kiresp Startet 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2015 Hva bruker dere som fremdeles har totaktmotor som blandingsforhold.85 mod evinrude 140 hk. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 1-2% er vel greit. Skal klare seg med 1% sier de som har greie på det, men kan fint kjøre litt mer.... Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 2 % er bra på motor som er litt eldre =) greit med litt ekstra smøring Sitér dette innlegget Link to post
kiresp Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Hørte noen si 3 prosent men syns det hørtes mye ut.går for 2 prosent da Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Ingen totakter skal ha mindre enn 2% for at den skal holde lenge.De fleste går greit med 1%, men da blir levetiden redusert til det fabrikken synes er ok. Det vil si 8-10 år med normal bruk. De fleste av oss ønsker at motoren lever kengre enn det, så 2% er greit. Gamle motorer som skal ha 4% går fint med 2% med moderne oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Ingen totakter skal ha mindre enn 2% for at den skal holde lenge. De fleste går greit med 1%, men da blir levetiden redusert til det fabrikken synes er ok. Det vil si 8-10 år med normal bruk. Interessante synspunkter! Pleier bruke 1% på mine motorer (etter produsentens instruksjon), men har alltid oppi bittelitt ekstra for ekstra smøring. Men med så mye som 2% olje røyker motorene mye, og en av dem sviver merkbart mer ujevnt. Har både lest og blitt fortalt av motormekaniker at for mye olje i bensinen kan føre til at stempelringene kokser seg til. Hva er rådet ditt med 2% oljeblanding basert på, egne erfaringer, verkstedserfaringer eller lignende? Vil tro det er i de flestes interresse at motorene deres varer mange år, så skulle likt å se kilder på at det er lurt å fravike produsentens anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Anbefalt oljemengde fra produsent er jo et kompromiss. 2% smører bedre enn 1% - men gir også mer røyk og sot. Mye dorging osv så trenger motoren mindre olje enn om den kjøres på full hendel dagen lang. Har bare 1 motor med blanding, en 4hk, den får rett i overkant av 1% Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kiresp Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Noen som sitter på info fra produsent.85 mod evinrude 140 v4.har vært vro som blander selv en tidligere eier har fjernet d og blandet rett i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Jeg kjenner ikke til oljeblanding på Evinrude, men jeg jeg tar sjansen på å låne tråden litt: Og spør om hvor mye oljeblanding det skal være på Tohatsu 8 HK 2-takt 2006 mod.? Han jeg kjøpte den av sa han brukte mellom 1 og 2 %, men da er det kanskje nok med 1 %? Også mente han at man måtte holde seg unna Biltema 2-taktsolje. Han mente motorene røyk så mye med den..... Jeg tror jeg kommer til å fortsette med Biltemaolje. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Jeg har i mange år brukt Shell nautilus 2t olje, syns biltema ryker mindre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tronds63 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Interessante synspunkter! Pleier bruke 1% på mine motorer (etter produsentens instruksjon), men har alltid oppi bittelitt ekstra for ekstra smøring. Men med så mye som 2% olje røyker motorene mye, og en av dem sviver merkbart mer ujevnt. Har både lest og blitt fortalt av motormekaniker at for mye olje i bensinen kan føre til at stempelringene kokser seg til. Hva er rådet ditt med 2% oljeblanding basert på, egne erfaringer, verkstedserfaringer eller lignende? Vil tro det er i de flestes interresse at motorene deres varer mange år, så skulle likt å se kilder på at det er lurt å fravike produsentens anbefalinger. Jeg har drevet verksted for påhengsmotorer i mange år. Jeg har tilgode å se at stempelringene kokser seg fast på grunn av at man bruker 2% olje. Det skal mye mer til enn det for å lage så mye sot. Det ryker ikke mye mer av 2% enn av 1%. Hvis motoren går mer ugjevnt (på tomgang?) så går den kanskje litt rikt på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Også mente han at man måtte holde seg unna Biltema 2-taktsolje. Han mente motorene røyk så mye med den..... Jeg tror jeg kommer til å fortsette med Biltemaolje. Biltema sin outboard olje er en meget bra olje. Den ryker mindre og smører like så godt som mange andre "gode" oljer. Jeg har skrudd så mye motor og brukt så mye av den oljen at jeg har et godt grunnlag for å si dette. Jeg har også sett mange havarerte motorer som har fått bare 1% olje. Rådelagrene går til H*** lenge før resten av motoren er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Noen som sitter på info fra produsent.85 mod evinrude 140 v4.har vært vro som blander selv en tidligere eier har fjernet d og blandet rett i tanken. VRO blander ca.0.7-0.8% på tomgang og ca.2% på fullt pådrag. Den blander i bensinen som går inn på forgasserene. Det er uheldig for de som drar vannski for eksempel. Da ligger man og puterer på tomgang mens man klargjør. Når man da drar i vei så har man 0.7-0.8% blanding i forgasserene som går inn i motoren på full gass. Da har lagrene det ganske tøft et øyeblikk. Gjenta dette mange nok ganger og man har stor slitasje. Bland 2% i bensinen om VRO er tatt bort. Redigert 4.Juli.2015 av tronds63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Konklusjonen er vel 1,5% innblanding for de flestes vedkommende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.