Jump to content

Frustrasjonsutløp: Arrogante og egoistiske folk i seilbåt.

Kjetil1

Recommended Posts

Pleier ikke å slenge skitt offentlig. Men hvis noen av de som var i de tre seilbåtene som lå midt på indre gjestebrygger i Skudenes i går leser dette: Shame on you!

Vi var tre båter i følge som hadde ligget tåkefast på Kvitsøy og som gikk videre på kvelden. Ankom Skudenes noe over kl 22. Ser det ligger tre seilere utpå hverandre med mulighet for å legge seg et par meter fremover. De har gummibåt liggende på brygga bak seg, og det ser ut som om de har samlet seg i den midtre båten. Vi ser at hvis de flytter gummibåten og trekker seg litt frem, kan vi få plass bak dem. Men maken til ego oppførsel. Vi ventet og ventet og jeg ba dem om å trekke frem. Men det gadd de ikke. De var mer opptatt av å sitte under kalesja å kose seg for seg selv... Havna var full ellers, så vi måtte ut igjen til båthavna lenger ut. De var heldigvis borte i dag, så dermed var det igjen plass til oss bakerst og en 11,60 m lang båt foran, som elegant trakk seg litt frem, kun for at vi skulle ha mulighet til å vippe ned gummibåten. Det var forøvrig motorbåtfolk.

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Slike folk finnes over alt, både i seilbåt, motorbåt, bil, handlevogn, sykkel osv... Jeg har dog heldigvis ikke blitt plaget av de i løpet av mange tiår på sjøen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er du sikker på at du ba dem og spurte dem så de faktisk hørte? Du sier de gadd ikke, sa de rett og slett "nei dere får finne dere en annen plass"?

Hørtes tvilsomt ut. Ikke alle er dessverre like kloke og oppegående til å skjønne at du kanskje vil ligge bak dem uten at man spør høflig men tydelig.

Guest Avmønstret#

Veldig rar oppførsel må jeg si. Stusser at alle folkene fra tre båter kan oppføre seg på en sånn måte. Har mest tro på kommunikasjonssvikt og ville latt tvilen komme tiltalte til gode ;-)

Og det handler vel ikke om hvilken båttype de sitter i, det er jo tilfeldig hvilken båt en idiot evt. sitter i. 

Støttes, det er folka som er problemet.

Ved mange frihavner møter du også "klikker" som ikke akkurat springer deg i møte for å ta tampen, men surt gjør deg oppmerksom på :Det kommer snart noen flere som skal inn her altså..... føler seg ikke særlig velkommen da, men om en alltid skal ta hensyn til disse plasserobrerne så forsvinner jo meningen med disse frihavnene friluftsråd og frivillige har opparbeidet for ALLE.

Det at man knytter vurderingen av personers egenskaper, moral osv. til gjenstander, "koblet til"  de samme personer, skjer gang på gang. Det er en slags anturlov. Noen ganger blir det verdenskrig på grunn av slik symbolikk. Det psykologiske grunnlaget for feiltolkningen, kalles attribusjonsfeil:

Man finner en sammenheng som ikke finnes, i dette tilfellet er feilen at man knytter folks oppførsel til båttypen de sitter i. Dette er en feil alle menesker gjør, og det er vanskelig å endre på det, enten det gjelder hvordan amn oppfatter seg selv, eller hvordan man oppfatter andre. Mennesker identifiserer både seg selv og andre med en mengde attributter, som i bunn og grunn ikke har noe som helst å si, hvis man tnker litt nøye etter.

Det er grunnlaget for all reklame, av den typen som får mange til å skifte joggesko eller slalomski nesten hvert eneste år.

Og vi er for eksempel jevnlig utsatt for manipulasjon basert på det samme, hver gang det avholdes demokratiske valg.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Slik jeg opplever det "hver helg" i seilbåten.

Kommer og er alene ombord. Folk snur seg vekk og later som de ikke ser meg.

Når jeg likevel kommer helt opp på siden av en båt, beklager meg med mitt peneste smil, og forklarer at jeg er alene pleier det likevel å ordne seg... :-)

Men generelt er folk veldig lite imøtekommende...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Men vi kan være enige i at folk i Audi og BMW de... har begynt å seile?

:-)

Jeg lurer på om du kan ha litt rett der ja. Det forklarer jo hvordan det kan ha seg at jeg ennå ikke har begynt å seile: Jeg kjører X-trail!

...Det er muligens litt fordi BMW og Audi mangler blinklys, det har jeg sett gang på gang!

:giggle::lol:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Har sett litt av dette selv. Lå stille og fisket i et bredt og relativt dypt sund ved Stavanger. Jeg hadde en 15 fot båt med påhengsmotor.
Der kommer det en stor og dyr seilbåt i marsjfart på jern-genoaen og tuter som en gal på meg for at jeg skal flytte meg og gi klar vei til seilbåt!
Jeg kunne jo ikke bare hive opp snøret og fordufte! Jeg fikk en knyttneve i lufta på 4-5 meters avstand og gav en finger i lufta i retur.
Jeg lurer i blandt på hva et er som feiler folk! Viser ikke hensyn og står på sin "rett", selv om de ikke har noen rett til klar vei.

Hmmmmm...... Kjører Audi A6 quattro selv, men her på Vega (og andre steder i verden) er man høflig og slipper fram andre alikevel. Det er ikke nødvendig å bli Audiot om man kjøper seg en Audi. Samme regel gjelder for seilbåt og motorbåt med store motorer.

Så litt av det når Sommerbåten forlot Vega i kveld. Det var en del som hadde mottoet "Først meg selv, så jeg, så båten min, andre får bare vente". Kjøring i 30 knop inne i en armada av båter i 5-6 knop fart er en styggedom!

Jeg har nok opplevd noe lignende selv men det er mange år siden. Hadde derimot en fin opplevelse sist helg når min frue (som er dårlig  til beins) kom til Hjellestad for å fylle diesel. Der lå det en seiler med hele familien opptatt med middag tydeligvis, skipperen var på beina på et blunk og tok imot som om det var hans beste venn som kom anstigende i motorbåten sin. Hyggelig familie uten nykker av noe slag. :thumbsup:

Blir som regel tatt imot når jeg kommer alene med pjokken på 5.. Og er takknemlig for den hjelpa og trygghetsfølelsen man får av det.

Hjelper gladelig til andre, og tilrettelegger så andre får det ok og..

Medmenneskelighet er rota til alt godt.

Har og opplevd å bli flirt av å pekt på, fått kommentarere "nu slit du" etterfulgt av latter i vanskelige situasjoner osv..

Folk av alle sorter, noen med folkeskikk og noen uten

Jeg er enig i at tullinger finnes i alle typer båter/biler/hus osv., og jeg mistenker ikke trådstarter for å ha vært utydelig/uklar/ufin i sin kommunikasjon, men at han tilfeldigvis traff på noen tullinger.

Jeg tror heller ikke at årsaken til at han i emnetittelen skrev "arrogante og egoistiske folk i seilbåt", var at han misliker folk i seilbåt, men at han på den måten kanskje kunne klare å sende meldingen til de det gjaldt, hvis de tilfeldigvis var innom dette forum.

Propell1:

Jeg lurer på om du kan ha litt rett der ja. Det forklarer jo hvordan det kan ha seg at jeg ennå ikke har begynt å seile: Jeg kjører X-trail!

...Det er muligens litt fordi BMW og Audi mangler blinklys, det har jeg sett gang på gang!

:giggle:  :lol:

Gammelt nytt dette er jeg redd ... ref egne observsjoner i minst 10 år...

Tyske biler blir utstyrt med blinklys (ikke) fra fabrikken og det er mange år siden de sluttet med det.

Forøvrig kan vi jo se hva min gode venn Jeremy Clarkson har å si om dette:

Jeremy Clarkson And His Distaste For Audi Drivers

Recently, the most famous automotive journalist in the world, Jeremy Clarkson , took a step back in his fight against the "cocks" of Britain - the BMW drivers

ShareTweetEmail

audi-rs4-540x405.jpg

In his view, cocks have now migrated to the four-ringed brand: Audi. The foundation for this argument? Audi is now the "it" car. With the very hip LED day-time running lights and Walter da Silva's pen, Audi has become a design and style icon. You get noticed when you roll up in an S5. Plain and simple. In the UK, where the 3-series is one of the top 10 selling models in the whole country, driving a BMW just doesn't get you noticed anymore. And there's nothing a cock hates more than not being noticed. This is why he (not usually she) wears Ed Hardy clothing, has a LV wallet, and wears more hair product in one day than most people use in a month.

Har hatt en snikenede fornemmelse som samsvarer med trådstarter og pinkvin / propellen sin i mange år i denne retning og på en egnet dag skal jeg jammen sjekke bilparken i seilbåthavna. Men etter dette begynner de vel å bruke konebilene i stedet eller parkere det tyske dusinkramet på god avstand....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...