JBR Startet 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2015 Hei, jeg har kjøpt en Ryds 550 GT 1995 modell og er usikker på valg av motor. http://www.ryds.se/content/files/history/1995/550_GT_699_GT/550GT_600GT.pdf Slik jeg forstår det er maks anbefalt motor 90hk og maks motorvekt 185 kilo. De fleste båtene jeg har funnet omtalt på svenske båtforum har imidlertid 115 hk (2-takt) og også opp mot 175 hk. Oppgitt fart med 90 hk 2-takt er ca 33 knop og båten er kjent for å overplane noe når den nærmer seg 30 knop. Vanskelig å finne tester/informasjon om en så gammel båt, så jeg håper noen har gode tips å komme med. Lurer først og fremst på motorvekt i forhold til kjøreegenskaper og sikkerhet. Lurer også litt på fartspotensialet. Jeg skal kjøpe ny motor og det er kun 4 takt som er aktuelt, blant annet grunnet mye kjøring på lavt turtall. Videre går jeg for den største ytelsen i samme vektklasse. Det vil for eksempel si at Yamha F130 foretrekkes foran F115. De motorene som er mest aktuelle er Yamaha 130hk (174 kg), Honda 100hk (166 kg), Suzuki 140hk (179 kg) og Mercury 115hk (163 kg). Noen som har kjennskaper til disse motorene og/eller til Ryds 550 GT? Sitér dette innlegget Min blogg med helsetips - Nyttig om å jobbe hjemmefra Nyttig om slankepiller Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 (redigert) Mercury F115 har mest kubikk, lavest vekt og trolig lavest pris. Enklest mekanikk og rimeligst vedlikehold bl.a. ingen ventiljustering. Bør greie rundt 40 knop med 115 hk. Mere synsing her http://www.maringuiden.se/forum/topic/43007-motor-på-ryds-550-gt/ Redigert 3.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Jeg mener bestemt at 550 er godkjent for 130 hk ? På min har jeg en 115 hk Etec, som passer utmerket. Makser på 37 knop. Det var 90 hk på da jeg kjøpte den, men da slet den litt under vannskikjøring. Sitér dette innlegget Link to post
JBR Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Takk for svar. I følge Ryds sine nettsider er det 550 GTS som er godkjent for 130 hk. Denne tok over for 550 GT fra og med 1996. Hvor forskjellige skrogene eventuelt er, har jeg ikke peiling på. Har sjekket maringuiden.se, men der er det 2-taktere som omtales og de er som kjent lettere. Sitér dette innlegget Min blogg med helsetips - Nyttig om å jobbe hjemmefra Nyttig om slankepiller Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Aha, jeg har en GTS fra 1997 Sitér dette innlegget Link to post
JBR Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Fikk svar fra Ryds og i følge dem er skrogene på 550 GT og 550 GTS like. Sitér dette innlegget Min blogg med helsetips - Nyttig om å jobbe hjemmefra Nyttig om slankepiller Link to post
Skrotnisse Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Men de kan jo være ulikt forsterket i hekken likevel. Jeg kjøpte en Ryds 600 en gang som de hadde hatt 225 hk på, den hadde sprukket på begge sider av hekken Sitér dette innlegget Link to post
JBR Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Jeg har tenkt den tanken, så akterspeilet skal forstereks. Det mer presise svaret de ga meg var at konstruksjonen er lik på begge modellene og det skulle bety maks motorvekt på 195 kilo. Jeg ender nok opp med en motor på 170-180 kilo og med forsterket akterspeil burde jeg ha endel å gå på. Sitér dette innlegget Min blogg med helsetips - Nyttig om å jobbe hjemmefra Nyttig om slankepiller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.