Rakkstingen Startet 3.Juli.2015 Del på Facebook Startet 3.Juli.2015 Noen som vet hvor man får kjøpt et universalmanometer. Trenger et sådant til trykksjekk på jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Den gangen jeg hadde zodiac, sa zodiac at en man på 75 kg greide å få rett lufttrykk med å fot-pumpa. Tess har og en gummikork, husker jeg rett var det 250 mbar. Redigert 4.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 http://www.govi.no/index.php?page=guider&subpage=vrib For å sikre optimal levetid og kjøreegenskaper er det viktig at lufttrykket alltid er riktig. For mye luft er alltid bedre enn for lite luft. Dette fordi alle detaljene som ligger inntil pongtongen (bunnplater, akterspeil, glassfiber skrog osv) vil gnage mot pongtongen ved for lite luft. I tillegg vil en pongtong med for lite luft lett begynne å vibrere og i verste fall kan duken da delaminere. Riktig arbeidstrykk for en gummibåt er ca 150-250 millibar. Vær imidlertid oppmerksom på at lufttrykket vil variere med temperaturen. For hver grad temperaturen endrer seg vil trykket stige/falle med ca 4 millibar. En båt som ligger i solen en varm sommerdag og er helt hard, kan oppleve ett trykkfall på nesten 100 millibar om natten! Pongtongen består av flere kammere og i mellom hvert av kammerne er det en skillevegg. Denne skilleveggen er kileformet og kan "peke" i begge retninger. Pumper man det ene kammere helt hardt og det andre er tomt, vil kilen bule inn i det tomme kammeret og få store påkjenninger. Det beste er derfor å få kilen til å stå i en slags nøytral posisjon, hvor den ikke pekere i noen retning. For å oppnå dette fyller man ikke første kammer med maks trykk. For å få dette til anbefales det å bruke en elektrisk pumpe hvor man kan stille inn trykket. Fyll første kammer med ca 120/220 millibar, neste kammer økes med for eksempel 5-10 millibar, helt til man ender opp på ca 150/250 millibar (dagtemperatur). En annen måte er å pumpe opp hvert kammer til det det er nesten helt hardt. Når alle kammerne har fått likt trykk (nesten helt fullt), etterfylles kammerne til maks trykk. Dette er en grei måte å gjøre det på ved for eksempel manuell pumpe. Har man pumpet båten med manuell pumpe en sommerdag, kan det være lurt å etterfylle pongtongen om kvelden, spesielt hvis man merker at det er stort trykkfall. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Nå har jeg opplevd 2 ganger at gummibåter sprenges av for høyt trykk, så varsom skal man være andre veien også. Om noen vet om et slikt måleapparat er jeg også interessert i hvor det kan kjøpes Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Tips og gode råd leser man om stadig vekk, og takknemlig for alle gode råd, men spørsmålet var jo om noen kunne gi et tips hvor man får kjøpt et manometer som da, i følge alle tips, er en nødvendighet, og det er jeg jo enig i... Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Kanskje noko slikt? Ikkje så dyrt heller, dersom det fungerer. Vart tull med linken. Men gå inn på ebay.com og søk på: Air pressure guage marine barometer for inflatable boat . Då får du opp nokre alternativ, som ikkje er så dyre heller, om dei fungerar Redigert 4.Juli.2015 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Tess har manometer og en gummikork. Og noen flere her https://www.google.no/search?q=Manometer+0+til+1bar&rls=com.microsoft:nb:%7Breferrer:source?%7D&rlz=1I7SKPB_noNO383&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JLiXVYG2IuHR7QbPq7jYDQ&ved=0CC4Q7Ak&biw=1280&bih=639 Nå har jeg opplevd 2 ganger at gummibåter sprenges av for høyt trykk, så varsom skal man være andre veien også. Det kan komme av at en fyller første kammer til fult trykk og så tar neste kammer. http://www.govi.no/i...er&subpage=vrib Redigert 4.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rakkstingen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Takk for tipset "sunnmøre" skal prøve det, så får vi se om det er noe å satse på.... Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Gummikork, roger...??? Er det en form for manometer,eller...??? Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Fant en på ebay, så grei ut, men om den funker på koblingen på jolla mi, vet jeg jo ikke før jeg får prøvd. Prisen kr.145,- med frakt er jo ikke all verden, så jeg bestiller en sådan, så får vi se..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Gummikork, roger...??? Er det en form for manometer,eller...??? Ja, gummikork som overgang fra manometer til ventilen på gummibåten, men en må borre hull i korken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Herman Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Jeg kjøpte en Maritim-jolle for noen år siden. Sammen med pumpa fulgte det da med et manometer. Den kobles inn mellom pumpa og pongtongen. Det å bare pumpe så hardt man klarer kan være skummelt. Hvis pumpa pumpes opp om morgenen, stiger kanskje temperaturen 10 grader i løpet av dagen. Da er det stor fare for at båten sprekker. Redigert 4.Juli.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
leopard Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Topp fritid har Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Manometer for gummibåter hos Maritim, de har både den i linken og en eldre type. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Manometer til salgs i Stavern, se http://www.divepartnerverksted.com Og http://www.divepartnerverksted.com/130378896 Redigert 4.Juli.2015 av Havgap (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.