Jump to content

kad300 lite kraft, ingen feilkoder

jensc74

Recommended Posts

hei båtfolk

Jeg har en stund hatt vanskeligheter med å får maks rpm på kad 300( kun3500 mot 3900). den virker også ganske daff i draget etter at turboen har tatt over. diagnose sjekk i dag, ingen feil kunne leses, turbo trykk også ok. jeg mistenker dieselpumpa, noen som vet hvordan denne demonteres og monteres?. må den justeres inn igjen?

På kad 300 er det røykbegrenser.Det går ein tynn slange fra innsug til hjernen den er i forbindelse med ein føler som ligger i boksen.Om den føleren ikkje er i orden kan det vere mulig at motoren ikkje får nok diesel,og motoren blir litt daff.Skifta denne føleren på ein motor,men der var årsaken fast turbo.

Kjøpte denne føleren hos marinedeler.no.Om det ikkje haster så veldig så meiner jeg at jeg har ein liggende om det er av interesse,er på ferie,heime igjen til neste helg.

hei

Jeg har skiftet føleren til røykbegrensen, avlest turbo trykk ok ifølge volvogutta på verkstedet .alle sensorer virker ok. Sangvik service i Kristiansand hadde tidligere opplevd at en fjær hadde knekt inni volvo kad pumpene, da ville den ikke gi fult trykk på høyt turtall og derav manglene kraft.

med demontering og montering av dieselpumpen  mener jeg av og på fra motor, noen med erfaring fra dette?

• 3 måneder senere...

en forsinket oppdatering, dieselpumpe overhalt, hjalp lite, dyser overhalt, hjalp lite dette også. så ferien begynte uten at båten var helt ok. men ferie skulle vi ha. Jeg har hele tiden trodd at dette problemet la på diesel siden. men etter at båten kom på land ble turboen levert til turbo service. svar som kom tilbake var at turboen var utslitt, 3.5mm klaring på eksosiden. ny turbo venter på montering og veldig spent på våren som ikke kan komme fort nok.

Ja jeg skrev at turbotrykket var i orden tidligere, dette var i forbindelse med diagnosetesten det lokale Volvo verksted hadde utført, jeg stilte meg tvilende til deres måte å jobbe på, da kun diagnose verktøyet vodia ble brukt, jeg mener de burde ha koblet opp et manuelt manometer for da kunne vi sett at trykket falt i overgangen kompressor og turbo, men neida, verksted mente at motoren var orden og at båten ( som tidligere hadde fungert) var blitt levert med for liten motor. jeg løp fra sted før dette ble for dyrt. (noe det uansett har blitt, dieselpumpe, dyser og turbo)

dieselpumpen ang spon, så stammet dette fra kamhjulet i pumpa. i følge Sangvik service kunne dette komme av vann i diesel som hadde fått tid på seg til ruste, men dette er bare teori.

Spec fra Volvo er 0,9 - 1,5.

På vår gamle Joda310 hadde vi 0,95 og skulle da være OK i henhold til lokale VP sjappa.  Byttet allikevel på mistanke og den gikk som den skulle igjen.  Så det bunner litt i type istallasjon og hvor jye som skal til før det slakker av.  Enkeltmotor installasjon er ofte mer sårbare for turbotrykksreduksjon :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 2 år senere...
jensc74 skrev On 3.11.2015 at 21.56:

Ja jeg skrev at turbotrykket var i orden tidligere, dette var i forbindelse med diagnosetesten det lokale Volvo verksted hadde utført, jeg stilte meg tvilende til deres måte å jobbe på, da kun diagnose verktøyet vodia ble brukt, jeg mener de burde ha koblet opp et manuelt manometer for da kunne vi sett at trykket falt i overgangen kompressor og turbo, men neida, verksted mente at motoren var orden og at båten ( som tidligere hadde fungert) var blitt levert med for liten motor. jeg løp fra sted før dette ble for dyrt. (noe det uansett har blitt, dieselpumpe, dyser og turbo)

dieselpumpen ang spon, så stammet dette fra kamhjulet i pumpa. i følge Sangvik service kunne dette komme av vann i diesel som hadde fått tid på seg til ruste, men dette er bare teori.

Hei, jeg har lignende problem med min kad 300, så jeg lurer på hva du fant ut av tilbake i 2015??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...