Jump to content

85 mod evinrude 140 hk, oljeblanding?

kiresp

Recommended Posts

Ingen totakter skal ha mindre enn 2% for at den skal holde lenge.
De fleste går greit med 1%, men da blir levetiden redusert til det fabrikken synes er ok. Det vil si 8-10 år med normal bruk. De fleste av oss ønsker at motoren lever kengre enn det, så 2% er greit. Gamle motorer som skal ha 4% går fint med 2% med moderne oljer.

Ingen totakter skal ha mindre enn 2% for at den skal holde lenge.

De fleste går greit med 1%, men da blir levetiden redusert til det fabrikken synes er ok. Det vil si 8-10 år med normal bruk.

Interessante synspunkter! Pleier bruke 1% på mine motorer (etter produsentens instruksjon), men har alltid oppi bittelitt ekstra for ekstra smøring. Men med så mye som 2% olje røyker motorene mye, og en av dem sviver merkbart mer ujevnt. Har både lest og blitt fortalt av motormekaniker at for mye olje i bensinen kan føre til at stempelringene kokser seg til. Hva er rådet ditt med 2% oljeblanding basert på, egne erfaringer, verkstedserfaringer eller lignende? Vil tro det er i de flestes interresse at motorene deres varer mange år, så skulle likt å se kilder på at det er lurt å fravike produsentens anbefalinger.

Anbefalt oljemengde fra produsent er jo et kompromiss. 2% smører bedre enn 1% - men gir også mer røyk og sot. Mye dorging osv så trenger motoren mindre olje enn om den kjøres på full hendel dagen lang.

Har bare 1 motor med blanding, en 4hk, den får rett i overkant av 1%

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg kjenner ikke til oljeblanding på Evinrude, men jeg jeg tar sjansen på å låne tråden litt: 

Og spør om hvor mye oljeblanding det skal være på Tohatsu 8 HK 2-takt 2006 mod.? 

Han jeg kjøpte den av sa han brukte mellom 1 og 2 %, men da er det kanskje nok med 1 %? 

Også mente han at man måtte holde seg unna Biltema 2-taktsolje. Han mente motorene røyk så mye med den..... Jeg tror jeg kommer til å fortsette med Biltemaolje.  

Interessante synspunkter! Pleier bruke 1% på mine motorer (etter produsentens instruksjon), men har alltid oppi bittelitt ekstra for ekstra smøring. Men med så mye som 2% olje røyker motorene mye, og en av dem sviver merkbart mer ujevnt. Har både lest og blitt fortalt av motormekaniker at for mye olje i bensinen kan føre til at stempelringene kokser seg til. Hva er rådet ditt med 2% oljeblanding basert på, egne erfaringer, verkstedserfaringer eller lignende? Vil tro det er i de flestes interresse at motorene deres varer mange år, så skulle likt å se kilder på at det er lurt å fravike produsentens anbefalinger.

Jeg har drevet verksted for påhengsmotorer i mange år. Jeg har tilgode å se at stempelringene kokser seg fast på grunn av at man bruker 2% olje. Det skal mye mer til enn det for å lage så mye sot.

Det ryker ikke mye mer av 2% enn av 1%.

Hvis motoren går mer ugjevnt (på tomgang?) så går den kanskje litt rikt på tomgang.

Også mente han at man måtte holde seg unna Biltema 2-taktsolje. Han mente motorene røyk så mye med den..... Jeg tror jeg kommer til å fortsette med Biltemaolje.  

Biltema sin outboard olje er en meget bra olje. Den ryker mindre og smører like så godt som mange andre "gode" oljer.

Jeg har skrudd så mye motor og brukt så mye av den oljen at jeg har et godt grunnlag for å si dette.

Jeg har også sett mange havarerte motorer som har fått bare 1% olje. Rådelagrene går til H*** lenge før resten av motoren er utslitt.

Noen som sitter på info fra produsent.85 mod evinrude 140 v4.har vært vro som blander selv en tidligere eier har fjernet d og blandet rett i tanken.

VRO blander ca.0.7-0.8% på tomgang og ca.2% på fullt pådrag.

Den blander i bensinen som går inn på forgasserene. Det er uheldig for de som drar vannski for eksempel. Da ligger man og puterer på tomgang mens man klargjør. Når man da drar i vei så har man 0.7-0.8% blanding i forgasserene som går inn i motoren på full gass. Da har lagrene det ganske tøft et øyeblikk.  Gjenta dette mange nok ganger og man har stor slitasje.

Bland 2% i bensinen om VRO er tatt bort.

Redigert av tronds63 (see edit history)

Konklusjonen er vel 1,5% innblanding for de flestes vedkommende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...