jm Startet 3.Juli.2015 Del på Facebook Startet 3.Juli.2015 (redigert) Har kjøpt en brukt Yamaha 85 hk. Har fått montert den på båten, men den er veldig treg å svinge på. Selve sylinderen som liksom sitter innebygd i braketten er ca 25 cm lang. En smøre nippet er plassert langt nede. Har presset inn fett. Kommer ut litt nederst på sylinderen så det er åpning den veien. Har moet frem og tilbake, sprøytet inn all verdens rustløsere, prøvd forsiktig med varme, prøvd trykkluft i smørenippel. Håper å kunne se at fett poplåt ut i øvre kant. Men ingen bedring. Usikker om det sitter kulelager oppe og nede. Har vurdert å borer et lite hull langt oppe for å sprøyte inn kjemikalier..har ikke funnet noen justerings skrue... Noen tips ? Sommeren fyker avsted.... Redigert 3.Juli.2015 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Er sikkert styrewiren som er treg. Normalt på eldre båter. Med sylinder, mener du tiltrøret? Redigert 3.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jm Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Nei ikke tilt bevegelsen, men sving bevegelsen. Styrekabelen er ikke montert ennå. Må bruke en del makt å få svingt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Ja skjønner, men styrekabelen går gjennom tiltrøret når den er montert da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars K Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Sliter med dette selv på min Yamaha, det er selve svingrøret som går tregt. Har prøvd rustløser,varme og hele pakka. Det sitter nylonforinger rundt som muligens blir harde og rust gjør alt tregere. Nr 3,5,og 6 på bildet her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1995/C85TLRT/BRACKET%202/parts.html På min tror jeg det bare er demontering og rengjøring som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Ja, Lars K, nøyaktig slik. Det var det jeg fryktet om jeg må av med motoren igjen og Demontere hele greia?. Jeg lekte litt med tanken om å borre et lite hull i øverste halvdel, for å presse inn rustløse middel. Men Er usikkert hva man treffer på innsiden, (og også styrken på det hele(, men tror ikke det skal gjøre noe) Redigert 4.Juli.2015 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 For å slippe jobben med å ta istykker alt, kan det sikkert hjelpe på å få boret et hull slik du foreslår. Kanskje du senere kan skru inn en fettnippel der? ATF olje funker bra til slik rustløsing Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jm Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Ivar: Ja tenkte å ta en tur på båten nå å vurdere dette nærmere : å borre et lite hull Og som du skriver, sette inn enn smørenippel i ettertid. eller ta av motoren og demontere. Takk til dere for gode innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 (redigert) Det skal jeg også prøve ;) Takk for tipset. Redigert 4.Juli.2015 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Det er vanligvis en smørenippel et sted på svingrøret. Varm opp hele røret med gassbrenner og press inn fett til det tyter ut både oppe og nede. Vri motoren fra side til siden mens du holder på. Da løsner den når du får presset ut saltet som klemmer den fast. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Det har jeg allerede prøvd uten hell,men muligens dette kan hjelpe trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Tronds63: Har bare prøvd med varmepistol, men det gikk ikke. Imidlertid tok jeg sjansen på å borre et 4 mm hull langt oppe. Sprøytet inn mye rustløser, svingte frem og tilbake i fler omganger. Det var mye brunt som rant ut. Etterhvert ble motoren litt lettere, men fortsatt ikke nok. Gjentok prosessen jevnlig over noen timer. Tror jeg er på rett vei. Tanken er å presse inn fett i morgen i nippelen ( den eneste som er der), og se om fettet kommer oppover. Så til slutt å sette i en skru midlertidig, så nippel. Hvis ikke det gir resultater, får jeg prøve ordentlig varme... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Tenkte jeg skulle fram med drillen selv idag, borret du oppe ved festet til tiltsylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Borret fra utsiden på braketten for å komme nærmest toppunktet. Nå er motoren merkbart lettere å svinge, etter å ha pøst på med rust/smøremidler og fett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.