Jump to content

Tuting for å få andre til å fire flagget

Janda

Recommended Posts

Det var nok langt mer kutyme for dette med å heise/fire flagg tidligere. Nærmest en kardinalsynd å ikke passe på det. Husker godt Citadellet utenfor Stavern hvor det kom ei Stavernsjekte hver kveld å blåste i trykklufthorn for at folk skulle fire flagget. Jeg er vel en av de som synes dette er litt stas, men skal gladelig innrømme at jeg til stadighet glemmer å ta ned flagget selv.

Det tilhører nok en svunnen tid.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei,

Nå finnes det flere forskjellige flaggregler både nasjonale og internasjonale. Strengt talt kan man gjøre som man vil. Personlig synes jeg det er en fin tradisjon å fire flagget kl.21. Har jeg glemt det synes jeg det bare er fint og bli påmint dette av en med trompet. Har aldri tenkt at dette var noe som ble gjort for å tvinge andre til flaggfiring. En annen ting er at de med småbarn sikkert ikke blir så glade om disse våkner av dette.

Trompet er helt klart innafor, signalhorn kun brukes i nød. Selv setter jeg flagget når jeg drar fra hjemmehavna, tar det ned når jeg kommer hjem. Hvorfor skal det ned om nettene så lenge jeg er på tur? (Men jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg tar det ned når jeg mistenker at besservissere vil kritisere, gidder ikke diskusjon).

Ifjor ble vi praiet av tollerne rett utenfor Grimstad. Vi hadde gått ut kl 21:15, og ikke tatt bryet med å heise flagget. Skulel bare ut på en kveldstur. konemor skulle øve litt på å legge til med guttungens båt. Siden vi ikke hadde nasjonalitetsflagg oppe, valgte tollerne altså å praie oss. Klokken var da ca 22:00.

I flaggregler for de båter som _skal_ følge dem, heter det seg vel at en skal ha flagget oppe under fart.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er merkelig at de spiller revelje kl 2100.

Forklaringen på revelj i fölge Wikipedia er: Revelje (av franskréveil, fra réveiller som betyr «vekker») er et lydsignal som benyttes i et lands militærvesen for å indikere at dagen starter og dermed gi en ordre til en militæravdeling om å stå opp og klargjøre seg.

De burde kanske heller spille tappenstrek (tapto).

Det er neppe revelje de spiller, men hæren har mange signaler som i utgangspunktet spilles på signalhorn slik det gjøres i garden og revelje er ett av dem. Det er kanskje noen som derfor har trodd at alle signalene er revelje, men du har ett i at dette bare markerer at dagen begynner. Det spilles revelje om morgenen (normalt 06:30 om jeg husker riktig) og så spilles det matsignal før hvert måltid. Flaggsignalet spilles både når flagget heises og når det fires. I tillegg er det en del andre signaler, f.eks. er det et signal for vaktbytte og et signal (parademarsj for kongen) som spilles når kongen ankommer. Om kvelden er det i hovedsak tre signaler som forekommer: Først flaggsignal klokken 21 (så lenge solnedgang ikke finner sted før), deretter tappenstrek/rosignal og lang tone 15 minutter etterpå.

Så hvis noen skulle ta med trompet eller signalhorn for å spille flaggene ned i båthavnen, er det etter min mening bare å glemme både vårsøg og amazing grace. Det finnes et eget flaggsignal, så hvorfor ikke bruke det?

For å svare trådstarter, så kan vi vel som en oppsummering konkludere med at denne tutingen av mange ikke er ment som en ordre til andre for at de skal ta flagget ned. Det er en tradisjon som mange følger for sin egen del. Det er sikkert mulig for de fleste å godta for andre at noen tuter klokken ni fordi de synes det er morsomt eller koselig. Men hvis man tolker dette signalet som en brysk pekefinger til dem som ikke har tatt ned flagget fra folk som har til hensikt å blande seg inn i hva alle andre gjør, er det sikkert vanskeligere å svelge. Ut ifra det jeg leser i denne tråden og det jeg har lest i andre tråder med samme tema, virker det som de fleste som tuter ikke gjør det for å blande seg inn i hva andre gjør. Det er nok imidlertid noen få som mener det slik også, men jeg vil anbefale folk som opplever dette å prøve å tolke det på en annen måte enn at noen blander seg inn i din flaggføring.

Ifjor ble vi praiet av tollerne rett utenfor Grimstad. Vi hadde gått ut kl 21:15, og ikke tatt bryet med å heise flagget. Skulel bare ut på en kveldstur. konemor skulle øve litt på å legge til med guttungens båt. Siden vi ikke hadde nasjonalitetsflagg oppe, valgte tollerne altså å praie oss. Klokken var da ca 22:00.

I flaggregler for de båter som _skal_ følge dem, heter det seg vel at en skal ha flagget oppe under fart.

Ja og nei... Mener å huske at du KAN ha flagget oppe etter kl 21 under fart, men ikke pålagt. 

Lovboka sier forbausende lite om flaggbruk - jeg gjorde litt research på dette, det ble til en artikkel om flagg på båtwiki'en.

Havrettskonvensjonen sier relativt klart at flagget i hekken skal fortelle hvilken stat båten er registrert i - og havrettskonvensjonen skal være implementert i nasjonalt lovverk. Straffeloven presiserer at uriktig flaggbruk er straffbart, og vi har en forskrift som sier at "fremmede skip" alltid skal ha nasjonalflagget vaiende - hele døgnet under seilas, og dagtid når skipet ligger for anker eller i havn. Det står ikke eksplisitt hvilket flagg som skal føres i hekken, mulig det ansees som såpass opplagt at det ikke trengs å spesifiseres i norsk lov. Likefullt, det var vel Stena Line (svenskregistrert båt) som hadde kampanje med underholdning for barna og kjørte piratflakk i hekken mellom Oslo og Fredrikshavn hele sommeren for noen år siden!

Flaggforskriften sier ellers ... "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs", men spesifiserer ikke hva de "almindelige regler for flagning til sjøs" innebærer. I Norge er det solid konsensus om at flagget skal ned til samme tid som landflagg dersom man ligger i havn eller for anker. Det er nasjonale forskjeller på om det er allminnelig eller ikke å ta ned flagget på kvelden mens båten er i havn; jeg har et inntrykk av at dette praksiseres i Norge og Russland, men ikke i Tyskland, Danmark eller Spania. Det finnes også rederier her til lands som tar ned flagget på kvelden også under seiling, samt folk som hevder at det er viktig, men konsensusen går vel på at flagget skal være oppe under seiling, selv om det er blitt mørkt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dett har noe med respekt for flagget og vår historie, men det er faktisk også nedskrevete reglementer. Om enkelte driter i dette blåser personlig i, men må innrømme at utrykket "folk i båt" slår meg........

Sakset fra www.flaggregler.no : 

Flagget har alltid vært viktig på sjøen, og derfor har sjømenn og seilere i Norge stor respekt for flagget. På sjøen kan man vente med å ta ned flagget etter solnedgang til man kommer til havn eller ankrer opp. Politibåter og andre båter som seiler med orlogsflagget skal flagge døgnet rundt så lenge båten er under utfart. Medlemmer av Kongelig Norsk Seilforening har også lov til å bruke splittflagget med kongelig norsk emblem i midten når de er til sjøs. Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. Det er også vanlig å hilse ved å heise flagget til topps når man ankommer og forlater en havn. For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land.

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500. Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs. På tollvesenets bygninger og fartøier samt på havnevesenets fartøier kan der også flagges utenfor de ovennevnte tider. Nærmere bestemmelser herfor gis av vedkommende departement.

Dett har noe med respekt for flagget og vår historie, men det er faktisk også nedskrevete reglementer.

Nedskrevne reglementer, hmja.

Sakset fra www.flaggregler.no :

Men er flaggregler.no en autorativ kilde? Domenet eies av Hofland industrier, kontaktadresse kontakt@appelsinen.no ... hm :-)

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.

Dette gjelder flaggstenger på land, og linja etter har jeg allerede kommentert før ...

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

"De almindelige regler", ja. Som skrevet over, "de almindelige regler" her til lands tilsier at man følger flaggtidene til "landflagg" når man ligger for anker eller i havn - men det er ikke autorativt nedfelt noe steds - og det er altså delte meninger om hva man gjør med flagget utenom "landflaggtidene" under seilas. :-)

Dett har noe med respekt for flagget og vår historie, men det er faktisk også nedskrevete reglementer. Om enkelte driter i dette blåser personlig i, men må innrømme at utrykket "folk i båt" slår meg........

Der tror jeg du tar helt feil. Folk i båt er opptatt av å følge regler og sedvaner. Båtfolk har så mye erfaring at de gjør det som er praktisk. Eller siden vi er på harselering, eiere av flytende campingvogner har så lite å gjøre at flaggreglene blir viktige. Båter som brukes har andre fokusområder. De jeg kjenner som ikke tar ned flagget har alle flere langturer bak seg. Samme holdning har yrkesbåter.

Rent praktisk er det kjekt å se flagget i havner med båter av mange nasjonaliteter også etter at det er mørkt. Å ta ned flagget er særnorsk. (Ett av mine motto er at folk skal kunne gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre. Om flagget er oppe eller nede går definitivt ikke ut over andre).

Fikk nok pepper engang da jeg ville ha ned flagget,

Sjefen mente det var noe forbannet sludder, tror jeg fikk ca denne regla i fleisen

(Lettere moderert,siden barn også kan finne på å surre rundt på nettet):

1 Hvordan skal folk ellers lett kjenne oss?

2 Flagget går ned når i hjemmehavn, eller opplag.

3 For å byttes, når utslitt.

4 Det er pent ("eller har du noen andre meninger om.......det......kanskje......??!",

akkurat det der på slutten der fikk meg til å tenke på hvor himla langt det var å spasere hjem...).

Så selv om det er ca 40 år siden, så gikk den meldingen hardere inn under huden på meg enn hva en pinglete fis med en fislete knapp og trykke på..

Så, jeg har få problemer med å stille meg bak den linjen, andre må få lov å gjøre som de vil...

Om det derimot er en med ekte trompet som står der og blåser, og om det kan glede han ørlite, så er det mulig at jeg ville gjøre med den lille umaken bryderi, for om ikke å glede en enkel sjel, littegranne; altså i de tilfellene; å ta ned flagget... 

(kommaregler tar jeg også lett på... :-) )

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Å ta ned flagget er særnorsk.

Nei, det tror jeg ikke.

Det er forskjellig skikk og bruk rundt dette i forskjellige land, i mange andre europeiske land vil man se at båtene lar flagget stå oppe gjennom natta - men det er allikevel ikke en særnorsk tradisjon å ta ned flagget. Det mest særnorske er kanskje å irritere seg over at nabobåten har "glemt" å ta ned flagget :-)

I Sverige er det mange svensker som ikke tar ned flagget om kvelden. Denne skikken er det mange nordmenn som også følger når de ferierer der. Så her er det jo en klar forskjell I respekt for flagget. Dette vises på andre måter også. Se nasjonaldagsfeiringen I de to land, og se på fargene på flaggene til svenske båter kontra norske. Jeg synes å gi honnør mens man heiser eller senker flagget viser at man er stolt over landet man bor I. På samme måte synes jeg det er viktig å heise gjesteflagg når man er I andre land og så lenge det er oppe kan gjerne det norske henge hele døgnet . Så får jeg håpe jeg ikke har terget på noen svensker nå. Jeg skal tross alt nedover om en uke for å nyte både skjærgård og service I en praktfull skjærgård

Registrerer at en del utlendinger tar ned flaggene sine om natten i utlandet, men ikke mange. De aller fleste lar det henge oppe hele døgnet (inkludert gjesteflagg. Tror ikke jeg har sett en eneste båt som firer/heiser det til bestemte klokkeslett).

Det er praktisk at nasjonalflagget henger oppe til enhver tid, så man ser hvilke land naboene kommer fra. Rundt oss ligger det nå en norsk, en australsk, en tysk, en amerikansk og en Antigua&Barbuda-registrert båt. Det synes jeg er greit å vite :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...