Jump to content

FM S.22 - Motoren starter- og går...!

Doffen01

Recommended Posts

Til alle dere som har fulgt mine lenker vedr. problemer med min FM-motor type s.22.

Først var det problemer med å få dynastarteren til å drive svinghjulet. Problemet var ett stempel som hadde "satt seg". Det skyldes kort og godt dårlig konservering av motoren før vinteren 2014/15 satte inn. Stempelet hadde kort og godt rustet fast. Jeg er ikke så enormt motorkyndig så jeg la ut en lenke her på Båtforum og ba om hjelp/tips/ideer. Responsen var bra og jeg fikk flere gode forslag/råd og tips. Litt diesel ned i plugghullene og litt kraft fra en rørtang i senterbolten i svinghjulet så - vips - da løsnet stempel/svinghjul.

Jeg opplevde allikevel at motoren ikke ville gå.

Nok en gang ba jeg om råd/tips/ideer fra dere og nok engang fikk jeg flere svar. Jeg ettergikk plugger- sjekket at det kom blå fin gnist fra disse - sjekket forgasser - sørget for god rengjøring av dyser osv - kontrollerte at motoren fikk ren 95 oktan blyfri bensin, og kontrollerte i det hele tatt at alt var i orden. Vred rundt tenningsnøkkelen - og  "yeeeeeeeessssss" - motoren startet - og gikk....

Riktignok litt  "skjelvende" til å begynne  med og med litt sort røyk her og der - som bl.a. skyldes at jeg brukte litt diesel nedi plugghullene - men etter hvert "gikk motoren seg til" - og gikk jevnt, fint og uten rystelser/skjelvinger.

Jeg vil takke hver og en av dere som har vært innom mine lenker vedr. motortrøbbelet og kommet med gode råd, tips, ideer og forslag og kan bare si at uten deres hjelp hadde jeg ikke funnet ut av problemene og hadde da vært nødt å tilkalle "motordoktor" - som sikkert hadde tatt godt betalt for å finne og utbedre feilene.

Ønsker dere alle sammen en riktig god, herlig og solfylt sommer :smiley:  :smiley:  :smiley:

Redigert av Doffen01 (see edit history)

Bra du fikk den til.

Ved neste korsvei får du ta litt lærdom av dette. Tøm eksosrøret for vann før du heiser båten på land og pump et par spiseskjeer med olje I hver sylinder og tørne motoren noen ganger. Da unngår du samme scenario neste vår. Husk også at kjølesystemet skal stå oppfyllt med frostvæskeblanding om den er sjøvannskjølt.

Bra du fikk den til.

Ved neste korsvei får du ta litt lærdom av dette.

Som en liten unnskyldning for min del - så kjøpte jeg båten sent i fjor høst.

Jeg leide båten sommeren 2013. I fjor høst spurte daværende eier meg om jeg var interessert i å kjøpe båten og det gjorde jeg. Da stod båten på land og allerede "pakket inn" med presenninger. Jeg trodde daværende eier hadde klargjort båten for vinteren men der tok jeg tydeligvis feil. Men-, jeg skulle jo selvsagt selv sjekket var at alt var i orden - noe jeg ikke gjorde.

Man lærer så lenge man lever - og man tar lærdom av det meste her i livet :smiley:

Jeg har hentet ut masse informasjon om båten og motoren på Internett. Bruksanvisninger, ulike skjemaer etc og også en "oppskrift" om hvordan man klargjør båt og motor for vinteren. Dette akter jeg å følge når den tid kommer. Hvordan jeg fyller kjølesystemet med frostvæskeblanding er jeg usikker på men skal finne ut av det i løpet av sommeren.

En liten ting til Treskolars: Det er deilig å kunne avslutte disse lenkene nå - og grunnen til at disse nå kan avsluttes er all den hjelpen, alle de gode råd, tips og ideer dere har kommet med som har gjort at jeg nå har fått motor i gang igjen. :smiley:

Jeg forbeholder meg imidlertid den muligheten til å komme med andre forespørsler - senere - dersom jeg føler behov for det :smiley:  :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...