Jump to content

Lav kompresjon på Mariner 60 hk 2 takt

edlerpaul

Recommended Posts

Hei.

Har en Mariner 60 hk 2 takt påhengsmotor, usikker på årstall. Men slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet.

Det begynte med at motoren stoppet og gikk bare i halv fart. Tok ut alle tennplugger, den øverste tennpluggen var full av pluggsveis. Byttet samtlige plugger, men etter en tur på 45 min, hadde det begynt å gro godt med sot og pluggsveis på øverste sylinder igjen. Så jeg tok en kompresjons test. Der var øverste sylinder på 7 og de 2 andre sylinderene på 10.

Noen som vet hva dette kan være??

En kompis sa jeg måtte opp med hele motoren og bytte stempelringer, er det så alvorlig?

Pluggsveis, dvs metallperler på pluggen? Dette er metall fra stempel eller syl.vegg så du må nok åpne opp ja.

Og ville byttet stempel også, ikke bare ringer. Og sylindrene kan være skadd, og trenge honing

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så vidt jeg forstår så er dette en rekke-treer
Det tyder på at den går magert på øverste sylinder. Rengjør øverste forgasser. Du kan nok leve med litt lavere komp på den en stund, bare du får fjernet årsaken til problemet.
Juster også ned tenningen litt. Den får litt for mye fortenning til at den trives på 95 oktan.

Redigert av tronds63 (see edit history)

Har den først begynt å smøre stempel utover sylinderveggene så er ikke det noe å kjøre videre med etter min mening...

Enig, men har den det da?

Det er en sjanse for at det har kommet aluminium inn i sporet for stempelringene. Da blir det litt dåligere kompresjon. Det kan skje at dette faktisk bedrer seg og ringen (den øverste) løsner igjen når årsaken til problemet er borte. Har den smeltet så mye stempel at den har smurt det ned igjennom sylinderveggen så har man langt mindre kompresjon enn det som måles her. Da er det gjerne 3-4kg/cm2 man måler.

Det beste er selvsagt å operere motoren og bytte stempel. Det er stor sjanse for at det holder med å hone sylinderen i dette tilfellet.

Takk for mange svar:-) kjøpte båten i år, så det er mitt første år på vannet. Fikk ett råd på motorhuset i skien om å kjøre tuning/rens i forgasseren. Det kunne være mye dritt i systemet. Men da jeg fikk tipset, visste jeg ikke at øverste sylinder hadde dårligere kompresjon. Har kjørt båten i ca 2 timer idag og alt virker greit. Men øverste plugg er litt sotete og litt hardt belegg.

Jeg har skrudd litt før og jobber med å montere motorer og spoler osv.

Er det noe stort problem å skru opp motoren selv?

Det du evt kan gjøre er å ta av toppen for å inspisere stempel og syl vegger.

Men med gamle motorer er det alltid en risk at bolter sitter godt og knekker.. vet ikke hvor mye dette gjelder merc/mariner av de årgangene...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...