Jump to content

Motor til Åpen Wesling/Musling 16


hodniss

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med motorvalg til åpen Wesling/Musling 16?

 

Det optimale hadde vel vært 2-t Yamaha 90, men disse begynner å bli gamle.

 

Om E-Tec har jeg lest mye dårlig omtale. Utfra bilder virker det som om 75/90 motoren har stort undervannshus, dette er kanskje ikke ideelt på en relativt liten og lett båt.

 

Det mer fornuftige og kjedelige valget vil være Honda BF60.

Link to post

Ja E-tec 90 har relativt stort undervannshus og stor propelldiameter (men samme som E-tec 40-60) som gir mye skyv men taper litt toppfart på en så lett båt.

BF60 er jo ikke direkte kjedelig, og gir vel relativt grei fart.

Men Yamaha F70 veier ikke så mange kg mere og har litt ekstra fraspark og er vel det mest ideelle valget av nye motorer idag.

Wesling med inntakt vanntunnel har ikke så mye bæring bak og var vel designet for motorer et stykke under 100 kg så f.eks. E-tec 90 krever vel strengt tatt igjenstøpt tunnell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Har eid både ein Wesling 16 HT og Musling 14.

Weslingen hadde eg ein 90 hk E-tec på som forsovidt er ein god motor. Problemet er at den er litt "tam". Misforstå meg rett, den har plenty med kraft, men manglar eksplosiviteten til ein tradisjonell 2-takter. Den berre drar jevnt frå begynnelse til slutt uten det "lille ekstra" på slutten. Fekk tett oppunder 41 gps målte knop på min Wesling med den motoren og Ballistic stålpropell (cuppet og med litt høgare stigning). Vil tippe at samme båt hadde gått ein del bedre med ein tradisjonell 2-takter ala Yamaha 90hk.

Huskar eg rett så veier 90hk E-tec motoren (som forsovidt er den samme som 75hk'en) i underkant av 160kg og var i 2012 den letteste 90hk som var å oppdrive. Eg hadde ikkje støpt igjen vanntunnelen på Weslingen når motoren blei montert, noko som forøvrig heller ikkje viste seg å være nødvendig. Båten ligg greit i vatnet uten å støpe igjen. Men pass for guds skyld på at hekken er i orden (helst forsterka) då det er ei svakhet på desse båtane.

Dette er ein gammel nisjebåt, som sjølv idag er tidløs og av dei bedre sjøbåtane som finnes. Kjøp deg ein grei 80-90 hk Yamaha frå 90-tallet, så har du ein fin pakke til langt under kva ein 75/90 Etec kostar aleine.

Link to post

E-tec 90 veier 145 kg, mens gode gamle Yamaha 90 veier vel ca 120.

Den klarer 1-2 knop mere med gamlingen, men drivstoffkostnad og støy er jo noe høyere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

TLDI 90 har jo ca samme teknologi som Mercury Optimax men i kubikkmessig litt mindre motorer enn Optimax 75-125-serien.

Veier vel 153 kg så litt mere enn E-tec. Vanskelig å si om den er sprekere enn E-tec men det er jo godt mulig.

 

http://www.tohatsu.com/outboards/90tldi_features.html

 

Men da er man ca jo oppe på vekta av f.eks. Suzuki DF90A.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

og 165kg veier min 140Hk Tohatsu også.

Glimrende på Wesling, også så deilig|forgasser lyd og bensinforbruk.... he he.

 

Kanskje nye Suzuki 70/80/90 er et alternativ, de veier 155kg. Jeg må innrømme at jeg har vurdert den 90hk`n.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post

Og 164 kg veier min nye Mercury F115 4-takter med 2,1 liter sylindervolum, som jeg håper å få testa i løpet av få dager  :saint:

Håper den skal dra snerken av kakaoen  :giggle:

Det er vel ny bestenotering i mye kubikk pr. kilo motor, i klassen opp til 140 hk iallefall.

Mercury F150 slår den såvidt men da er vi over på større motorklasse igjen.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...