Jump to content

Hvor stor motor kan man ha på Rana 15?


silo

Recommended Posts

Hei!

 

Fersking på forumet som ønsker litt tips fra de som har holdt på med diverse galskap opp gjennom årene.

Har alltid vært meget båtinteressert og har hatt noen båter, stort sett joller og et par DC.

Nå er det mange år siden sist jeg holdt på med båt, men ser nå muligheten til å begynne og pusle litt igjen.

 

Jeg har fått en Rana 15 som jeg tenker å bruke litt tid på fremover.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken modell det er og båten er ikke i nærheten enda så får ikke sjekket serienummeret, men den er skremmende lik denne: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16117&mid=24827 bare at den ikke har styrekonsoll.

På plata står det at den er godkjent for 20kW, noe som blir rundt 27hk hvis jeg har regnet riktig og da stemmer det sånn nogenlunde med modellen jeg linket som er godkjent for 25hk.

 

Det er ingen utpreget kjøl som jeg kan huske og den smalner ikke inn i akterenden. Den virker solid bygget og har adskilt motorbrønn. (Usikker på korrekt terminologi)

På bakgrunn av det velger jeg fortsatt å tro at det skal være mulig å få litt fart i denne.

 

Mine planer innebærer endel påkost som mange sikkert mener er galskap, men det meste av dette kan etterhvert flyttes over på en annen båt hvis det viser seg å funke dårlig.

 

Jeg har mange planer, men kan liste opp det jeg kommer på i farten:

- Ny farge 

- Forsterke akterspeil med syrefaste plater, glassfiber og strekkfisker

- Bygge styrekonsoll

- Hydraulisk styring

- Fastmontert tank med tankmåler

- Ny stol og muligens lage et putesett

- Montere påkrevd lys

- Montere rekker hvis jeg finner noe som kan passe

 

Jeg har tenkt tanken på å lage en prosjekttråd, men det er litt tidlig enda. 

Først må jeg høre litt hva folk tror, legge en plan for så å avvike fra denne og så kanskje det kan bli noe.

 

Som mange sikkert har observert er jo dette egentlig et forsøk på å sy sammen en kurant skjærgårdsjeep. Mye jobb og uhensiktsmessig stor kostnad vil jeg tro, men du verden så moro det er.

 

Spørsmålet mitt er i grunnen hvor stor motor jeg kan ha på denne? 

 

Første tanke var en motor av nyere årsmodell 2011-2015 for å ha lave drivstoffutgifter og lite tull. Tanken var da å flytte den motoren over på den nye båten som muligens blir kjøpt inn til neste år. Problemet med dette er at jeg har ikke bestemt meg for hvilken båt dette blir enda og da kan det være at motoren ikke passer og verditapet blir for stort.

 

Etter å ha gjort litt research så har jeg foreløpig landet på 90hk 2-takt av litt eldre modell. Tohatsu og Yamaha er vel egentlig det jeg er på utkikk etter og dette er basert på vekt og driftsikkerhet. (Rundt 120kg?)

Kanskje noen kan verifisere vekt på disse? Årsmodell blir vel sist på 80 og frem til rundt 2000 tenker jeg.

 

Noen vil helt sikkert rynke panna og mene at dette er helt tullete, men jeg synes det er skikkelig moro med overmotorisering.

 

Håper noen tar seg tid til å komme med noen velmente råd.

 

 

 

Link to post

denne er såpass flatbunna at jeg mistenker det skal ikke være mye bølger før det ikke blir like moro lenger..   kjenner det verker i ryggen bare ved tanken  :lol:

 

så, spørs om du er på en innsjø eller om det er mer værutsatt.  om det siste , så ville jeg helt klart sett etter noe med mer v-bunn

 

Yamaha 75-90 = ca 120 kg, tohatsu en anelse tyngre mener jeg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hehe, litt ryggverk tåles da.

Hvis den er såpass flatbunna så burde den vel ha et greit fartspotensiale da? 

Poenget med denne blir på ingen måte å jage de siste knutene, men å leke seg litt.

 

Denne skal gå i saltvann så det blir nok ikke mange dagene i året den får gå i plan uansett.

Til slike oppgaver kommer det annet verktøy, men det blir etterhvert.

 

Man tager det man haver, til å begynne med. :)

Link to post

Ja, jeg får finne en kurant motor og prøve.

Det blir garantert morsomt. :)

 

Vet ikke hvor nødvendig det er å forsterke akterspeilet ettersom jeg tenker på "bare" 90hk, men tanken bak det er vel at desto mindre flex det er i akterspeilet desto mindre er sjansen for sprekker i skroget etterhvert.

Er jeg helt på jordet eller?

Link to post

En kompis hadde 60hk på en rana-plast 425, ikke forsterket. Denne var godkjent for 20hk da. Akterspeilet holdt, men resten av båten sprakk opp i alle retninger..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jo forsåvidt gøy så lenge det varte, men er det sommer og sol så er det morsommere å kjøre båt enn å reparere båt...

 

Fornuftig å få vekta fordelt i båten, men tror nok kreftene er i stand til å gjøre mer skade enn selve vekta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Godt poeng. Jeg har enda ei jolle som nødløsning så båtkjøring blir det uansett.

Jeg må spekulere litt på motorstørrelsen. Det er jo langt fra fornuftig å gå for en såpass stor motor, men må si at det frister veldig altså.

 

Kjenner ikke forumet så godt, men bruker det å være greit å spore av fra emnetittelen eller kommer "rektor" med pekestokken da?

 

Tenker litt på de andre planene jeg har. Sånn som maling, bygging av styrekonsoll, forsterking av akterspeil osv.

Link to post

Jeg ville "nøyd" meg med 50-60 hk og fått en mer anvendelig båt.

 

Om du selv drar inn nye tema i din egen tråd så er det neppe noen som sier noe på det :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal absolutt ta det med meg som et godt tips i letingen etter motor.

Med en stålpropell i riktig størrelse blir det helt sikkert fart nok med 50-60hk. 

 

Hvilken motor er å anbefale i denne størrelsesorden da?

Jeg er litt usikker på hva jeg skal vektlegge, forholdet effekt/vekt, eller en mer moderne stillegående sak. Jaggu ikke enkelt dette.

Link to post

Kanskje noen vil komme med anbefaling til styremekanisme?

Pga større motor enn anbefalt så var det selvsagte valget for min del hydraulisk styring, men er det like greit med kabel med NFB-system?

 

Pris er jo selvsagt en faktor, men at båten kjennes lettkjørt er også viktig.

Jeg snåler ikke inn en tusing eller to hvis det er veldig stor forskjell på kjøregleden.

Link to post

Hehe, ja, selv om jeg er litt tilhenger av de som går utradisjonelle veier og prøver seg frem på egen hånd så synes jeg ikke at jeg går glipp av så mye. 

Planene for Rana'n var jo basert på følelser for en annen båt.

Det blir nesten som å male Toyota'n rød fordi man egentlig hadde lyst på en Ferrari. Alle vet jo at en Toyota aldri kan bli spennende. :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...