Jump to content

Finnes det forbrukskurver til eldre 2-takt?

Fjordland

Recommended Posts

Et turtall på rundt 4/4500 bringer deg lengst på minst mulig forbruk, liter per nautisk mil. Hvis det er forbruk per tidsenhet, liter per time, så er det tomgang. Baserer dette på egen erfaring med to-taktere på 60 til 150 hk av tilsvarende årgang/er. Vi brukte rundt en liter per nm ved lengre kjøring på slikt turtall mens en moderne firetakter til sammenligning ligger på rundt 0,6 liter per nm (egen erfaring i dag med en Suzuki firetakter på 90hk).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min erafring er 0.6-0.7 liter pr. nautisk mil med totakter. Da med en lett båt. Vekten og størrelsen på båten er mer utslagsgivende enn størrelsen på motoren, med mindre den er for liten og man må gå på fullt pådrag. Det er bedre me en stor motor og lite pådrag enn en liten motor og fullt pådrag.
Forskjellen på 4-takter og eldre totakter er ikke så stor i følge min erfaring. Litt er det, men du skal kjøre opp ganske mye bensin for å utligne forskjellen i kostnad på innkjøp av motor.

Hvor stor motor og type båt var det snakk om trond63? Et forbruk på kun 0,6-0,7 med en totakter på 100hk pluss/minus vil jeg anse som oppsiktsvekkende utifra egen erfaring med fire forskjellige båter med motor på denne størrelsen (90-115hk) og med kjøring på "flatt vann" over lengre distanser hvor jeg målte jevnt rundt 1 liter per nm og med et turtall på rundt 4200/4500, fart 25 knop og med lettplanende skjærdsgårdsjeeper.

Et forbruk på rundt 0,6 l/nm får jeg på min nuværende båt med en 90hk Suzuki på en 18 fots lettplanende jeep og da også på lange strekk med "flatt vann", nysmurt bunn og på alle vis optimale forhold. Snakker da om strekk over flere timer slik at man får en reell måling. 

Redigert av Mouche (see edit history)

Hvor stor motor og type båt var det snakk om trond63? Et forbruk på kun 0,6-0,7 med en totakter på 100hk pluss/minus vil jeg anse som oppsiktsvekkende utifra egen erfaring med fire forskjellige båter med motor på denne størrelsen (90-115hk) og med kjøring på "flatt vann" over lengre distanser hvor jeg målte jevnt rundt 1 liter per nm og med et turtall på rundt 4200/4500, fart 25 knop og med lettplanende skjærdsgårdsjeeper.

Et forbruk på rundt 0,6 l/nm får jeg på min nuværende båt med en 90hk Suzuki på en 18 fots lettplanende jeep og da også på lange strekk med "flatt vann", nysmurt bunn og på alle vis optimale forhold. Snakker da om strekk over flere timer slik at man får en reell måling. 

Det er litt forskjell på din og min oppfatning av hva som er en lett båt, tror jeg. :smiley:

Du sier du fikk 1l/nm ved 25 knop. Hvis du dro av litt til og la deg på 4000 så gikk forbruket litt ned. Farten går selvsagt også litt ned, men deet koster nindre å kjøre i 21-22 knop enn 25 knop.

Ja, forbruket ville ha gått ned uttrykt i liter per time, men nei, ikke uttrykt i nm/liter hvilket vel er hva som er interessant og som også trådstarter bekrefter var hva han var ute etter. Lurer fortsatt på hva slags motor og båt du har gjort slik måling på?

Uansett hva du tror så koster det mer å kjøre i 25 knop enn i 22 knop. Det er rett og slett mer motstand. Da øker forbruket pr utkjørt distanse. Enkelt regnestykke.

Jeg har kjørt flere båter hvor jeg har ligget godt under literen pr nm med totaktere. Det er snakk om lette båter.

Det er stor forskjell på en båt som veier 300kg og en som veier 700kg. Økt vekt = økt forbruk. Har du en så tung båt at du MÅ ha en 100hk på hekken, så får du ikke forbruket noe særlig under literen pr nm.

Som jeg har skrevet tidligere, det er forskjell på hva man oppfatter som en lett båt. Noen mener at allt som veier mindre enn ett tonn er en lett båt. For meg er det en tung båt.

Vi kan helt sikkert raskt bli enige om at 1000 kg er mer enn 300 kilo. At alle båter forbruker minde i 22 knop enn i 25 knop kan vi nok neppe bli enige om. Hvilken båt/motor baserer du dine målinger på, eller er det hemmelig? Trådstarter har helt konkret snakket om en speisifikk motor og type båt så greit om vi holder oss til det og prøver å besvare hans spørsmål, ikke sant?

Hvilke båter jeg har kjørt er ikke relevant for trådstarter.

Jeg orker ikke å ramse opp båtene, men jeg skrev: "Jeg har kjørt flere båter hvor jeg har ligget godt under literen pr nm med totaktere. Det er snakk om lette båter."

Jeg forstår at du ikke vil gi deg på dette, men jeg gir blanke F! Jeg gidder ikke mer.

Til trådstarter: Tror du må regne med rundt 1 liter per nm. Nøyaktig turtall som er mest økonomisk er vanskelig å si, men ofte føler du på båten og ser på hekkbølgene når den går lett uten å må bryr søkt for mye gass. Tipper du bør ligge mellom 20 og 25 knop. Er forbruk på 0,6 tror jeg ikke er teoretisk mulig på den type motor.

Vi kan helt sikkert raskt bli enige om at 1000 kg er mer enn 300 kilo. At alle båter forbruker minde i 22 knop enn i 25 knop kan vi nok neppe bli enige om. Hvilken båt/motor baserer du dine målinger på, eller er det hemmelig? Trådstarter har helt konkret snakket om en speisifikk motor og type båt så greit om vi holder oss til det og prøver å besvare hans spørsmål, ikke sant?

Tiltredes, jeg kjører billigere i 25-30 knop med min Buster med 150 hk en om jeg kjører i 20 knop dette pr nm

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvilke båter jeg har kjørt er ikke relevant for trådstarter.

Jeg orker ikke å ramse opp båtene, men jeg skrev: "Jeg har kjørt flere båter hvor jeg har ligget godt under literen pr nm med totaktere. Det er snakk om lette båter."

Jeg forstår at du ikke vil gi deg på dette, men jeg gir blanke F! Jeg gidder ikke mer.

Det du faktisk startet med å skrive og som jeg reagerer på og er fortsatt spent på "dokumentasjonen" på er følgende:

"Min erafring er 0.6-0.7 liter pr. nautisk mil med totakter".

Og det skjønner jeg at du kanskje ikke helt har hold for å hevde?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...