Jump to content

Skal Waeco lader trekke strøm når avslått?

asunde

Recommended Posts

Hei har en Waeco PerfectCharge IU1512 i båten. Båten har ikke vært i bruk på 2 år. Har nylig sjøsatt båten og montert batteriene på plass igjen. Når jeg kobler laderen til batteriene så gnistrer det.

Med andre ord så trekker laderen strøm, er det normalt?

Målte laderens forbruk til 0,15 Amper.

Alt tyder på at den lader, men er skeptisk til dette forbruket og lurer på om jeg bør montere en bryter på kabel fra lader til batteri, eller kjøpe ny lader.

Arild

Generelt så har vel alle ladere en liten "Back Current Drain" når de ikke er tilkoplet 230V, f.eks Ctek M300 oppgir <2Ah per måned.
Kjenner ikke til Waeco men 0,15A høres veldig mye ut, det er jo 108Ah per måned.

Hva har du målt strømmen med og ev. hvilken skala ble brukt på multimeter?

Det er viktig hvis man måler med multimeter at en måler med laveste skala som kan måle verdien.
Om det er brukt 0-10A område/skala på ett multimeter med nøyaktighet på +-2% vil avviket kunne være +-0,2 Ampere.

Har en Nordic lader og den gnistrer når den kobles til. Står at den kan være tilkoblet batteri, også om den er avslått, men hvor mye den trekker står det ingen ting om. Skal se om jeg klarer måle noe, men usikker på nøyaktigheten for det er nok veldig lite det er snakk om regner jeg med.

Normalt er den ikke tilkoblet hos meg så jeg vet ikke om den tapper noe.

Noen ladere er gnistsikre, andre ikke.

Vet ikke om gnistring er normalt for denne, gnisterer det når du kobler fra også eller hvis du kopler til og fra og til igjen hurtig?

Kan være den trekker litt mere strøm i øyeblikket en kopler til (pga f.eks. en lader opp en i laderen kondensator) og derfor gnist?

Hvis det er litt mørkt der en kopler til skal de ikke så mye strømtrekk til før en kan se gnist.

PS hvis det er fare for gass fra batteriene der de står så være litt forsiktig med å kople til ved batteriene sist :-)

Og hvis den trekker mere strøm i tilkoplingsøyeblikket kan det være tryggest å kortslutte over målepunktet når en begynner å måle, dette for å inngå at ev. høy strøm i tilkoplingsøyeblikket ødelegger måleinstrument.

Redigert av Cheng (see edit history)

Som nevnt over her, er nok årsaken til gnisten i det du kobler laderen til batteriene, opplading av en kondensator på batteriutgangen til laderen. 

Hvis du kobler fra batteriene og kobler dem til på nytt rett etterpå, vil kondensatoren være oppladet, og da tenker jeg at gnisten er borte, eller i hvert fall mye mindre. Min Mascot-lader oppfører seg på akkurat samme måte. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...