Sydvesten Startet 14.Mai.2005 Del på Facebook Startet 14.Mai.2005 I forbindelse med oppgradering av Stauden så driver jeg på med akterdekket for tiden siden været er meget bra. På akterveggen har det vært teakfiner tidligere men den er klar for utskifting. Jeg lurer på hvordan teakfiner plater vil holde seg utendørs på vertikale flater som akterveggen i vær og vind. Jeg kommer ikke til å ha noen kallesje der denne sessongen så disse flaten blir nok utsatt for regn. Vil dette være en holdbar løsning eller bør jeg bruke noe annet som king starboard. Planlegger å bruke Owatrol olje på alt av teak både ute og innomhus. Har forøvrig lagt 4 m2 med teakdørk på akterdekket i dag, natingen blir gjort i morgen med sortpigmenter Epoxy... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whistler Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Har forøvrig lagt 4 m2 med teakdørk på akterdekket i dag, natingen blir gjort i morgen med sortpigmenter Epoxy... <{POST_SNAPBACK}> Gled deg til sliping. Det går nesten ikke an å maskere nok. Sitter på terassen og lager spisebord til cockpit av restene etter dørkprosjektet. Fantastisk vær. Webkamera og værstasjon på Verdens ende. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Gled deg til sliping. Det går nesten ikke an å maskere nok.Sitter på terrassen selv med en grønn en fra Danmark og motiverer meg til slipingen, tror jeg trenger en til også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 natingen blir gjort i morgen med sortpigmenter Epoxy... <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor bruker du ikke Sika? Lettere å slipe og så flekser den når treet vandrer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Whistler Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Sitter på terrassen selv med en grønn en fra Danmark og motiverer meg til slipingen, tror jeg trenger en til også... <{POST_SNAPBACK}> Samme her. Underveisbilder fra bordet kommer her om 10 minutter. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Et cockpitbord blir til. Nating snart. Slip, kantlister, hengsler og lakk senere. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Hvorfor bruker du ikke Sika? Lettere å slipe og så flekser den når treet vandrer. <{POST_SNAPBACK}> Tja, si det. Har vel vært innom det som er av alternative natemidler i planleggingen, men endte opp med å bruke samme som jeg limer med. Snakket med mange og svarne jeg fikk var akkrat like mange, men både West System og Svas kjemi som jeg kjøpte epoxyen av anbefalte å bruke det samme til nating som til liming. Slipingen er ikke noe problem, bruker en flapdisc på vinkelsliperen til grovarbeidet før jeg går over til bandsliperen. Dette tar ikke så lang tid men støver noe inn i he..., til slutt blir det plansliperen. Det er mulig jeg bruker Sika inne i båten, men valget falt på epoxy utendsørs siden dette blir utsatt for regn i bøtter og spann når vår herre vender den siden til. Tiden vil vise om dette var et fornuftig valg. Neste år blir det en kalesje over akterdekket, men i år rekker ikke tiden eller lommeboken til. Skal se om jeg får til en midlertidig havnepressenning over akterdekket som holder det meste av regnet unna nå båten ikke er i bruk i allefall. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Tja, si det. Har vel vært innom det som er av alternative natemidler i planleggingen, men endte opp med å bruke samme som jeg limer med. Snakket med mange og svarne jeg fikk var akkrat like mange, men både West System og Svas kjemi som jeg kjøpte epoxyen av anbefalte å bruke det samme til nating som til liming. <{POST_SNAPBACK}> Et moment til Sydvesten. Etterhvert som gulvet slites vil epoxyen bli stående igjen som forhøyede spalter med vannansamlinger mellom. Mange år til kanskje, men allikevel........ Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Whistler Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Et moment til Sydvesten. Etterhvert som gulvet slites vil epoxyen bli stående igjen som forhøyede spalter med vannansamlinger mellom. Mange år til kanskje, men allikevel........ <{POST_SNAPBACK}> Siden jeg har brukt samme metode som Sydvesten sier jeg: " javel". Dette tror jeg ikke kommer til å bli noen faktor i det hele tatt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Et moment til Sydvesten. Etterhvert som gulvet slites vil epoxyen bli stående igjen som forhøyede spalter med vannansamlinger mellom. Mange år til kanskje, men allikevel........ <{POST_SNAPBACK}> Ser jo argumentet ditt her, men tviler nok på at dette blir noe reelt problem og jeg er nok garantert avgått med døden innen den tid, og sikert båten også. Skulle dette mot formodnig bli noe stort problem så tar jeg enkelt og greit frem pussemaskinen om 40-50år og sliper litt ned på epoxy natene, hvis jeg lever så lenge da. Siden jeg har brukt samme metode som Sydvesten sier jeg: " javel". Dette tror jeg ikke kommer til å bli noen faktor i det hele tatt. <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Verrie Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Ser at du spør om teakfiner, utvendig. Dette bør gå bra, til tross for svært hard behandling. Når du forsegler med olje/lakk, samt siker opp rundt kantene, er fineren motstandsdyktig mot fuktighet. Flere og flere legger finerplater på cabintak, doghouse, dørk ute etc. Jeg ser også at flere velger å forsegle fineren med å påføre olje i endene av plata for sikkerhets skyld. Kanskje du skal gjøre det ? (egentlig når man tenker seg om, bør det jo egentlig gå bedre med finerplater i forhold til annet. Dette på grunn av at finer er "dødt" materiale kontra helteak og derav vil holde bedre på olja/lakken slik at dene ikke sprekker.) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Sålangt jeg har forstått kan du bare bruke epoksi til natingen dersom du også forsegler hele flaten helt tett, dvs en eller annen puste-tett lakk. Poenget med Sika er jo at den skal gi etter når treet beveger seg når det tar opp fuktighet hhv tørker igjen. Så det er ikke noe fritt valg Sika eller epoksi, men bruk av epoksi til natingen forutsetter at resten av flaten (og undersiden osv) behandles tilsvarende. Eller jeg har misforstått noe. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Sålangt jeg har forstått kan du bare bruke epoksi til natingen dersom du også forsegler hele flaten helt tett, dvs en eller annen puste-tett lakk. Poenget med Sika er jo at den skal gi etter når treet beveger seg når det tar opp fuktighet hhv tørker igjen. Så det er ikke noe fritt valg Sika eller epoksi, men bruk av epoksi til natingen forutsetter at resten av flaten (og undersiden osv) behandles tilsvarende. Eller jeg har misforstått noe. <{POST_SNAPBACK}> Tja, jeg har jo vært innom tanken og har selvsagt forseglet teaken på undersiden siden den ligger limt i flytende epoxy på vannfast kryssfiner som underdekk. Tykkelsen på hele teakdekket er på ca. 8mm pluss underdekket i 12mm vannfast kryssfiner av den brun/svarte utgaven. Når det gjelder overflaten som vil være utsatt for regn og alskens ulumskheter som sol ol. så er jeg ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Har vurdet å fosegle hele dekket med klar epoxy eller en tokomponet lakk, men det kan jo hende jeg forsøker med Owatrol og ser hvor det bærer hen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ancas Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 (redigert) Dette var kjempeflott Whistler, tar du imot bestilling ? Dette er ett arbeid som du kan være stolt av! Lykke til Et cockpitbord blir til. Nating snart. Slip, kantlister, hengsler og lakk senere. <{POST_SNAPBACK}> Redigert 15.Mai.2005 av Ancas (see edit history) Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Whistler Svart 16.Mai.2005 Del på Facebook Svart 16.Mai.2005 Dette var kjempeflott Whistler, tar du imot bestilling ? Dette er ett arbeid som du kan være stolt av! Lykke til <{POST_SNAPBACK}> Tusen takk. Jeg skal vurdere å ta imot bestillinger den dagen arbeidsgiveren min ikke vil ha meg lenger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Faxen Svart 16.Mai.2005 Del på Facebook Svart 16.Mai.2005 Tusen takk. Jeg skal vurdere å ta imot bestillinger den dagen arbeidsgiveren min ikke vil ha meg lenger. <{POST_SNAPBACK}> Nydlig arbeide, men hva heter arbeidsgiveren din, så vi kan ha en prat med ham! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.