MajorAndy Startet 1.Juli.2015 Del på Facebook Startet 1.Juli.2015 Jeg har behov for at få lidt hjælp til at redde sommerferien. I dag sejlede jeg sydpå ned planingshastighed. Da jeg tog farten af, bemærkede jeg at den bb motor mistede temperatur. Den gik ned på 81 og derefter 75. Jeg gik ind i Långedrag havn og nu vil den bb motor ikke over 55 grader! Kølervæsken ser fin og grøn ud og der mangler ikke noget. Kan det være termostaten, der har låst sig? Ingen værksteder har tid til at se på den, så jeg vil være taknemmelig for hjælp! Andy Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Kan tyde på at termostaten har hengt seg/ er treg i en spesiell possisjon. Antagelig et sted nær full åpning når du kjørte i marsjhastighet. Når du så slakker ned farten, så blir den stående i den samme posisjonen, men motoren produserer 80+% mindre varme og den blir for kald. Hadde byttet den så fort jeg kunne, men hadde ikke latt det ødelegge ferieplanene. Er du heldig så løsner termostaten neste gang motoren blir kald. Har ikke deleskissen foran meg her, men den er kanskje ikke så vanskelig å bytte selv på D6? På KAD er det gjort på 5 min uten at man mister så mye frostvæske da de sitter høyt på motoren.... Redigert 1.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Her er den MA. Nummer 4 på bildet og koster 60 EUR https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-26-6662.aspx Kan se ut som den sitter innenfor lokket der en av slangene går inn/ ut til VV bereder eller defroster foran på motoren der det er montert stengekraner. Om det er den ene motoren uten VV bereder er det bare en blindplugg der istedenfor stengekran. Den bør være lett å bytte selv, men husk å kjøpe inn ny frostvæske. Jeg hadde vurdert og tømt systemet helt, skyllet noen ganger med vann og fyllt på ny frostvæske når jeg først var igang om det ikke gjort på et par år.... Redigert 1.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 MA viser instrumentene det samme, både på FB og nede?. Eller er det digitale instrumenter. Bare for å utelukke det enkleste først. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Tak for svar! Jeg tænke det samme: At den ikke er så vanskelig at bytte selv, så jeg forsøgte at tage fjerne skruerne mærket med 5 men selve låget sidder dønn fast og lader sig ikke rokke, så jeg modstod fristelsen til at give den et par slag med hammeren af skræk for at ødelægge noget. Er der andet, det vil kunne give disse symptomer? Jeg tænkte på en tæret varmeveksler, men så ville det vel give sig udslag i kølervæskeniveauet? Jeg sejler gerne med det hvis det ikke er skadeligt, men vil gerne udelukke mere alvorlige fejl, jo... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Yes, alle instrumenter viser det samme. Oppe og nede samt det "analoge" Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Har du ringt Ringens varv og hørt med Peter. Jeg ville ringt de og spurt om hva som kan være galt utenom termostat. Og er termostaten en vanlig feilkilde. Ellers spurt på Seilklubben i Långedrag om de vet noen som kan hjelpe deg. Redigert 1.Juli.2015 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gabi Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hvis jeg ikke hallusiner pga varmen idag så skjedde ca sånn på min KAMD43P motor fra 1999 med ca 900t gange. Kjørte fra nord på Nøtterøy i fjor på bra fart og slakket av til 5knop i Vrengensundet. Så da at temperaturen sank godt under 80grader og ned på ett nivå den ellers ikke pleide. Tenkte "æsj" også-da har vel termostat hengt seg. Men vi skulle til Svenner fyr og etter å ha kjørt dit og slakket av igjen var alt i orden igjen. Etter dette har den fungert som den skulle. Antagelig bare termostaten som var vrang i viljen en liten stund. Kanskje din også løsner på neste tur MA? Redigert 1.Juli.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg må håbe det bedste. Ringens Varv har alt booket op og diagnostiserer ikke over telefon, siger de. Her i Långedrag kan de skifte i næste uge siger de. Jeg må bestille en tid og håbe på at det løser sig. Gode råd til diagnosticering eller DIY løsning er stadig velkomne ! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Synes faktisk det Ringens Varv sier tull. Jeg ville sagt til Peter at jeg ikke får hjelp andre steder, og trenger å forske litt selv. Vi er vel gode kunder og litt tips skader ikke. Det kan være enkle ting. Ville også hørt i seilforeningen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Båtbransjen forundrer meg ikke. Kapitalvare og elendig service, lite skolert personell. Min båt ble ødelagt i Mai etter att den ble tatt opp galt. 1 m bak løftemerke og ligger på land ennå. I morgen skal den være ferdig etter 7 uker landligge. Skulle bare opp og montere hekkpropell. Driver du i båtbransjen er ikke juli tiden å ta ferie. Åpningstider burde være utvidet. Det er nå de har mulighet til å tjene pengene sine. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg tror at jeg har opbrugt min goodwillkvote på Ringens Varv. På trods af at jeg er der næsten hvert år... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Synes det er veldig kjedelig. Tross alt det er nå vi bruker båtene mest. Men holder en knapp på termostaten. Synes du har hatt litt for mange reparasjoner MA. Eller ? Send en IM til Joda 3300 på forumet. Han bygde opp en D6. Mulig han kan svare, mener han jobber med VP. Eller Adano. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Alt for mange :-( og de fleste i sommerferien... Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Noe som kan hende er at det flyter noe rusk rundt i kjølesystemet og som legger seg i termostaten når kjølevannstemperaturen synker. Det hindrer den å lukke helt. Når den blir kjørt skikkelig varm igjen fortsetter rusket sin vandring. Det er selvopplevd, dog på bil. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) Jeg tror lokket ditt bare sitter litt fast i tetningene MA. Hadde prøvet forsiktig med en flat skrutrekker fra siden og vri litt.... Evt bruk en tang og bend forsiktig fra side til side på bolt 6 Ellers er jeg spent om termostaten løsner i dag når du begynner å kjøre igjen... Uansett tror jeg det ikke er noen grunn til høyt blodtrykk pga denne feilen :-) Er du på vei hjem allerede eller blir det to ferieturer i år ? Redigert 2.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Båtbransjen forundrer meg ikke. Kapitalvare og elendig service, lite skolert personell. Min båt ble ødelagt i Mai etter att den ble tatt opp galt. 1 m bak løftemerke og ligger på land ennå. I morgen skal den være ferdig etter 7 uker landligge. Skulle bare opp og montere hekkpropell. Nei og nei. Har lurt på hvorfor du ble så lenge på land. Greide de virkelig å plassere stroppen nesten på akterspeilet på en FB båt som åpenbart har akseldrift? Slikt skal ikke være mulig av fagfolk som har dette som jobb:( Håper alt eller klart og funker i morgen. Tvi tvi :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) Er der andet, det vil kunne give disse symptomer? Jeg tænkte på en tæret varmeveksler, men så ville det vel give sig udslag i kølervæskeniveauet? Jeg sejler gerne med det hvis det ikke er skadeligt, men vil gerne udelukke mere alvorlige fejl, jo... Lite truleg at det kan vera så mykje anna enn termostaten som forårsakar dette. Dei pleste andre problem relatert til kjøling vil resultera i høgare temperaturar enn normalt. Det ser ut for å vera ein vanlig O-rings tetnting på temostathuset, dermed er det litt trangt- og ditto fastgrodde deler. Har du prøvd med plasthammer / trestykke på boltøyrene? Altså lette slag for å få lokket til å rotera i setet? Redigert 2.Juli.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Skjedd er skjedd. Men når det først gikk galt ventet jeg på anerkjent plast-reperatør. Du skal jo selge en gang og :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Status her: Gik ud i dag og prøvede at få varme i motoren. Jeg lagde den på 1500 RPM og først gik det rigtig langsomt med at få varme. Den SB motor kom op på 85 men den BB lå stadig på lige over 50. Så pressede jeg RPM op på 1800 og så skete der noget! Pludselig steg tempen op på 85 og blev liggende der. Og her ligger den fast, så længe jeg går over 1300 RPM. Går jeg ned til 1000 så falder den til 80 grader. Og går jeg i tomgang, så falder den til 70 eller lavere. Så vi må være enige om at det kun kan være termostaten, der ikke lukker helt? Yderligere god nyhed er at Mitab i Långedrag har sagt ja til at reparere den mandag morgen! Rigtig fin service. Lige nu ligger vi i Vrångö som er en rigtig fin havn! Tak igen for alle gode råd so far. Og hep! til Baatsman. Snart er du i vandet igen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 @sap: Blodtrykket har det bedre nu, tak. Jeg har været her med en kammerat og alene et par dage, og i går kom Fruen op og ferien skulle til at begynde for alvor. Vejret er perfekt og præcis da valgte der at komme problem, så jeg indrømmer, at humøret ikke var højt. Nu går det bedre. En øl til lunchen hjælper også...og en rigtig sommerudsigt: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) En kommentar om Ringens Varv. Disse er de aller beste jeg vet om i båtbransjen - både på ærlighet, effektivitet og ikke minst kompetanse. De er nedsyltet i arbeide allerede (jeg pratet med Pernilla for et par dager siden) - så at de velger å si nei til å hjelpe over telefon og faktisk innrømmer at de er fulle er et godt tegn. De jobber 18 -20 timer i døgnet i sesongen.At de sier nei til kunder som de ikke har tid til kalles ærlighet i min verden :-) Heller det enn å love og ikke holde. Redigert 2.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Jeg er helt enig i at det er bedre at sige nej end at sige ja og så ikke kunne levere! Tidligere har Peter og Pernilla nok sagt ja til for meget og for mange og på den måde opbygget en forventning om at hvis man var i nød så kunne man altid ringe direkte til Peter og få et råd eller hjælp hvis det var akut. At de nu ikke længere giver råd over telefon (til gamle, kendte kunder) eller improviserer og arbejder til langt ud på aftenen er nok den helt rigtige prioritering. Ingen tvivl om det. Det er bare en forandring i forhold til tidligere, that's all. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Flott at du får hjelp så fort. Ellers hadde vel et eller annet verksted oppover kysten funne tid som hadde passet inn i reiseplanene. At en bedrift har tatt til fornuften og lært seg å si nei i travle sommer måneder, er musikk i mine ører. Det er eneste måten hvis en skal kunne levere alle varene til rett tid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
baatsman Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) Glimrende at du får hjelp. Ja nå flyter skuten og det virker bra. Testet litt og ca 32 knop. Når det gjelder Ringens Varv er de seriøse ingen tvil om det. Men det går også Ann og spandere 2-3 minutter på en "fast kunde". Kjøper du en BMW til 2 mill, tror jeg svaret blir annerledes ved feil. That' my point. Ellers akkurat tilbake fra båt. Redigert 2.Juli.2015 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.