Jump to content

Yamaha 85 hk treg å svinge


jm

Recommended Posts

Har kjøpt en brukt Yamaha 85 hk. Har fått montert den på båten, men den er veldig treg å svinge på. Selve sylinderen som liksom sitter innebygd i braketten er ca 25 cm lang.

En smøre nippet er plassert langt nede. Har presset inn fett. Kommer ut litt nederst på sylinderen så det er åpning den veien. Har moet frem og tilbake, sprøytet inn all verdens rustløsere, prøvd forsiktig med varme, prøvd trykkluft i smørenippel. Håper å kunne se at fett poplåt ut i øvre kant. Men ingen bedring. Usikker om det sitter kulelager oppe og nede. Har vurdert å borer et lite hull langt oppe for å sprøyte inn kjemikalier..har ikke funnet noen justerings skrue... Noen tips ? Sommeren fyker avsted....

Redigert av jm (see edit history)
Link to post

Er sikkert styrewiren som er treg. Normalt på eldre båter.

Med sylinder, mener du tiltrøret?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja skjønner, men styrekabelen går gjennom tiltrøret når den er montert da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sliter med dette selv på min Yamaha, det er selve svingrøret som går tregt.  Har prøvd rustløser,varme og hele pakka.

Det sitter nylonforinger rundt som muligens blir harde og rust gjør alt tregere.

 

Nr 3,5,og 6 på bildet her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1995/C85TLRT/BRACKET%202/parts.html

 

På min tror jeg det bare er demontering og rengjøring som fungerer.

Link to post
Svart (redigert)

Ja, Lars K, nøyaktig slik. Det var det jeg fryktet om jeg må av med motoren igjen og

Demontere hele greia?. Jeg lekte litt med tanken om å borre et lite hull i øverste halvdel, for å presse inn rustløse middel. Men Er usikkert hva man treffer på innsiden, (og også styrken på det hele(, men tror ikke det skal gjøre noe)

Redigert av jm (see edit history)
Link to post

For å slippe jobben med å ta istykker alt, kan det sikkert hjelpe på å få boret et hull slik du foreslår. Kanskje du senere kan skru inn en fettnippel der?

 

ATF olje funker bra til slik rustløsing

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tronds63: Har bare prøvd med varmepistol, men det gikk ikke. Imidlertid tok jeg sjansen på å borre et 4 mm hull langt oppe. Sprøytet inn mye rustløser, svingte frem og tilbake i fler omganger. Det var mye brunt som rant ut. Etterhvert ble motoren litt lettere, men fortsatt ikke nok. Gjentok prosessen jevnlig over noen timer. Tror jeg er på rett vei. Tanken er å presse inn fett i morgen i nippelen ( den eneste som er der), og se om fettet kommer oppover. Så til slutt å sette i en skru midlertidig, så nippel. Hvis ikke det gir resultater, får jeg prøve ordentlig varme...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...