Jump to content

Yanmar 4JH2-HTE lader ikke. Anbefaling til ny dynamo

Kenneth 81

Recommended Posts

Da tok altså dynamoen kvelden. Tror jeg. Det er i hvertfall ikke mye lading som skjer. Det er selvsagt mulig at noe annet er galt, men jeg har bytet hele el-anlegget så jeg tviler på det.

Den originale dynamoen er liten (55A) og dyr (3400kr). Kan noen anbefale en større (og helst billigere) uoriginal dynamo som passer rett på motoren?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ikke umulig at det er børstene nei. Siste tur så hadde jeg lav ladespenning frem til ladingen forsvant helt. Når jeg kom tilbake til havnen så stoppet jeg motoren for å sjekke de koblingene jeg kommer til mens motoren er varm. Når jeg startet opp igjen så hadde jeg lading igjen, men med lav spenning (13,6V ved 3000rpm målt rett på dynamoen). Jeg har ikke sjekket ladelampen, men skal tilbake i båten i morgen for å feilsøke litt grundigere.

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Da har jeg fått tatt ut den gamle dynamoen. Det viste seg å bli litt av ett sirkus. Klovnen som monterte den inn har tydeligvis ikke tenkt på at den skal kunne taes ut mens motoren står i båten. Jeg ble nødt til å demontere braketten dynamoen sto montert på da dynamoen var festet til braketten med en bolt i hvert "øre" og siden motorrommet er så trangt, så kom jeg ikke til mutterne på "innsiden". Jeg klarte selvsagt å knekke den ene bolten og rive gjengene på den andre så en 10-minutters jobb endte opp med å ta godt over en time... :headbang:

Uansett, slik ser dynamoen ut bakfra:

bilde

"BAT" var koblet til starteren og dermed til hovedstrømbryter og batterier. 

En jordledning var koblet til den første umerkede pinnen mot klokken fra"N".

I tillegg så var begge flatstiftene rett til høyre i bruk.

Turteller er koblet til en egen sensor på motorblokken.

Pga trangt motorrom så fikk jeg ikke fulgt de kablene så jeg er ikke sikker på hva de er til. Jeg antar at den ene går til ladelampen og den andre muligens til voltmeteret. Er det noen her som vet hva som er hva av dem?

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Var nettopp å så på en Biltema 100A dynamo. Den har tilkobling for batteri, ladelampe og turteller.

På min gamle så var det i tillegg kobling for tenning. Kan jeg bruke biltemadynamoen allikevel?

God morgen. :smiley:
Kanskje rotoren/anker viklingen er gåen?
Eller bare regulatoren? Noe feil som ikke er spesiell sjelden på den.

Den der dynamoen er dessuten den billigste av tre (billige) kopier av Hitachi LR155, eller LR180.
Koster noe mellom 2700,- og 3800,- og er etter min ringe mening ikke verdt en av de kronene*.
Men det skrev jeg en del ganger allerede.

En original LR180 ligger ved ca. 9000,- og er nesten "uknekkbar", for å si det litt overdreven.
Skal bare nevne det for å lage noe forhold mellom billig og god.

Trenger man slik bare for å lade startbatteriet og "et til" er det vel greit, for er ville jeg ikke satse på sånt.

Kenneth, så mye jeg husker har ikke Biltema dynamoer med 3.15" feste som passer til motoren din.
Mulig det ble forandret?

Jeg selv ville først undersøke dynamoen du har.
Kanskje at det er noe som kan fikses for billige penger, noen deler finnes jo.

Ellers svarte jeg ikke her fordi det finnes ikke noe erstatning på norsk markedet som kan erstatte en LR til billigere penge.
Og da kolliderer vi mellom pris og "salgbart".

Enkelt siden ikke jeg vill lese at du fikk problemer med en dynamo fra meg som jeg visste om fra før.

*Men noen har jo bare startbatteri og 100Ah til, da kan også det være en stund.

Hvor mye batterikapasitet må den kunne lade, og hvilken type batterier har du?

:seeya:
Jørg

(jobber og svarer forsinket)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det er godt det er noen som faktisk jobber og ikke bare sitter på båtplassen hele dagen!  :lol:

Jeg får ett lite inntrykk av at det kanskje er liksågreit at den Biltema-dynamoen ikke passer. Den koster særdeles beskjedne 1349 kroner, og om kvaliteten står til prisen så er vel den muligens å regne som litt av en lettvekter i denne sammenhengen... :giggle:

Batteribanken er ikke den voldsomste i verden:

Start: 1 stk 85Ah Sønnak-batteri. Bly-syre-batteri, men husker ikke hvilken variant.

Forbruk: 2 stk 115Ah Sønnak-batterier (DUAL fritidsbatteri om jeg ikke husker feil)

Batteriene er skillt med BEP-voltsensitivt relé, så forbruksbatteriene lades ikke før startbatteriet er på topp.

Ikke den største utfordringen for en dynamo skulle jeg tro. (Men når sant skal sies, så er jeg ikke noen ekspert på hverken batterier eller dynamo selv om jeg har rimelig god kontroll på 12V generellt sett).

Originaldynamoen er jo på smått beskjedne 55A, og siden jeg for det meste rusler på under 2000rpm i 5 knop så er det vel heller sjeldent den leverer fullt så mye. Derfor ønsker jeg å oppgradere til en større dynamo i stedet for å reparere den gamle om det ikke blir så alt for skrekkelig dyrt.

Hvis du har ett forslag eller anbefaling til en dynamo som ikke er så alt for dyr så hadde jeg satt pris på det. Den gamle har vart i 26 år og selv om snekka nok bruker mer strøm nå enn når den var ny, så tror jeg at jeg nok kan klare meg med en "helt grei" dynamo for å holde prisen litt i sjakk. :smiley:

Takk for tipset Seasu! Strømforbruket har jeg ikke sjekket nøye, men det er nok ikke særlig høyere enn for andre tilsvarende båter. Batteriene kan det hende ikke er helt i toppform, men har målt god hvilespenning på 12,65V på startbatteriet i det minste. Men skal sjekke nøyere når jeg får ladet ting på topp igjen.

Det er nok ikke originaldynamoen du ser på.
Men som Seasu skrev allerede er det "ikke noe" som dynamoen din har å fighte med.

Derfor mener også jeg at t.o.m. billiggreie burde være tilstrekkelig (også uten solcellepanel),
forutsatt det ikke dukker opp en inverter, ankervinsj og baugtruster med hver 3kw.
Kanskje du skulle dra en tur på verkstedet først for å sjekke dynamoen ordentlig.

Men vurderer du derimot å skifte til AGM, å øke på kapasitet, eller andre mer krevende oppgaver for dynamoen,

da burde man anbefale at du kjøper noe ordentlig. 

Feierabend! :smiley:

Lykke til og ha en fin kveld.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har riktignok en ankervinsj (aner ikke hvor kraftig den er), Men det kan vel hende at det allikevel strengt tatt holder med å fikse den gamle dynamoen?
Men hvis jeg allikevel bytter, hva passer på motoren? Der sliter jeg litt.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Jo mer jeg tenker på det, jo mer frister det med solceller i tillegg. Det er allerede ett panel på båten, men det er ikke koblet til siden jeg ikke har den fjærneste anelse om hvor gammelt det er eller tilstanden på panelet og regulatoren..

Jeg tror også jeg ville sjekket opp den gamle dynamoen først. F.eks ta en tur innom og prate med gubbæne på Fredrikstad Vikleverksted.

Hvis det viser seg at den lar seg raparere for en grei penge, så ville jeg gjort det, og heller lagt noen kroner i en ekstern laderegulator (for du har vel ikke det?). Kanskje dynamoen er stor nok, hvis du får utnyttet den maksimalt?

Skal på tur i morgen så var litt avhengig av en kjapp løsning. Triconor hadde en Bosch (tror jeg) som er prikk lik. Den fikk jeg for 2500 og den gamle dynamoen i bytte. Viser den seg å fungere greit så er jeg fornøyd nok. Å fikse den gamle hadde sansynligvis blitt billigere, men det hadde nok tatt mer tid. Kanskje ikke den mest idéelle løsningen, men det var definitivt den kjappeste! :thumbsup:

Batteriene er vannfyllte og dynamoen er montert og lader til den store gullmedaljen! 12,2V hvilespenning på forbruksbanken før test, 14,1V på batteriene (14,2V direkte på dynamoen) ved 2000 rpm. Det sier jeg meg ganske fornøyd med. :smiley:

God sommer alle sammen! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...