Jump to content

Hvor kjøpe manometer for å sjekke trykk i gummibåt?


Rakkstingen

Recommended Posts

http://www.govi.no/index.php?page=guider&subpage=vrib

For å sikre optimal levetid og kjøreegenskaper er det viktig at lufttrykket alltid er riktig. For mye luft er alltid bedre enn for lite luft. Dette fordi alle detaljene som ligger inntil pongtongen (bunnplater, akterspeil, glassfiber skrog osv) vil gnage mot pongtongen ved for lite luft. I tillegg vil en pongtong med for lite luft lett begynne å vibrere og i verste fall kan duken da delaminere. Riktig arbeidstrykk for en gummibåt er ca 150-250 millibar. Vær imidlertid oppmerksom på at lufttrykket vil variere med temperaturen. For hver grad temperaturen endrer seg vil trykket stige/falle med ca 4 millibar. En båt som ligger i solen en varm sommerdag og er helt hard, kan oppleve ett trykkfall på nesten 100 millibar om natten!


kon.jpg

Pongtongen består av flere kammere og i mellom hvert av kammerne er det en skillevegg. Denne skilleveggen er kileformet og kan "peke" i begge retninger. Pumper man det ene kammere helt hardt og det andre er tomt, vil kilen bule inn i det tomme kammeret og få store påkjenninger. Det beste er derfor å få kilen til å stå i en slags nøytral posisjon, hvor den ikke pekere i noen retning. For å oppnå dette fyller man ikke første kammer med maks trykk. For å få dette til anbefales det å bruke en elektrisk pumpe hvor man kan stille inn trykket. Fyll første kammer med ca 120/220 millibar, neste kammer økes med for eksempel 5-10 millibar, helt til man ender opp på ca 150/250 millibar (dagtemperatur). En annen måte er å pumpe opp hvert kammer til det det er nesten helt hardt. Når alle kammerne har fått likt trykk (nesten helt fullt), etterfylles kammerne til maks trykk. Dette er en grei måte å gjøre det på ved for eksempel manuell pumpe. Har man pumpet båten med manuell pumpe en sommerdag, kan det være lurt å etterfylle pongtongen om kvelden, spesielt hvis man merker at det er stort trykkfall.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 

Tess har manometer og en gummikork. 

Og noen flere her

https://www.google.no/search?q=Manometer+0+til+1bar&rls=com.microsoft:nb:%7Breferrer:source?%7D&rlz=1I7SKPB_noNO383&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JLiXVYG2IuHR7QbPq7jYDQ&ved=0CC4Q7Ak&biw=1280&bih=639

 

Nå har jeg opplevd 2 ganger at gummibåter sprenges av for høyt trykk, så varsom skal man være andre veien også.

 

 

Det kan komme av at en fyller første kammer til fult trykk og så tar neste kammer.

http://www.govi.no/i...er&subpage=vrib

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg kjøpte en Maritim-jolle for noen år siden. Sammen med pumpa fulgte det da med et manometer. Den kobles inn mellom pumpa og pongtongen.

 

Det å bare pumpe så hardt man klarer kan være skummelt. Hvis pumpa pumpes opp om morgenen, stiger kanskje temperaturen 10 grader i løpet av  dagen. Da er det stor fare for at båten sprekker.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...