andersb Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Sånn helt ærlig oser vi gamlingene av dobbeltmoral alle veier, hvem her hadde ikke en båt som gikk for fort for grensene, noen hk mer enn dekselet sa osv når vi var 13-14-15? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Joda, men tidene har jaggu endret seg, og verden likeså. Egen erfaring på mange områder er ikke relevant lengre. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (redigert) Tja folk har jo blitt kipere og kipere, men trafikkbildet for 20 år siden her i bærum var selv da ganske "stappa" på fine dager, og det var mange raske båter... selv da, husker en klarte 100 knuter forbi kalvøya.... Når vi var 14-15 dro vi på turer til moss, tønsberg osv og overnatta på øyer osv i 10-12 fotere... og worst case var det en liten skjennepreken fra onkel, ca alle foreldre syntes det var HELT OK. De turene var jo relativt laaaaange husker jeg når vi hadde fullpakka jollene og toppfarten neppe var så mye som 15 knuter ... Tidvis fikk vi låne de "store" båtene fra foreldre med altfrfa 70, 90 og 150hk! var det en kompis som fikk ta ut... gikk jo... bra det og. Vi brukte redningsvest, det var aldri tema å ikke bruke, og viket for alt og alle da vi var minst... troooor vi lært endel av det? jeg begynte med kartplotter for kun 2-3 år siden da jeg var "oppvokst" med kompass og manuelle kart. Samfunnet har ikke nødvendigvis blitt bedre eller gått fremover på alle punkter, kan noen i det hele tatt huske noen barn som var innblanda i ulykker ? Redigert 7.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Skulle ønske TS var over 16, da kunne han kjørt lovlig Skulle ønske medlemmene på BP hadde holdt seg til TS sin problemstilling, da hadde vi ikke fått disse lange filosofisk-etiske innleggene med besserwisserkunnskap (som om vi alle sammen gjør alt lovlig hele tiden bare fordi vi er over 16) Skulle ønske vi ikke hadde fått alle idiotlovene på sjøen som politiet MÅ håndheve fordi det er jobben deres (båten min måler 8,05 meter - ååååhhh, da MÅ jeg ha på redningsvest) Skulle ønske NSSR og de andre interesseorganisasjonene holdt pailabbene sine langt unna sånne saker (de er bare ute etter bevilgninger og PR) Skulle ønske jeg ikke skrev sånne dumme innlegg som dette - det er bare når jeg kjeder meg på nettet jeg er Skulle ønske vi fikk litt sommervær snart Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Tja folk har jo blitt kipere og kipere, men trafikkbildet for 20 år siden her i bærum var selv da ganske "stappa" på fine dager, og det var mange raske båter... selv da, husker en klarte 100 knuter forbi kalvøya.... Når vi var 14-15 dro vi på turer til moss, tønsberg osv og overnatta på øyer osv i 10-12 fotere... og worst case var det en liten skjennepreken fra onkel, ca alle foreldre syntes det var HELT OK. De turene var jo relativt laaaaange husker jeg når vi hadde fullpakka jollene og toppfarten neppe var så mye som 15 knuter ... Tidvis fikk vi låne de "store" båtene fra foreldre med altfrfa 70, 90 og 150hk! var det en kompis som fikk ta ut... gikk jo... bra det og. Vi brukte redningsvest, det var aldri tema å ikke bruke, og viket for alt og alle da vi var minst... troooor vi lært endel av det? jeg begynte med kartplotter for kun 2-3 år siden da jeg var "oppvokst" med kompass og manuelle kart. Samfunnet har ikke nødvendigvis blitt bedre eller gått fremover på alle punkter, kan noen i det hele tatt huske noen barn som var innblanda i ulykker ? Det er viktig å være klar over at personlige erfaringer ikke nødvendigvis speiler det fulle og hele bildet. Man kan ramse opp eksempler på at ting har gått bra til det kjedsommelige uten at det er noe å legge vekt på. Jeg har for eksempel aldri hatt noen glede av noen av forsikringene mine, det har bare vært bortkastede penger hittil og det samme er tilfellet for alle jeg kjenner. Men jeg bruker ikke dette som argument for å ikke ha forsikring. Jeg har heller aldri hatt bruk for bilbelte eller airbag og så vidt jeg vet kjenner jeg heller ingen andre som har "fått bruk for det" (dvs. vært innblandet i trafikkuhell hvor dette sikkerhetsutstyret har oppfylt sin funksjon), men jeg bruker heller ikke dette som argument for at bilbelte og airbag er unødvendig. Så argumenter som at "jeg har gjort det og det gikk bra" eller "jeg kjenner mange som har gjort det og det gikk bra" holder dessverre ikke. Ifølge drukningsstatistikken for 2013 og 2014 var det 2 barn fra 8 - 14 år som omkom. Dessuten var det 9 personer fra 15 - 25 år som omkom og i tillegg 31 med ukjent alder. Så det er altså snakk om et sted mellom 2 og 42 barn under 16 år som har druknet i 2013 og 2014, men dette omfatter drukningulykker. Fritidsbåt står for bare rundt 22% av drukningsulykkene i samme periode, så at barn under 16 år omkommer ved bruk av fritidsbåt er et ganske lite problem. Men det kan jo skyldes nettopp det faktum at barn under 16 år ikke har lov til å ferdes på sjøen alene og at de derfor ikke gjør det. Det betyr i hvert fall ikke at barn under 16 år er bedre skikket til å føre båt enn andre fordi de er underrepresentert på drukningsstatistikken. Det er ikke kjent at noen barn fra 0 - 7 år som har omkommet i den nevnte perioden, men det er åpenbart at det ikke betyr at barn fra 0 - 7 er de som er best skikket som båtførere. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Men det kan jo skyldes nettopp det faktum at barn under 16 år ikke har lov til å ferdes på sjøen alene og at de derfor ikke gjør det. Men dette er jo ikke et faktum, dette er jo direkte feil... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Jeg har i løpet av mitt liv aldri sett, opplevd eller hatt nære som har vært i en båtulykke for noen form, så da blir den sjansen utenkelig for meg, selvsagt et tegn på at jeg kanskje ikke er helt moden ennå, MEN jeg er moden nok for å være på sjøen, ha sjøvett, skjønne konsekvensene av en evt farlig situasjon. Jeg tror det var nøyakig disse ordene kaptein Edward Smith brukte før han kjørte Titanic inn i et isfjell. For han var nok også sjansen utenkelig., men det vi prøver å fortelle deg at den er ikke lik null. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Jeg tror det var nøyakig disse ordene kaptein Edward Smith brukte før han kjørte Titanic inn i et isfjell. For han var nok også sjansen utenkelig., men det vi prøver å fortelle deg at den er ikke lik null. Dårlig eksempel... Smith prøvde å slå en rekord så selv ved advarsel fra mannskapet/ offiser elns, så ga han blanke og fyrte opp motorene for fullt. Fordi han styrte uaktsomt så gikk han rett i et isfjell... Men men. En ting jeg blir overrasket over (unntatt det som er nevnt av andre æ mæ) er at dere gang på gang sier samme tingen, jeg trenger det ikke inn med teskje, men jeg skal hjelpe dere å få det inn med teskje... Jeg skjønner konsekvensene. Jeg skal vente til jeg kan lovlig føre båten. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Stradivarius Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Men dette er jo ikke et faktum, dette er jo direkte feil... Min feil! De har lov å ferdes i båter under visse grenser av størrelse, motoreffekt og fartspotensial, hvilket ekskluderer ganske mange båter, blant annet den trådstarter har tenkt å bruke. Jeg går uansett ut ifra at du ikke forsøker å argumentere for at barn under 16 år er bedre skikket til å ferdes på sjøen fordi de er underrepresentert i ulykkesstatistikken. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Min feil! De har lov å ferdes i båter under visse grenser av størrelse, motoreffekt og fartspotensial, hvilket ekskluderer ganske mange båter, blant annet den trådstarter har tenkt å bruke. Jeg går uansett ut ifra at du ikke forsøker å argumentere for at barn under 16 år er bedre skikket til å ferdes på sjøen fordi de er underrepresentert i ulykkesstatistikken. Nei er enig i argumentasjonen din, bare påpekte en liten feil i faktaen din :) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (båten min måler 8,05 meter - ååååhhh, da MÅ jeg ha på redningsvest) En bitteliten faktakorreksjon til: Festina Lente, du MÅ ikke ha på redningsvest, båten din er lengre enn 8 meter. At du BØR ha på redningsvest er en helt annen sak ... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 En del her er inne er tydeligvis mer katolsk enn paven... Sjansen for at noe skal skje for en ansvarlig båtfører, som jeg oppfatter deg som, er så liten at det nesten er til å se bort ifra. Men du skal vite konsekvensene, og foreldrene dine også. Men summasummarum er sjansen for at noe skal gå galt av akademisk interesse. Selv om du bryter loven. Vil ikke anbefale deg å kjøre ulovlig, men noen særlig fare er det nok ikke. God båtsommer ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 En del her er inne er tydeligvis mer katolsk enn paven... Sjansen for at noe skal skje for en ansvarlig båtfører, som jeg oppfatter deg som, er så liten at det nesten er til å se bort ifra. Men du skal vite konsekvensene, og foreldrene dine også. Men summasummarum er sjansen for at noe skal gå galt av akademisk interesse. Selv om du bryter loven. Vil ikke anbefale deg å kjøre ulovlig, men noen særlig fare er det nok ikke. God båtsommer ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 En bitteliten faktakorreksjon til: Festina Lente, du MÅ ikke ha på redningsvest, båten din er lengre enn 8 meter. At du BØR ha på redningsvest er en helt annen sak ... For en som er så dårlig i pluss og minus som meg så blir det nok en del bøter til sommeren ja.... Kommer sikkert til å ha vest på i storebåten og vest av når jeg går i gummibåten Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 For en som er så dårlig i pluss og minus som meg så blir det nok en del bøter til sommeren ja.... Kommer sikkert til å ha vest på i storebåten og vest av når jeg går i gummibåten Jeg har syndet. Våknet på svai sist Søndag i knall sol og ville ikke vekke hele familien med dobesøk (en ny ulempe ved å gå fra håndpumpedass til eldass). Kasta meg i gummien og rodde til lands fort som f... for å lette på trykket bak en stor stein i fjæra. Etterpå syns jeg det var så fint at jeg starta motoren og tok en runde i nærområdet før jeg returnerte til båten og ei kone som hadde tatt morgenbad. Ble solbrent på ryggen da jeg hadde glemt å ta på vesten. Så straffen kan komme fra mange hold :-) Er jo svensk nasjonalpark der vi lå så den unødvendige støyen jeg lagde ved å kjøre en kikkerunde var vel også straffbar. Gjelder å holde loven rett i hånden fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 ( Pinkvin, du må da ha tisseflaske i båten. 5liters olden vannflaske er fin. Står stødig og rommer mye) Sorry OT. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Har faktisk det liggende i cockpitbenken, en sånn som er laget for formålet. Men glemte det i farten. Når en er gul i øynene så har det mellom ørene en tendens til å virke dårlig :-) Og hadde dattera mi på 14 fått den minste mistanke om at jeg hadde pissa på den flaska i cockpitbenken så hadde jeg sikkert måtte kaste den på havet en gang for alle og forlatt havnen fordi en eller annen garantert har sett at jeg gjorde det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Nå siden jeg er så umoden skal jeg bare si OK! Neida, Rart at jeg har sett så mange vokse, og halvvoksne oppføre seg som DRITTUNGER på sjøen, så en som kjørte en 17 fot rib i 14-15 knop inn mot en brygge, men selvsagt, de er over 16 og har lappen, dermed så er de perfekte båtfører, eller? Jeg fyller 16 den 15.10. altså siste mnd i båtsesongen, hadde vært utrolig digg med en båttur eller to med kamerater (som også har vokt opp med båt) så en gjeng uansvarlige drittunger er vi nok ikke. Før jeg må gjennom et helt år med skole før neste ferie. Lappen skal tas egentlig så fort som fy. Ikke å anbefale å kjøre ulovlig, men jeg ser spenningsmomentet. Både Eureka m.fl kjørte sikkert ulovlig moped eller prøvkjørte pappas bil. Så alle er i samme båt. For noen få år siden var det helt lovlig å kjøre uten båtførerbevis og idag kan man bli innbrakt av politi med pistoler, håndjern, kølle og ambandsutstyr på øret. Det kan sikkert være spennende å bli betraktet som en ettersøkt storkjeltring en sommerdag på sjøen.Tidene forandrer seg. Vi er jo stadig vitne til voksne uten båterfaring og dømmekraft kjører store båter uten at noen stiller noen som helst spørsmål. Reglene har blitt utformet og lagt tilrette. Vil ikke anbefale å oppgi en kamerats navn ved kontroll som har båtførerbevis. Da må du i tilfelle vite hva du skal svare på ved id sjekk.Du må kunne navn på mor/ far, søsken og pugge fødselsdatoer osv. Det kommer som obligatoriske spørsmål når polisen er usikker på id og da er det ressurser i apparatet som settes i sving hehe Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Jeg ser helt ærlig ikke vitsen med å vente, unntatt boten for den har jeg ikke råd til ;-) Får se hvordan det blir, når jeg kommer hjem til norge igjen så skal jeg ringe polisen og snakke med dem (som jeg har sagt tidligere) for dem vet 110% bot osv.. Men ja, som KK sier så virker de fleste her som noe værre en katolske prester :P Har lest og lest, men akkurat seiling delen i pensum boken får jeg ikke inn, at jeg skal kunne ``alt`` om seilbåt osv, kommer dette virkelig på prøven? Latterlig når jeg ikke skal seile, burde være en prøve som kvalifiserer deg som godkjent seiler mens vi er i gang med lovene, reglene, bøtene osv ^!^ Oppgi en kamerats navn? Kun 1 kamerat jeg kan den info`en om, og det er en barndomsvenn som er yngre enn meg, så det går nok ikke uansett^^ Var aldri ``planen`` heller? Siden dere gikk OT så har jeg et spm, på min 93mod yamaha 40Hk så hører jeg man kan bytte forgasser og det blir en 50hk? Vet noen noe om dette? Ch. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Uglesett Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Polisen lærer de aller minste å ta imot en bot og vedta på steden. Den skal tidlig krøkes som en god krok skal bli. http://www.sol.no/motor/2015_07_08_54536_54536.html Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Polisen lærer de aller minste å ta imot en bot og vedta på steden. Den skal tidlig krøkes som en god krok skal bli. http://www.sol.no/motor/2015_07_08_54536_54536.html enig. je suis fortsatt umoden, men er "godt over" 16. sliter med å forstå hva dét hjelper om noen dundrer inn i meg i 60kn. allverdens erfaring og modenhet kan ikke hjelpe meg da. de fleste svarene her går på hvor umoden ts er som i det heletatt stiller spørsmålet. men vi er mange som tar våre små "valg" ift promillegrenser, fartsgrenser ol. syns ts virker moden nok til å ta sine egne valg, når foreldrene likevel har gitt sin velsignelse. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) ... dobbelpost Redigert 9.Juli.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) ... dobbelpost Redigert 9.Juli.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Jeg ser helt ærlig ikke vitsen med å vente, unntatt boten for den har jeg ikke råd til ;-) Hvis du kan svare på det spørsmålet jeg stilte for litt siden, forstår du kanskje vitsen: Tror du ikke at du vil være mer moden om et år enn du er nå? Eller tror du kanskje ikke at modenhet har noe å si? Hadde det vært like trygt for en 8-åring å dra ut på sjøen alene med 40 hk? Som sagt, kan det godt hende at du er godt skikket til å gjøre det du har tenkt å gjøre, men det er ikke alltid ting går slik man har tenkt. Du har selv sagt at du ofte observerer voksne folk gjøre idiotiske ting på sjøen. Det betyr at du kan havne i svært krevende situasjoner helt uavhengig av hvor forsiktig du er selv. Sannsynligvis vil alt gå bra, men de kan man like gjerne si om å kjøre bil også uten at det betyr at du skal dra ut på biltur i en alder av 15 år. quantumduck: Grunnen til at trådstarters modenhet er trukket inn i diskusjonen er at det tydeligvis ikke var tilstrekkelig å vise til at loven forbyr det han hadde tenkt å gjøre, så da var det kanskje et visst håp om at bedre forståelse for loven ville føre til større respekt for loven. Det har vel blitt påpekt før, men argumentasjon som går på at andre også har gjort dumme ting, derfor må dette også være greit er argumentasjon på et ganske lavt nivå. Du kan bruke nøyaktig de samme argumentene for å aldri bruke bilbelte, ikke kjøpe forsikringer, ikke bruke flytevest og ellers hoppe over så godt som alle sikkerhetsforetak som finnes. I de fleste tilfeller går det jo bra uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.