Jump to content

2005 modell 4 takt Suzuki 40 hk fusker på høyt turtall

Olemannen

Recommended Posts

Har en 2005 modell 4 takt Suzuki 40 hk som har gått fint i alle år.  I år fusker den på høyt turtall og stopper av og til på tomgang, men går fint på tomgang så lenge den går.

Når jeg gir full gass så klarer den av og til nå topp turtall, men etter noen sekunder så faller den ned til lavere turtall igjen. Så drar den seg plutselig opp igjen av seg selv, og faller ned. Slik går det opp og ned mellom ca. 6000 og 3000 omdreininger

Jeg var dum og hadde tanken stående halvfull i vinter, så tenkte det kunne være kondens.  Byttet derfor ut all bensin, tømte vannutskiller og tømte bensinfilter.  Med ny bensin gikk den litt bedre, men fortsatt samme problem selv om jeg kjørte den ca 10 minutter.

Tennpluggene er noen år gamle, men aldri vært noe problem før. Olje er byttet.

Skal prøve å gi den en flaske kondensfjerner, men andre ideer har jeg ikke. Men det har kanskje noen her?

Forslag mottas med takk!

Mvh Ole

Redigert av Olemannen (see edit history)

Høres ut som at den ikke klarer skaffe nok bensin, kan være tett tanklufting, koblinger som suger falskluft feks.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du skrev tømte filter, er det ekstern filter? Disse er tenkt å byttes, ville prøvd med ny filterinnsats

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker. Skal prøve kjøre med bensinlokket av/åpnet for å sikre mest mulig luft.  Det er et bensin-filter som sitter på bensinslangen inne i motoren, kan såvidt jeg ser ikke skrus opp, så må nok bytte det i så fall. Et lite gjennomsiktig plasthus med noe som ser ut som et flytende fiber-filter inn i huset. Ser helt ok ut, men sikkert lurt å skifte det også, får ikke gjort det nå i helgen, og skulle gjerne brukt båten...

Har kjøpt isopropanol/kondensfjerner, skal teste med det senere i dag.

Tipper det ikke kan være noe med tennplugger/tenning siden den går greit på lave turtall?

Filteret inne på motor kan som oftest åpnes, men kan sitte godt. Prøv også å pumpe på blæra på bensintanken for å se om det hjelper når den fusker

Jeg ville værtfall tatt en kikk på tennpluggene i tillegg, ut ifra erfaring med disse motorene så vet jeg at de kan være veldig nøye på pluggene for at de skal gå greit..

Har vært ute for flere motorer av Suzuki/Johnson 4 taktere som har hatt merkelig gange på grunn av tennplugger.

Takk for tips om tennplugger.....men klarer ikke se hvor de sitter i denne motoren....må vel ha av nedre motor-deksel og?

En flaske kondensfjerner på tanken hjalp lite dessverre. Koblingen til motoren for bensinslangen var løs, men den er nå klipset på plass, uten at det hjalp.

Prøvde også presse på blære på bensinslangen når jeg kjørte, ingen forbedring.

Status nå er at den ved fullt pådrag går på ca 5000 omdreininger, og ca hvert 10 sekund så ryker den automatisk opp i full fart, ca 6500 omdreininger. Men faller så etter 2-3 sekunder ned til 5000 igjen, for så etter 10 sekunder å gå opp igjen til full fart.

Har tenkt å bytte bensinfilterer på slangen inne i motoren.  Vannutskiller kan vel ikke være årsaken nå som den er tømt flere ganger.

Om det er en tennplugg, alså slik at den går på 2 sylindre for så å gå på alle 3 et par sekunder og det er årsaken til problemene?

Andre tips?

Bra, da er plugger bestilt og skal byttes.

Men; jeg fant dem ikke da jeg tittet i motoren....fant 3 plast-dingser med tynne ledninger på som satt nedover blokka, ,men dette kan umulig være strøm til pluggene....ser ut som sensorer, sitter pluggene tilgjengelig ved å ta av øvre deksel, eller må også det nedre skrus av?

Har byttet plugger på mange biler, men på denne Suzuki DF40 så ser jeg ikke plugg-hylsene/kablene......Står heller ikke i instruksjonsboka...noen med tips for dummies?

Søk på nettet på engelsk og vis bilder: {Motortype} + parts + drawing.

Eksempel

boats.net og andre nettsteder har delebeskrivelser med tegninger. Amerikanske motorkoder kan være ulike europeiske, men det er begrenset hvor mange typer/koder det er innenfor et år. Ofte viser kodene til lengder og ulike varianter av utstyr, men selve motorblokken og hoveddelene er (relativt) like.

Pluggene dine sitter ganske sikkert under et plastdeksel eller med tennspolene rett over pluggene.

Edit: Ser ut til å stemme det, se på figur nr 31. Et stort plastdeksel som og del nr 8 som er tennspole/coil rett over pluggen.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Takker, har funnet servicemanualen på 405 sider, der står det mye, og fant noe som kunne ligne på pluggene også, men virker som det sitter en plastdings på toppen, sikkert det du kaller tennspole/coil, som jeg antar må nappes av før man får skrudd ut pluggene, det er selve den tykke ledningen til pluggene jeg ikke har funnet, og det er jo litt merkelig, men får lete enda en runde.

Skjønner ikke hva du sikter til med figur nr 31.....noe på nett eller vedlegg i din melding?

Gikk ikke det, å laste opp bilde....jaja, lett er dette ikke  :smiley:

Men, her er det; side 33, øverst på siden: http://jcvau.free.fr/DF50.pdf

Mon tro om dette er på toppen av motoren og at et deksel (som du sier) må tas av først, jeg trodde først dette var på den vertikale siden mot båten, men kan se ut som det er på toppen siden lokket på bensinfilteret er fra oversiden.

Var lettere med min gamle Volvo Penta....

Det er nok ingen ledning til ternnpluggen, coilen sitter direkte på pluggen, tenker jeg.
Sylindrene ligger vannrett, coilen er nok på baksiden eller siden av motoren.
Se side 2-3 og 2-7, der vises tennpluggplasseringen
Pass på å ikke trekke til tennpluggene for hardt, se tiltrekkingsmomentet.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Da er det oppklart hvor pluggene satt, ikke helt som på biler med plugghette, men med coil med tynne ledninger i stedet for hetta.  Hadde ikke lang nok (16 mm nøkkel) for disse  NGK DCPR6E pluggene, så skal bytte dem så snart som mulig.

Men virket litt fuktige i koblingene så kjørte på med CRC, men det gjorde ingen endring. 

Fortsatt ujevn gange på tomgang, og stopper etter noen minutter.  Full fart (6000 omdr) oppnås bare noen sekunder av gangen, så faller den ned til 5000 før den igjen etter noen sekunder flyr opp til 6000 igjen.

Håper det er pluggene.....men bytter også bensinfilter og vannutskiller når jeg først er i gang. 1 flaske kondensfjerner hjalp heller ikke, så tror ikke det er kondens i gammel bensin.

Da er pluggene skiftet og alt funker 100%!   Fin gange på tomgang på full fart. (Skiftet også vannutskiller og bensinfilter i motoren)

MEN;  Den nederst sylinderen hadde fukt over pluggen i sylinderen under coilen, og selve pluggen var våt, antar av bensin, også over tennsplinten nede i sylinderen.  De andre 2 pluggene var som de skal være, grå og tørre.

Pluggen  var rusten i selve festesporet som pluggnøkkelen griper rundt.  Kan se ut som det er kommet vann inn og ned under coilen.  Men likevel rart at pluggen var sort og fuktig nede i selve sylinderen.  Kan hende jeg kjørte på gammel/vannholdig bensin da problemet oppstod i sommer, men dette er vel ikke årsak til dette?

Tips?

Turtallet på motoren under kjøring på maks er 6400.-, boka sier 5200 - 5800, så jeg har nok for liten propell også.  Dette er jo et annet tema, så tar det i en annen tråd.

Korrekt.  Kjenner godt til hvordan elektrodene skal se ut, de var flotte på 2 plugger, den nederste var mørk og våt, tydelig uforbrent bensin.

I tillegg var det fukt nedenfor coilen, og rust på pluggens sekskant som man skrur på, som følge av vann ned under coilen.

Ikke sikkert disse tingene henger sammen, men de kan jo det.  Har nå presset coilen helt i bunn så tror det er tett der nå.  Men fortsatt usikker på hvorfor en sylinder blir våt og de 2 andre fungerer flott.  Skal skru den opp igjen etter litt mer kjøring og se om det var pluggen som var defekt, nå er jo alle 3 skiftet.

Håper ikke det er olje-lekkasje i sylinder, men en teori er at vann under coilen har gitt dårlig/svak tenning som igjen har ført til at bensinen ikke er antent sikkelig.

NGK har mange bilder av tennplugg-utseende og mulige feilkilder. lVirker som om du mente sekve pluggen var våt både av vann ved kontakten til coilen og av bensin over elektrodene?

det er et kjent fenomen på motorsykler iallefall at ved kjøring i regnvær så kan vann sprute opp og legge seg rundt plugghettene og lage kluss med tenninga.  

en mulig årsak her til at det har kommet vann oppi der , er at med liten lett båt og motor med litt vekt i , så blir det jo bølge som skyller mot motoren bakfra om man senker farta brått

Redigert av ivar (see edit history)

Takker, men ser ikke noen skjøt på kabel til coilen, men sprutet også litt (ikke 5-56) men noe som ligner med rød kork som jeg aldri husker, smøre/rustløse, inn i plugghetta og prøvde  tørke fukte ut av hullet under coilen og over pluggen.

Skal kjøre endel til helgen, og så sjekke pluggen etterpå, håper det hele løste seg med ny plugg og bedre presset ned coil/kappe slik at fukt ikke trenger ned over pluggen.

Til Ivar;  Klarer ikke se for meg at vann strømmer inn bakfra og inn under lokket på motoren og under coil kappen som følge av at man stopper brått....men sant at motoren er tung/stor ift båten på 4.25m.  Og siden det er bare nederste sylinder, så kan det ikke utelukkes, rusten på pluggen forteller også at dette neppe er regnvann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...