Jump to content

Erfaringer med Low-E isolasjon?

MR Swe

Recommended Posts

SveinHa skrev for 1 time siden:

Joda, den er litt dyr men VELDIG god. Klistrer godt og er litt mer fleksibel og sterkere enn annen sølvtape.

Ok! Bestilte isolasjonen som har kvit framside, og tilsvarande teip. Satsar på at det blir bra, men tar gjerne tips om det fins gode alternativ til den kvite teipen. Kjøpte berre ein rull, og reknar med det blir ein del kløpp og lim, og truleg meir teip ann tilsvarande lengde på rullen med isolasjon. Ventar i spenning på leveranse, klør i fingrane etter å komma i gong!

Det er noen år siden jeg putlet med dette så det er ikke sikkert det er samme tapen men den jeg kjøpte ble jeg i alle fall imponert av.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 1 måned senere...
SveinHa skrev On 19.3.2017 at 10.46:

Nei, den er vannbasert og lukter lite. Folien er bare på utsiden.

Har du hatt kondens eller anna type fukt i seinare tid? Er i full gang med isolering, og har testa med ulike typar lim. Ville i utgangspunktet bruka våtromslim i og med at det ikkje er vannbasert, men det var veldig dårleg/ingen heft. Kontaktlim blei vanskeleg å jobba med grunna alle vinklar og vanskelege plassar (får jo berre ein sjanse til å lime) og brukar no vannbasert golvlim frå Cascoflex. Hadde lekkasje ein stad i båten (ein skrue med for lite sikaflex/tec 7), og her løyste limet seg opp. Er for langt komen i prosessen til å bytte lim, og håpar eigentleg berre på det beste. I verste fall får eg vel gjera alt opp att når limet løsnar som følgje av kondens og liknande. 

• 9 måneder senere...
S/Y Emma skrev for 11 timer siden:

Absolutt ikke.

Er nok enig i det. Det loves vel noe støyisolasjon i reklamen men isolasjonen er veldig lett så viktigste støyisolasjonsevnen er vel at motorrommet kan bli tett, at der ikke blir lydlekkasjer. Lekkasjer er viktig å ta hånd om. Målte støy i en bil en gang og da gikk lydnivået i kupeen ned med 10 db UTELUKKENDE med å tette rundt girspaken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er en nokså komplisert bobleplast med tynn aluminium utenpå. Kan ikke begripe at dette skal ha noe særlig støydemping ut ifra hva det er laget av. Har lagt Low-E under dekk i båten, og kan ikke si jeg merker noen forskjell på lyder på dekk før og etter. Kan selvsagt prøve å pakke inn en høyttaler med Low-E og sjekke hvor mye det demper, men tviler sterkt på at det blir signifikant. Dessuten har jeg ikke noen annen isolasjon å sammenligne med.

ESP-LOWE-closeup-ss.jpg.b3554d9bcf4643f7169ec229aec6f189.jpg

• 1 år senere...
Ro-lin skrev 1 time siden:

Har noen prøvd å lime på skrogtrekk i vinyl utenpå low-e? Hva ble resultatet, og hvilket lim? Ser flere har spurt, men finner ingen svar.

Jeg har gjort det, gikk helt fint! Limte Low-e først med våtromslim (gulv). Når det hadde herdet, limte jeg tradisjonelt skrogtrekk uten skum utenpå isolasjonen. Også det med våtromslim. Satt godt de tre årene jeg hadde båten etterpå. Fare for litt klin i skjøter hvis man ikke er nøye. Vil tro kontaktlim også sitter godt, men det var en fordel å kunne jobbe litt med trekket. 

Litt negativt: isolasjonen har en ganske ru overflate. Våtromslimet er jo også et litt tykt sjikt. Totalt sett ble det ikke 100% glatt overflate, noen mindre bulker ble det nok. Skrogtrekk er tynt og viser alt. Det var da også en akterkabin med buer og overganger over alt, så jeg forventet ikke prikkfritt resultat. 

Redigert av Sandebukta (see edit history)

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...