silo Startet 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2015 Hei! Fersking på forumet som ønsker litt tips fra de som har holdt på med diverse galskap opp gjennom årene. Har alltid vært meget båtinteressert og har hatt noen båter, stort sett joller og et par DC. Nå er det mange år siden sist jeg holdt på med båt, men ser nå muligheten til å begynne og pusle litt igjen. Jeg har fått en Rana 15 som jeg tenker å bruke litt tid på fremover. Jeg er ikke helt sikker på hvilken modell det er og båten er ikke i nærheten enda så får ikke sjekket serienummeret, men den er skremmende lik denne: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16117&mid=24827 bare at den ikke har styrekonsoll. På plata står det at den er godkjent for 20kW, noe som blir rundt 27hk hvis jeg har regnet riktig og da stemmer det sånn nogenlunde med modellen jeg linket som er godkjent for 25hk. Det er ingen utpreget kjøl som jeg kan huske og den smalner ikke inn i akterenden. Den virker solid bygget og har adskilt motorbrønn. (Usikker på korrekt terminologi) På bakgrunn av det velger jeg fortsatt å tro at det skal være mulig å få litt fart i denne. Mine planer innebærer endel påkost som mange sikkert mener er galskap, men det meste av dette kan etterhvert flyttes over på en annen båt hvis det viser seg å funke dårlig. Jeg har mange planer, men kan liste opp det jeg kommer på i farten: - Ny farge - Forsterke akterspeil med syrefaste plater, glassfiber og strekkfisker - Bygge styrekonsoll - Hydraulisk styring - Fastmontert tank med tankmåler - Ny stol og muligens lage et putesett - Montere påkrevd lys - Montere rekker hvis jeg finner noe som kan passe Jeg har tenkt tanken på å lage en prosjekttråd, men det er litt tidlig enda. Først må jeg høre litt hva folk tror, legge en plan for så å avvike fra denne og så kanskje det kan bli noe. Som mange sikkert har observert er jo dette egentlig et forsøk på å sy sammen en kurant skjærgårdsjeep. Mye jobb og uhensiktsmessig stor kostnad vil jeg tro, men du verden så moro det er. Spørsmålet mitt er i grunnen hvor stor motor jeg kan ha på denne? Første tanke var en motor av nyere årsmodell 2011-2015 for å ha lave drivstoffutgifter og lite tull. Tanken var da å flytte den motoren over på den nye båten som muligens blir kjøpt inn til neste år. Problemet med dette er at jeg har ikke bestemt meg for hvilken båt dette blir enda og da kan det være at motoren ikke passer og verditapet blir for stort. Etter å ha gjort litt research så har jeg foreløpig landet på 90hk 2-takt av litt eldre modell. Tohatsu og Yamaha er vel egentlig det jeg er på utkikk etter og dette er basert på vekt og driftsikkerhet. (Rundt 120kg?) Kanskje noen kan verifisere vekt på disse? Årsmodell blir vel sist på 80 og frem til rundt 2000 tenker jeg. Noen vil helt sikkert rynke panna og mene at dette er helt tullete, men jeg synes det er skikkelig moro med overmotorisering. Håper noen tar seg tid til å komme med noen velmente råd. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 (redigert) denne er såpass flatbunna at jeg mistenker det skal ikke være mye bølger før det ikke blir like moro lenger.. kjenner det verker i ryggen bare ved tanken så, spørs om du er på en innsjø eller om det er mer værutsatt. om det siste , så ville jeg helt klart sett etter noe med mer v-bunn Yamaha 75-90 = ca 120 kg, tohatsu en anelse tyngre mener jeg Redigert 6.Juli.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hehe, litt ryggverk tåles da. Hvis den er såpass flatbunna så burde den vel ha et greit fartspotensiale da? Poenget med denne blir på ingen måte å jage de siste knutene, men å leke seg litt. Denne skal gå i saltvann så det blir nok ikke mange dagene i året den får gå i plan uansett. Til slike oppgaver kommer det annet verktøy, men det blir etterhvert. Man tager det man haver, til å begynne med. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 tja, flatbunna gir ikke alltid best fartspotensiale.. men du får prøve, gøy bør det kunne bli uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Ja, jeg får finne en kurant motor og prøve. Det blir garantert morsomt. :) Vet ikke hvor nødvendig det er å forsterke akterspeilet ettersom jeg tenker på "bare" 90hk, men tanken bak det er vel at desto mindre flex det er i akterspeilet desto mindre er sjansen for sprekker i skroget etterhvert. Er jeg helt på jordet eller? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 90HK? Jeg hadde tenkt å foreslå 40-50 Hk, spesielt med tanke på at båten i utgangspunktet er godkjent for 25 Hk Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 En kompis hadde 60hk på en rana-plast 425, ikke forsterket. Denne var godkjent for 20hk da. Akterspeilet holdt, men resten av båten sprakk opp i alle retninger.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Men det var moro så lenge det varte regner jeg med? :) Jeg er ikke spesielt skeptisk til kreftene, men heller vekta. Tenker derfor å montere bensintanken under styrekonsollen midt i båten. Jeg tenker som så at hvis båten ikke tar inn vann når jeg bakker på tomgang så er det greit. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Jo forsåvidt gøy så lenge det varte, men er det sommer og sol så er det morsommere å kjøre båt enn å reparere båt... Fornuftig å få vekta fordelt i båten, men tror nok kreftene er i stand til å gjøre mer skade enn selve vekta Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Godt poeng. Jeg har enda ei jolle som nødløsning så båtkjøring blir det uansett. Jeg må spekulere litt på motorstørrelsen. Det er jo langt fra fornuftig å gå for en såpass stor motor, men må si at det frister veldig altså. Kjenner ikke forumet så godt, men bruker det å være greit å spore av fra emnetittelen eller kommer "rektor" med pekestokken da? Tenker litt på de andre planene jeg har. Sånn som maling, bygging av styrekonsoll, forsterking av akterspeil osv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Jeg ville "nøyd" meg med 50-60 hk og fått en mer anvendelig båt. Om du selv drar inn nye tema i din egen tråd så er det neppe noen som sier noe på det :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Skal absolutt ta det med meg som et godt tips i letingen etter motor. Med en stålpropell i riktig størrelse blir det helt sikkert fart nok med 50-60hk. Hvilken motor er å anbefale i denne størrelsesorden da? Jeg er litt usikker på hva jeg skal vektlegge, forholdet effekt/vekt, eller en mer moderne stillegående sak. Jaggu ikke enkelt dette. Sitér dette innlegget Link to post
silo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Kanskje noen vil komme med anbefaling til styremekanisme? Pga større motor enn anbefalt så var det selvsagte valget for min del hydraulisk styring, men er det like greit med kabel med NFB-system? Pris er jo selvsagt en faktor, men at båten kjennes lettkjørt er også viktig. Jeg snåler ikke inn en tusing eller to hvis det er veldig stor forskjell på kjøregleden. Sitér dette innlegget Link to post
silo Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Jeg takker for oppmerksomheten og kan meddele at løsningen på det hele ble å kjøpe en ny båt. I morgen drar jeg avgårde og henter en Ibiza 19 Sport, som jeg forøvrig har vurdert i lengre tid. Jaja, noen ganger er det enkle ofte det beste så gjenstår det da å se om det er tilfelle denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Kanskje like greit det, istedet for å bruke masse tid å penger på å gjøre en rana 15 til noe den ikke kan bli :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
silo Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hehe, ja, selv om jeg er litt tilhenger av de som går utradisjonelle veier og prøver seg frem på egen hånd så synes jeg ikke at jeg går glipp av så mye. Planene for Rana'n var jo basert på følelser for en annen båt. Det blir nesten som å male Toyota'n rød fordi man egentlig hadde lyst på en Ferrari. Alle vet jo at en Toyota aldri kan bli spennende. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.