Jump to content

Tuting for å få andre til å fire flagget

Janda

Recommended Posts

Det er virkelig noe som får meg til å undres. Hvorfor er det viktig for noen å gjøre andre oppmerksom på at kl er 21.00 og tid for å ta flagget ned. Til dere vil jeg si, pass deres eget flagg og slutt med å bry dere om andre. I kveld var det et par båter i Sandspollen som tok på seg jobben med å fortelle andre om hva de kan og vet om regler til sjøs. Merkelige skruer.

Handler rett og slett om gammel tradisjon dette, og en Artig sekvens for barna.

Da man var mindre var det alltid mange av oss små

Som kjempet om å tute kl 2100.

Ingen lover som sier flagget skal ned heller for oss fritidsbåter.

Men den lille tingen der kan man vel ikke plages av, så lenge havnen nøyer seg med ett tur kl 21 og ikke alle 100 skal tute!

Mye folk henger seg opp i om dagen, og dette spørsmålet kommer jo hvert år på denne tiden.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Det er virkelig noe som får meg til å undres. Hvorfor er det viktig for noen å gjøre andre oppmerksom på at kl er 21.00 og tid for å ta flagget ned. Til dere vil jeg si, pass deres eget flagg og slutt med å bry dere om andre. I kveld var det et par båter i Sandspollen som tok på seg jobben med å fortelle andre om hva de kan og vet om regler til sjøs. Merkelige skruer.

Da fikk du svarene. Det er artig for alle, særlig for ungene, det er tradisjon og du er klagete og sutrete. 

Du må åpenbart gå i deg selv ang. dette.  :lol:  :lol:

Ironi her altså. Syns også det er veldig rart, men så er jeg ikke Østlending, driver folk med dette i resten av landet? Er dette noe svensker og dansker driver med?

Men det er klart, man bør vel godta lokale tradisjoner og kultur. Kanskje tute med en dag. 

I Sæby i fjor kom det en ung mann (korpskar) med trompet (fulgt av 100 personer) som tok oppstilling på moloen og "spilte" ned alle flaggene. Det var en stor begivenhet som skjedde hver kveld. Som alltid, noen synes det er kult, andre liker det ikke og bakgrunnen for disse holdningene er alltid forskjellig... Litt fleksibilitet I begge retninger pleier alltid å hjelpe!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Ah, en slager-tråd!

:)

Synes på en måte det er litt trist å ta ned flagget. Det er jo ganske fint ha ha det hengende. Sommerkvelden er lang... Tar man ned flagget, så er liksom festen over. Er som når man blinker med lysa og skrur av musikken på et utested... -om man gjør det fortsatt da .. Eller når konsertbandet går av senen etter 3 ekstranummer, du håper de kommer på igjen, og så skrur lydmannen på en plate...

Om det kjøres revelje for flaggfiring, så er det jo litt hygge i det også. Hoder stikker ut av kalesjer, napper ned flagget, og man nikker over til nabobåten. Eller man stiller seg på badeplatformen, ruller flagget nitidig sammen og veksler noen ord med nabobåt om morgendagens ferd videre, ønsker god tur og takker for denne gang. Er litt rituale i det også.

I Grinstad er det vel en kar som hver kveld klyver opp på den høyeste båten og spiller ned flaggene.

Har fortalt det før i tilsvarende tråd..

Lå en varm sommerkveld på brygga i Øye, Hjørundfjorden. En 107fots vakker seilbåt med amerikansk flagg lå oppankret utenfor. Stars and stripes av største sort. En kar stilte seg på dollbordet kl 21 og spilte Amazing Grace på horn, den kvelden stilte alle på dekk og flagg ble firet. Jeg fikk gåsehud.

Jeg er ikke så nøye på det lenger, det er hyggelig med flagget oppe. Tar det når jeg legger meg. På den måten viser man jo at man har lagt seg, og natteroen senker seg i havna.

Kanskje jeg må kjøpe meg et horn og øve :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Amazing Grace er fin, alle nasjonaliteter i havna kjenner den umiddelbart igjen. Hva betyr vårsøg for en svenske eller nederlender....

Amazing er Relativt kort, kraftfull, med fin takt. -jo, synes jeg passer.

Men vi er jo i Norge... Fedrelandsalmen, utvilsomt.

Joda, vi er en alen lange er ikke gal heller, men både vårsøg og Younger (Kygo) har jo sin sjarm, kanskje ikke (eller) Møkkamann og halvstekt pizza.

Muligens vi er på vei til en avstemming for beste flaggfirings-låt her på BP?

(

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Det er merkelig at de spiller revelje kl 2100.

Forklaringen på revelj i fölge Wikipedia er: Revelje (av franskréveil, fra réveiller som betyr «vekker») er et lydsignal som benyttes i et lands militærvesen for å indikere at dagen starter og dermed gi en ordre til en militæravdeling om å stå opp og klargjøre seg.

De burde kanske heller spille tappenstrek (tapto).

Så dette er egentlig bare surr?

Folk har for lite å diskutere, så må man surre med dette for å få tiden til å gå tror jeg.

Nå venter jeg bare på at Sæbøs innlegg skal starte en ny krig med Øst-Vest verbal skittkasting.

La oss alle stille oss dette enormt viktige spørsmålet: "Hvem er best, øst eller vest???"

(NB! det var ironi/sarkasme. Diskutere hva det er kanskje, og forskjellen på de to ordene?)

Hvis vi likevel får en ny episode med skittkasting øst vs. vest nå, så er det i hvertfall stikk motsatt av hva flagget skulle symbolisere.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Trompet er helt klart innafor, signalhorn kun brukes i nød. Selv setter jeg flagget når jeg drar fra hjemmehavna, tar det ned når jeg kommer hjem. Hvorfor skal det ned om nettene så lenge jeg er på tur? (Men jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg tar det ned når jeg mistenker at besservissere vil kritisere, gidder ikke diskusjon).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...