hodniss Startet 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2015 Er det noen som har erfaringer med motorvalg til åpen Wesling/Musling 16? Det optimale hadde vel vært 2-t Yamaha 90, men disse begynner å bli gamle. Om E-Tec har jeg lest mye dårlig omtale. Utfra bilder virker det som om 75/90 motoren har stort undervannshus, dette er kanskje ikke ideelt på en relativt liten og lett båt. Det mer fornuftige og kjedelige valget vil være Honda BF60. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 (redigert) Ja E-tec 90 har relativt stort undervannshus og stor propelldiameter (men samme som E-tec 40-60) som gir mye skyv men taper litt toppfart på en så lett båt. BF60 er jo ikke direkte kjedelig, og gir vel relativt grei fart. Men Yamaha F70 veier ikke så mange kg mere og har litt ekstra fraspark og er vel det mest ideelle valget av nye motorer idag. Wesling med inntakt vanntunnel har ikke så mye bæring bak og var vel designet for motorer et stykke under 100 kg så f.eks. E-tec 90 krever vel strengt tatt igjenstøpt tunnell. Redigert 3.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Tror også F70 er et spennende valg, spørs jo også hva båten skal brukes til og hva man ønsker av fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hetlevik Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Har eid både ein Wesling 16 HT og Musling 14.Weslingen hadde eg ein 90 hk E-tec på som forsovidt er ein god motor. Problemet er at den er litt "tam". Misforstå meg rett, den har plenty med kraft, men manglar eksplosiviteten til ein tradisjonell 2-takter. Den berre drar jevnt frå begynnelse til slutt uten det "lille ekstra" på slutten. Fekk tett oppunder 41 gps målte knop på min Wesling med den motoren og Ballistic stålpropell (cuppet og med litt høgare stigning). Vil tippe at samme båt hadde gått ein del bedre med ein tradisjonell 2-takter ala Yamaha 90hk.Huskar eg rett så veier 90hk E-tec motoren (som forsovidt er den samme som 75hk'en) i underkant av 160kg og var i 2012 den letteste 90hk som var å oppdrive. Eg hadde ikkje støpt igjen vanntunnelen på Weslingen når motoren blei montert, noko som forøvrig heller ikkje viste seg å være nødvendig. Båten ligg greit i vatnet uten å støpe igjen. Men pass for guds skyld på at hekken er i orden (helst forsterka) då det er ei svakhet på desse båtane.Dette er ein gammel nisjebåt, som sjølv idag er tidløs og av dei bedre sjøbåtane som finnes. Kjøp deg ein grei 80-90 hk Yamaha frå 90-tallet, så har du ein fin pakke til langt under kva ein 75/90 Etec kostar aleine. Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 E-tec 90 veier 145 kg, mens gode gamle Yamaha 90 veier vel ca 120. Den klarer 1-2 knop mere med gamlingen, men drivstoffkostnad og støy er jo noe høyere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hetlevik Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Korrekt Teerex, 145kg var det.Klart, når det kjem til økonomi og støy er E-tec'en overlegen, men det er nesten litt skremmande kor "tam" nyare to-taktere er i forhold til eldre variantar. Veit du om Tohatsu TLDi er tilsvarende E-tec'en i form av oppførsel? Sitér dette innlegget Hetlevik Båt & Fritid Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) TLDI 90 har jo ca samme teknologi som Mercury Optimax men i kubikkmessig litt mindre motorer enn Optimax 75-125-serien. Veier vel 153 kg så litt mere enn E-tec. Vanskelig å si om den er sprekere enn E-tec men det er jo godt mulig. http://www.tohatsu.com/outboards/90tldi_features.html Men da er man ca jo oppe på vekta av f.eks. Suzuki DF90A. Redigert 23.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lingefan Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Yamaha totakt V4 115 eller 130? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ivar Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 .. da er man jo oppe på 165 kg igjen... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
NoWaK Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 (redigert) og 165kg veier min 140Hk Tohatsu også. Glimrende på Wesling, også så deilig|forgasser lyd og bensinforbruk.... he he. Kanskje nye Suzuki 70/80/90 er et alternativ, de veier 155kg. Jeg må innrømme at jeg har vurdert den 90hk`n. Redigert 30.Juli.2015 av NoWaK (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 (redigert) Og 164 kg veier min nye Mercury F115 4-takter med 2,1 liter sylindervolum, som jeg håper å få testa i løpet av få dager Håper den skal dra snerken av kakaoen Det er vel ny bestenotering i mye kubikk pr. kilo motor, i klassen opp til 140 hk iallefall. Mercury F150 slår den såvidt men da er vi over på større motorklasse igjen. Redigert 31.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.