Jump to content

NMEA 0183, kobling av amec camino AIS

Vision50

Recommended Posts

Hei, holder på å koble opp en Amec camino 108 AIS ombord. Har egen vhf og gps antenne koblet til AIS'n. Kartplotteren er en Raymarine E120, VHF er en Icom M505.

I følge manualen skal en nmea0183 ledning beståd av følgende farger: grå(+), gul(-), lilla(+), hvit(-). På min kabel har jeg følgende farger: rød, grønn, blå og gul. Hvilken farge tilsvarer det som står i manualen?

På min Icom M505 er det kun to ledninger ut fra vhf. Disse to er rød(inn)og hvit(ut). Fra min amec camino er det følgende farger brun(+), blå(-), grønn(+), orange(-). Hvordan kobler man disse? Kobler man sammen brun/grønn sammen fra ais til rød(inn), og blå/orange til hvit(ut)?

Legger ved bilder av ledningene som skal kobles sammen. Har funne oversiktlige tegninger på nett, men stusset litt over fargene, og at min AIS kun har to nmea ledninger, en inn og en ut.

På forhånd takk for hjelpen.

Redigert av Vision50 (see edit history)

Koblet Ais til min RayMarine C 120 classic idag. Jeg hadde en ICOM AiS reciver. Denne har innebygget splitter for VHF. Kansje det står litt beskrevet i manualen din. AIS reciver har som regel 6 porter? To for ekstern gps, to for å koble til PC og to for koble til NMEA 0183. Er kansje ikke ord rett, men det viktigste er at du lokaliserer de 2 ledningene som er ut av reviver og til plotter. De som skal i NMEA kabel til plotter. Se link for beskrivelsel av kabel:

https://www.google.no/#q=nmea+0183+kabel&imgrc=G5zlhtu4vvmaWM%3A

Koble da sammen eksempel vis grønn og hvit som er inngangs signal til plotter fra A.i.s.

PS: jeg koblet alt riktig på første forsøket, men fikk ikke AIS info på plotter, dvs en liten innstilling på kart overlayet var det som skulle til. Brukte da den velkjnte feilsøkings metoden og røsket alle koblinger fra hverandre å krysset om en annen, for å finne evt feil kobling, så tror ikke spå mye går galt om du bytter signal. Ser du har litt annerledes farge miks på kabler.!?

Håper dette var til nytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...