Jump to content

To motorer, forskjellige effekter, gåen turbo? Ellno

shyggen

Recommended Posts

Styrbord motor henger igjenn på 2500rpm mens babord skyter ivei opp mot 3000rpm påvei opp i plan.

Når man er oppe i plan kommer den velvillig etter å drar med.. Så ligger de side om side på 2800rpm

Kjent på turboen å de snurrer like lett, så skjønner ikke helt at de kan være gåene..

Volvo penta AD41P-A, 2*200hk diesler

Ut fra beskrivelsen så kan det virke som at røykbegrenseren på Styrbord motor begrenser pådraget.

Røykbegrenseren er styrt av trykket på innsugsmanifolden og begrenser pådraget inntil ladelufttrykket har nådd et tilfredstillende trykk

Manglende trykk i begrenseren kan være reelt ved treig turbo, skittent luftfilter eller ladeluftkjøler.

Men der kan også skyldes tett tilførsel av måletrykk til begrenseren, og/eller skitt/skade  i membranen (pos.31)

bilde

Hentet fra:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742700-23-1893.aspx

Du kan også lese litt om dette her (s.26 i dokumentet)

http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/41fuel.html#/28

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har ikke turbo trykk måler nei, ka prøve uten luftfilter.. Men, turbo trykk måler er vell neste skritt :)

Jeg har turbotrykksmåler som passer din motor. Du kan låne mot depositum på 1000,- og retur etter 2 dager.  Har lånt ut utstyr før og måtte mase for å få tilbake ettetr 3 uker, derfor litt "kjip"..

Eller lag din egen :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...