Jump to content

Dobbelt dieselfilter - lufting...

Lady B

Recommended Posts

Uansett om filteret er enkelt eller dobbelt så må man selvfølgelig ha en mulighet for å presse diesel inn for å presse luften ut ....
Dvs hvis du ikke har fall/høydeforskjell fra tanken, så må du ha filteret etter en pumpe som du kan betjene manuelt. I noen tilfeller kan man ordne seg med en separat liten "Primetank" som står høyere, det har jeg gjort på en hjelpemotor ombord i POSEIDON II, som er montert litt for høyt i forhold til hovedtankene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

På min forrige båt var dieseltanken støpt inn i tanken, og grovfilteret sto på høyde med tankens topp. Det var aldri noe problem å lufte filteret selv om dieselnivået i tanken var et godt stykke nede. Jeg brukte da hendelen på forpumpen (VP MD21B), og den står montert på et høyere nivå, etter grovfilteret slik at den suger dieselen opp til grovfilteret er fritt for luft. Jeg fylte ikke filterhuset på forhånd for å unngå søl, men det ble litt pumping på den lille hendelen for der var 2 filtere som skulle luftes før jeg kunne lufte dieselpumpen.

Vet ikke hvor mye høydeforskjell mellom pumpe og dieseltanken jeg kunne hatt før det ble problemer, men ser ikke bort fra at de doble filterene på Lady B bør vær like enkle å lufte.

Dette kan bli vrient når filteret står på sugesida av pumpa, og det er høyere enn tanknivået...?

Dette er ikke et problem...i alle fall slik jeg opplever det. Jeg har, slik du sier, dobbelfilter på sugesiden plassert høyere enn tankene. Jeg setter venderen i midtstilling for da luftes begge filtrene samtidig. Dette har jeg gjort i mange år og har aldri problemer med dette. Etterpå vrir jeg venderen slik at jeg velger et filter som skal være i bruk...

Samme erfaring som Medusa og Nevermind. Tar litt tid, men går helt greit, bare pump rolig og ikke som en villmann. Er det lufteskruer på det nye doble filteret må disse stenges ellers suger du bare mer luft inn. Men lufteskrua på finfilter etter fødepumpa må stå åpen. Du kan jo som nevnt fulle diesel i filterene på forhånd hvis det er mulig, men det går greit uten også.

Har lyst til å komme med et tips til som jeg syntes er veldig kjekt.

På min motor er det slik: Etter dobbelfiltrene, som jo er grovfilter, så går dieselslangen til fødepumpa og videre til finfilteret. Jeg syntes det var et pirk å lufte med lufteskruer, som tok lang tid, var grisete og lite kontrollerbart. Det jeg gjorde var å kutte dieselslangen etter finfilteret og satte inn en forgreining (T-rør) her. På det ekstra uttaket på forgreiningen monterte jeg en liten kuleventil og videre ca. en halv meter slange-ende. Når jeg skal lufte så stikker jeg denne slange-enden ned i en tomflaske, åpner kuleventilen og trykker på fødepumpa. Nå går luftingen veldig fort, all dieselen havner i flaska samt at det er lett å se luftboblene som kommer ut av slangen i flaska.

Denne metoden benytter jeg hver gang jeg har skiftet filter og jeg anbefaler dette virkelig. Har man kjørt tankene tomme og må lufte, så må det selvsagt luftes på fordelingspumpa også...

Ombord hos meg har jeg doble Racor-filter og det er ytterst sjelden at jeg behøver å lufte etter å ha skiftet filterinnsatser. Racor er ganske praktiske med at innsatsene skiftes fra toppen og når jeg har satt inn en ny innsats setter jeg topplokket på filterhuset tilbake, men skruer det ikke hardt til med T-skruen.
Når jeg åpner tilførsel fra tank fylles filterhuset nedenfra og når dieselnivået kommer til kanten av filterhuset er all luft ut  -  og T-skruen strammes det siste tørnet.

Bildet viser de doble filterne, med ett par for hver motor. De er montert direkte på veggen på en av dieseltankene og for å skifte filter passer jeg alltid på å ha åpent fra en tank som har nivå minst på høyde med toppen av filterhuset. De seks dieseltankene har til sammen 23.000 liter og fortsetter mye høyere enn hva bildet viser, toppen er på ca 215 cm  -  og da har jeg ganske bra trykk på den luften som skal ut   :thumbsup: 

bilde

To doble Racor-filter for diesel ombord i POSEIDON II.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...