Jump to content

Volvo Penta 3l brenner coil

Josteiin

Recommended Posts

Har en 17fot med Volvo penta 3l 170hk. 5sylindra med 3 forgassere. Mer info kan ordnes.

Motor er nyoverhalt og sviver pent. Sliter med at den brenner coilen etter ca 1-2timer kjøring. Motstand på coil er montert utenom. Noen som har noen formening om hva problemet kan være? Mistenker mulig kabler til tenning? Alle svar settes pris på.

OK. En coil beregnet på formotstand vil ikke tåle 14-15 volt over tid. Men en vanlig 12 volt coil for bruk uten motstand tåler det helt greit. Kontrollspørsmålet da blir vel om du har unormat høy ladespenning på båten? I så fall er det ikke bare coilen som ikke har det så godt ombord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båten har ikke vært i bruk på 3 år, så er et lite oppussings prosjekt. Skal prøve å få liv i motor i morgen, hvis den sviver så skal jeg få målt litt og se om jeg finner ut av noe.

Skrev at det var en femmer, men den er seksylindret.

Slenger med noe bilder :)

bilde

bilde

Hei!

Hiv meg på her, har skrudd "litt" (mykje) motor oppigjennom

Eg er enig i at du må kontrollmåle spenninga inn. Eventuelt kan du sjå om det også vert kolaps på formotstanden.

Eg ville valgt å logge spenninga du har med eit bedre multimeter. Mitt Fluke kan logge over døgn & lagrer høgaste&lågaste verdi. Då vil du sjå om det kjem unormalt høge verdiar.

Åssen coil er det du brukar? Det er coil å få kjøpt i markedet som både koster & takler ein del meir fluktuerande spenning.

Har du andre forbrukarar inne som kan forstyrre?

Volvo penta 3l 170hk. 5sylindra med 3 forgassere.

Det du har er altså noe så grusomt som en AQ170, en sekssylindret rekkemotor med tre forgassere.

Dersom coilen brenner opp etter bare et par timer, så ville i det minste jeg sjekket pluggledninger og tennplugger nøye, strømmen må ut et sted, og slår den tilbake i coilen så brenner den opp forholdsvis raskt.

Det samme skjer jo også dersom spenningen inn er for høy og du ikke har riktig motstand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...