Jump to content

Forslag til plastsnekke 24-28 fot, 10knop, 100-120000. Nidelv 26?


Calle78

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ny her på forumet og har relativt lite erfaring med båter, iallefall snekker.

Jeg og samboeren min har snakket om noen år nå om vi skulle skaffet oss en snekke for familieturer og har de siste årene vært med på noen turer og også prøvd litt selv med lånte båter.

 

Jeg er rett og slett ute etter tips fra erfarne sjøfolk i forhold til hva jeg bør vurdere av snekker og ikke minst hva jeg bør ligge unna.

 

Følgende stikkord er veiledende:

- Budsjett: 100-120000.

- Plastsnekke

- Bør gjøre rundt 10 knop hvis man har hjemlengsel

- Akterkabin eller stikkabiner for 2 barn

- 24-28 fot

- Toalett

 

Har sett litt på Nidelv 26 og synes i grunn den passer godt til hva vi har sett for oss, men den ligger etter det jeg kan se noe i overkant av hva vi har mulighet til å bruke. Budsjettet kan forsåvidt strekkes litt til den perfekte båten.

 

Barna er 1 og 5 år gamle så sånn sett så kunne det jo ha gått an å ha en båt med køyer i kabinen men har egentlig ikke så lyst på det. Det er meningen at vi skal ha båten i mange år og ikke oppgradere etterhvert, derav ønsket om stikkabin eller aller helst akterkabin.

 

Et spørsmål er også hva slags motor bør det være? Ser at de fleste båtene kommer med flere variasjoner av både motorstørrelser og fabrikat.

Hva er gode motorfabrikater? Hva bør man ligge unna?

 

Siden jeg ikke har eid båt før (med unntak av en bever 14 fot for mange år siden) så lurer jeg også på hva man må forvente seg av kostnader rundt båtpuss på våren, overhaling av motor osv. Bør motor overhales hvert år? Holder det med tilsyn av mekaniker fra tid til annen?

 

En annen vurdering er jo også når man bør kjøpe båten i forhold til pris. Hvor mye kan man spare på å kjøpe på høsten kontra våren? Toget for i år har nok allerede gått, men har ikke dårlig tid i forhold til anskaffelse i løpet av de neste årene.

 

ble mange ønsker og kanskje lite konkret, men alle forslag mottas med takk og all hjelp er veldig velkommen!

Link to post

Ta en titt på Scand Classic 25fot. Vi kjøpte vår i november 2015 og er kjempeførnøyd. Den kommer i flere utgaver, med toalettet helt akter og med to stikkkøyer, eller med buesalonger bak og toalettet fremme og bare en stikkøy. Vi har førstnevnte løsning og synes det er greit, to barnebarn og to stikkøyer.

Vi har en 52hk motor og gjør maks 8knop. Jeg har sett noen skriver at de har 36hk og gjør 10knop.......jeg tviler.

Vi hadde en 26foter tidligere, men der var mindre plass der enn det vi har nå, så dere fire kommer til å kose dere i en Classic.

Lykke til med valget, og kjøp nå for slik jeg har fulgt prisene siden vi kjøpt så har de vært nokså stabil.

Link to post

Skal du ha litt mer enn 7 knop og 2 kabiner så er Nidelv 26 perfekt. Nyere n26 har jo også stikkabin i tillegg, men da må dere nok opp i pris.

 

Scand classic med dass bak gir jo 2 stikkabiner, men for meg er dass bak en merkelig konstruksjon... Med AV-utgaven med dass inne gir bare en stikk-køye og da er dere like langt.

 

Snekker med køyesenger, ala Nidelv24 m.fl holder en stund, men barna dine er jo små og i så måte passer det perfekt. Dersom båtlivet gir mersmak er det ikke så dumt å oppgradere om en del år når det er behov for det.

 

I prisklassen deres er det kanskje bedre å satse på gode eksemplarer av snekker +/- 24 fot, enn å finne et slitent eksemplar av N26, f.eks.

 

Mitt råd er å legge vekt på uteplassen, det er der dere stort sett oppholder dere, men med mulighet for en leke/tegneplass inne for barna.

 

Enig med overnevnte taler som foreslo en Marex 770, dersom dere ikke MÅ ha snekke. Denne dekker deres behov og er innenfor priskravet på enkelte modeller.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Takk for mange gode svar! Marex 770 skal absolutt vurderes. Må ikke på liv og død være en snekke nei, ser at disse benevnelsene går om hverandre.

Scand 25 er også et bra tips, særlig samboeren min liker ideen med to stikkøyer. Personlig vet jeg ikke helt om jeg synes ideen med toalett bak ved uteplassen er ideelt, men er ikke avvisende.

 

Hva er en normalt bra pris for både en Marex 770 og en scand classic i Østfold og omegn? Ser at Marex ligger fra 130 og oppover, holiday utgaven. Scand classic ser ut som man kan få tak i fine fra ca 80.

Er det mye å spare på evt å handle på høsten?

 

Et annet viktig moment er hva slags motorfabrikat man skal velge. Stemmer det at Volvo penta og yanmar er sikre alternativer eller er det ikke fullt så enkelt?

 

Igjen takk for mange gode tips og råd! Jakten har såvidt bare begynt ?

Link to post

Marexen er jo dyrere men det er også mere båt for pengene med akterkabin og greier. Scand er også en gammel klassiker, ville hatt med toalett bak slik at man får 2 faste stikkøyer inne.

Angående motor så bør du velge et kurant merke man fortsatt kan få deler til. Ikke alle eldre typer Volvo er like kurante mht deletilgang. Samme med flere andre merker. spør her så får du råd og tips. lykke til.

Link to post

Fyrer løs igjen!

 

I Fredrikstadområdet ligger det i skrivende stund 2 stk Scand Classic 25 til salgs.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61160401&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58840124&searchclickthrough=true

 

Begge disse har VP motorer, den ene er MD21A mens den andre er MD17D.

Av det jeg klarer å google meg fram til har MD21A litt belastet rykte, MD17D finner jeg ikke noe særlig på med kjapt google søk.

 

Er det noen som har noe erfaring med disse motorene?

Den første har et noe fælt interiør og da særlig putene i kabinen. Likevel er det ikke det som bekymrer meg nevneverdig. En motor som er grei å vedlikeholde, har bra tilgang på reservedeler og er godt holdt opp gjennom er absolutt å foretrekke fremfor et strøkent interiør.

Link to post

Den til 99000.- ser bra ut synes jeg. Ta en tur og se på dem, så ser du bedre hva som kan være et godt kjøp. Gå med lupe etter lekkasjer og sjekk om det er orden på det elektriske. Motoren så iallfall ut som om den var god behandlet. Fargen på putene fremme var grelle, men det er jo bare blåbær i denne sammenheng.

Hvitmalt teak har jeg ingen sans for, og er det gjort for å skjule en lekkasje??

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Hei igjen. Takker for alle tips, og har siden sist endt opp med å kjøpe. Det ble en scand classic 25, kjøpt lokalt. Vi har allerede fått vært ute en knapp uke og foreløpig er båtlivet er fryd for både meg og familien!

Det er ikke alt derimot som er like gøy. Har en lekkasje på den ene dieseltanken. Det har jeg skjønt i ettertid er et vanlig problem på denne båten. Håpet i det lengste at det er snakk om paknongen på mannlokket, evt påfyllingsslangen da lukten oppstår når jeg fyller og egentlig ikke ellers. Skal ned å få pumpet ut det som har lekket i skottet i dag og håper at det ikke kommer mer. Isåfall vil jeg tro det er på vei til tanken og ikke hull i selve tanken.

Link to post

Gratulerer med et godt valg av båt, Calle78!

Kjedelig med den diesellekkasjen, men la oss håpe på at det er en slange som må skiftes. Viser det seg at det er hull i tanken kan du ta en titt på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/115282-lekkasje-fra-dieseltank-ombord-p%C3%A5-mon-bijou-%C3%A5rets-julemareritt/

Mulig du finner en løsning der.

Tråder om dieselsøl og vask tror jeg det er mange av. Prøv googlesøk oppe til høyre.

Lykke til!

Link to post

Gratulerer med flott båt :) Perfekt førstegangsbåt etter min mening ! Trenger du råd og tips ang dieseltankene så har jeg netopp hatt begge tankene ute på min Classic.Endte opp med å fjærne styrbord tank og kjøpe ny babord tank...fikk litt slagside men det skal jeg ordne med noe som veier litt på styrbord side samt bruke halvparten av rommet som ekstra stuveplass.Trenger du ny tank Er det Tommic aluminium i Arendal som lager tankene...betalte 5000,- + mva og det er ikke så gæli for en ny tank på 109 liter :) Prøvde å få noen firmaer til å sveise tankene,men de ville ikke gi noen garantier og ville vel helst ikke ha jobben så ble det ny tank!

Link to post

Lekasje i Dieseltank i ScandClassic er ett lite problem . Ut med bunnen i stikkøya og deretter ut med hele Tanken. Dette har jeg gjort for mange år siden og husker att dette hvar lett gjort. Sikkert sannsynligvis en av de få båter tanken.e er mulig og få ut uten og ta ut motor.er og deretter rive Sundt halve båten. Så derfor lekasje i Dieseltank kan være ett meget stort problem på mange Båttyper. Spesielt båter som er engelsgbyggde har tatt lite hensyn til att dett kan oppstå problemer med tanker.det finnes også mange flere båter også Norskbyggde som har tatt og fortsatt tar lite hensyn til att tanker kansje en gang i fremtiden må ut .Etter og ha vært eier av lystbåt i 30 år har jeg funnet ut att de fleste båter er helt elendig bygd dette gjelder ikke bare det som har med plassering av tanker men også mange andre ting er bortimot umulig og svært vanskelig og ordne i ettertid. Er ikke så få ganger jeg har tenkt når jeg har hatt det jeg vil kalle store utfordringer med problemer.att hadde jeg nå hatt tak i de som bygde båten så hadde jeg hatt veldig lyst til og. Det er vel best og ikke skrive det jeg egentlig hadde hatt lyst til får vel heller kalle det gitt dem en skjennepreken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...