Gabi Startet 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2015 Da var det min tur å bli tauet av RS.... Vi hadde overnattet i Lyngør og var på vei til Arendal. Vii sakket av farten til 5knop litt før selve 5knop sonen begynte. Ble litt lavere enn 5knop så jeg gav litt gass, men ingenting skjedde...Jøssenamm tenkte jeg...Tok gasspaken til nøytral og så forover igjen men ingenting skjedde. Gav mer gass men fortsatt ingenting...Heldigvis var det rolig sjø og at vi ikke var utpå storhavet i store bølger.... Sjekket så wire fra gasspaken men der så alt ok ut i forhold til hva jeg kunne se og forstå. Åpnet så opp for motorrommet og sjekket der hvor gasswiren var festet. Men uansett hvor mye vi brukte gassen sjedde det ingenting men den gasswiren på motoren. Den stod helt i ro. Gir forover-nøytral-bakover fungerte som vanlig. Har gasswiren røket tenkte vi? Nå kunne vi gå på tomgang i 3,2knop inn til Arendal gjestehavn, men begrenset manøvrering da bare på tomgangsfart....Vi er jo selvsagt RS-medlem og hva annet enn RS-båt var på vei mot oss 200m bortenfor...! Så da kontaktet vi den og spurte om de kunne taue oss inn og det kunne de! Ble buksert til plass i båthavna og ligger der nå. Sjekket så gasswire nå i kveld og jeg kunne dra den hit og dit ved motoren uten at gasshåndtaket ble påvirket så det er etter mitt skjønn klart at den er røket. Standard Volvo Penta bruk kabel. Vi har målt lengden til ca 459cm fra feste gasshåndtak til feste ved motor-tilsvarer ca 15fot. Vi har nå 2valg, enten ta jolla bort til VP verksted litt bortenfor her i morgen og se om de kan hjelpe oss eller se om Maritim har en passende kabel. Kjenner noen av dere igjen denne kabeltype og hva tilsvarer så kabel hos Maritim? Skjønte ikke helt hvilken type de har i forhold til min...Eller er det best å dra til VP med en gang? Spent på å høre evnt når VP kan hjelpe til nå i ferien. Kan hende jeg må prøve å skifte selv dersom det drøyer. Uansett kjedelige greier! Har noen her kommentarer til mine observasjoner, type kabel etc? Tauing fra RS: Innfesting ved motor: Innfesting ved gasspak: Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 standard kabel dette, hadde nok reist på maritim først som sist, vp verkstedet på Tromøya har begrenset med deler på lager.Rimelig sikker på at maritim har denne på lager, bare pass på at du får en som er noenlunde riktig på lengde Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Ville nok også satset på Maritim. Tilbringertjenesten henter i gjestehavna kl 10 og 15, retur etter en time. Du har gode bilder som skulle hjelpe gutta hos Maritim å finne rette kabelen. Ta gjerne noen fler dersom du ikke får plukket ut kabelen og tar den med deg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Om du derimot trenger mekaniker hjelp så er marex autorisert VP verksted og forhandler. De har det meste på lager. Ring 37 25 65 40 Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Gabi Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Takk for svar i nøden, fabia og peppen! Da blir det Maritim-bussen i morgen kl 10! Jeg har surfet på Maritim-sidene og funnet en som ligner veldig, nemlig denne: https://www.maritim.no/multiflex-kontrollkabel-ec-043-16-feet-#.VZmRPdNuvFo Det står at den er for Volvo-modeller og i heavy-duty utførelse. Og det var den dyreste kabelen de hadde, så da er det helt sikkert den jeg skal ha...:-) Vet noen om kalibrering av denne mht lengde; er det slik at jeg fester den først med mutteren på gasspak-siden, deretter fester mutter inntil gass-festet på motor? Det er vel slik at når jeg setter i gir så går gearkabelen først i aksjon for å sette motor i gir, når jeg så gir mer gass så trekker gasswiren i gasspjeldet på motor? Og når jeg gir mindre gass er det vel en fjær i gasspjeldet på motor som så fører gasspjeldet tilbake? Sikkert litt klønete forklart.....Eller må dette kalibreres på en spesiell måte? Motor er en VP KAMD43P fra 1999. Gasshåndtak av type: Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Knude-takk for tips om mekaniker-hjelp! Jeg får se om jeg får det til selv først-man kan jo håpe! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Da ble det ny kabel fra Maritim. Ikke den jeg først anslo for den var for tykk for eksisterende fester. Tok litt tid da for jeg visste ikke helt hvordan ting hang sammen. Men etter noen timer var alt i boks igjen og gassen beveget seg når jeg beveget gasspaken! Skylden for bruddet skyldes tydeligvis at kabelen hadde ligget inntil eksosen på Eber D4 varmeren min og smeltet plastikk og varmet opp kabel gjentatte ganger. Kosta bare noen hundringser å fikse dette her så da skal jeg være fornøyd tror jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Brent kabel: Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 (redigert) Bra det løste seg. Ændal er ikke verste byen å havne i når først slike ting skjer. Båten er vel i sin tid bygd "rett borti veien" her med kurant motor og standard deler. Ha en fin tur videre! Redigert 6.Juli.2015 av peppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.