jensc74 Startet 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2015 hei båtfolk Jeg har en stund hatt vanskeligheter med å får maks rpm på kad 300( kun3500 mot 3900). den virker også ganske daff i draget etter at turboen har tatt over. diagnose sjekk i dag, ingen feil kunne leses, turbo trykk også ok. jeg mistenker dieselpumpa, noen som vet hvordan denne demonteres og monteres?. må den justeres inn igjen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Jeg ville begynt med å kalibrere gasspaken. Dieselpumpen må du ikke røre. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Hva med diesel finfilter og grovfilter. Hva målte turbotrykket? Ikke tull med dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 På kad 300 er det røykbegrenser.Det går ein tynn slange fra innsug til hjernen den er i forbindelse med ein føler som ligger i boksen.Om den føleren ikkje er i orden kan det vere mulig at motoren ikkje får nok diesel,og motoren blir litt daff.Skifta denne føleren på ein motor,men der var årsaken fast turbo. Kjøpte denne føleren hos marinedeler.no.Om det ikkje haster så veldig så meiner jeg at jeg har ein liggende om det er av interesse,er på ferie,heime igjen til neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Tviler på at du greier 3500 med turbo som står. Jeg tror veldig sterkt på røygbegrenseren på denne. Den er kjent for å lage litt problem. Luftfilter er også viktig. Dieselpumpen på KAD 300 er det svært sjelden jeg har hørt om feil på. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
jensc74 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 hei Jeg har skiftet føleren til røykbegrensen, avlest turbo trykk ok ifølge volvogutta på verkstedet .alle sensorer virker ok. Sangvik service i Kristiansand hadde tidligere opplevd at en fjær hadde knekt inni volvo kad pumpene, da ville den ikke gi fult trykk på høyt turtall og derav manglene kraft. med demontering og montering av dieselpumpen mener jeg av og på fra motor, noen med erfaring fra dette? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Sjekket innslaget på kompressoren ? Kan være at denne ikke henger med pga av reimer eller dårlige lagre. Sjekk intercooler og prøv uten luftfilter. Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Dieselpumpa er levert til service og funnet full av spon og utslitt kamhjul...får heldigvis tak i mye deler og levert til uka. og da kan ferien begynne Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 en forsinket oppdatering, dieselpumpe overhalt, hjalp lite, dyser overhalt, hjalp lite dette også. så ferien begynte uten at båten var helt ok. men ferie skulle vi ha. Jeg har hele tiden trodd at dette problemet la på diesel siden. men etter at båten kom på land ble turboen levert til turbo service. svar som kom tilbake var at turboen var utslitt, 3.5mm klaring på eksosiden. ny turbo venter på montering og veldig spent på våren som ikke kan komme fort nok. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Du skrev at turbotrykket var i orden, hva innebar det? Og dieselpumpen var full av spon, har denne hatt noen som helst smøring? Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Ja jeg skrev at turbotrykket var i orden tidligere, dette var i forbindelse med diagnosetesten det lokale Volvo verksted hadde utført, jeg stilte meg tvilende til deres måte å jobbe på, da kun diagnose verktøyet vodia ble brukt, jeg mener de burde ha koblet opp et manuelt manometer for da kunne vi sett at trykket falt i overgangen kompressor og turbo, men neida, verksted mente at motoren var orden og at båten ( som tidligere hadde fungert) var blitt levert med for liten motor. jeg løp fra sted før dette ble for dyrt. (noe det uansett har blitt, dieselpumpe, dyser og turbo) dieselpumpen ang spon, så stammet dette fra kamhjulet i pumpa. i følge Sangvik service kunne dette komme av vann i diesel som hadde fått tid på seg til ruste, men dette er bare teori. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 (redigert) Spec fra Volvo er 0,9 - 1,5. På vår gamle Joda310 hadde vi 0,95 og skulle da være OK i henhold til lokale VP sjappa. Byttet allikevel på mistanke og den gikk som den skulle igjen. Så det bunner litt i type istallasjon og hvor jye som skal til før det slakker av. Enkeltmotor installasjon er ofte mer sårbare for turbotrykksreduksjon :-) Redigert 4.November.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Okay81 Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 jensc74 skrev On 3.11.2015 at 21.56: Ja jeg skrev at turbotrykket var i orden tidligere, dette var i forbindelse med diagnosetesten det lokale Volvo verksted hadde utført, jeg stilte meg tvilende til deres måte å jobbe på, da kun diagnose verktøyet vodia ble brukt, jeg mener de burde ha koblet opp et manuelt manometer for da kunne vi sett at trykket falt i overgangen kompressor og turbo, men neida, verksted mente at motoren var orden og at båten ( som tidligere hadde fungert) var blitt levert med for liten motor. jeg løp fra sted før dette ble for dyrt. (noe det uansett har blitt, dieselpumpe, dyser og turbo) dieselpumpen ang spon, så stammet dette fra kamhjulet i pumpa. i følge Sangvik service kunne dette komme av vann i diesel som hadde fått tid på seg til ruste, men dette er bare teori. Hei, jeg har lignende problem med min kad 300, så jeg lurer på hva du fant ut av tilbake i 2015?? Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Hei. Etter overhaling av dieselpumpe og dyser, som ikke hjalp, ble ny turbo montert til 2016. Da fungerte motor igjen. Full turtall og kraft. Håper du finner ut av dine Kad problemer, har du slitt turbo ville jeg begynt der. Sjekk klaringen på eksos siden. Sitér dette innlegget Link to post
Okay81 Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 jensc74 skrev for 7 timer siden: Hei. Etter overhaling av dieselpumpe og dyser, som ikke hjalp, ble ny turbo montert til 2016. Da fungerte motor igjen. Full turtall og kraft. Håper du finner ut av dine Kad problemer, har du slitt turbo ville jeg begynt der. Sjekk klaringen på eksos siden. Det skal jeg gjøre, takk for svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.