Torsen67 Startet 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2015 Blir litt forvirret når jeg søker opp temaet i arkivet: vanlig diesel har for mye biodiesel i innblandet, industridiesel for lite svovel og marinaene møkkete tanker. Hva foretrekker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Jeg fyller avgiftsfri på kanner på landet (der bønda også fyller). er fornøyd med den. Men ikke like greit hvis en har motor som drikker litt. Jeg fyller 20-40L i mnd Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 http://www.batmagasinet.no/artikkel/i-år-kan-båtfolket-forvente-bedre-informasjon Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (redigert) Fyll diesel der fiskebåtene fyller, der er det bra diesel. Skygg unna en sommermarina. Det er mer enn nok svovel marinediesel og industridiesel, det skal være samme suppa grønn uten bio. Redigert 7.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hva er forskjellen på en "sommermarina" og "der fiskebåtene fyller", og hva er "bra diesel"? Der jeg ferdes er det dårlig med fyllestasjoner for fiskebåter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alfaalfa Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Den "avgiftsfrie" diesel eller farget diesel som kalles anleggsdiesel er ihht EN-590 som er den typen diesel din båtmotor skal ha. Men det finner du ved å lete i manualen som kommer med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Tror aldri jeg har smakt på dieselen.... Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Tror aldri jeg har smakt på dieselen.... Joda, flere ganger ved rengjøring av tanker. Kan love deg at den ikke smaker godt. Verken marinadiesel eller autodiesel for den saks skyld..... Har ikke noe problem med å fylle fra Marinaer som er godt trafikkerte, slik at dieselen er fersk. Litt betenkt tidlig i sesongen når de selger ut gørra som har overvintret. Fyller gjerne da opp med vanlig autodiesel, da avgiftsfritaket ikke er alverden. Når det er sagt er dieselbudsjettet på min Penta MD21B ikke det som ruinerer oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Fyll diesel der fiskebåtene fyller, der er det bra diesel. ... Det er ofte(st) MGO som leveres fra større bunkersanlegg. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kenneth 81 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Og, hvis jeg ikke husker helt feil, så er det vel ikke MGO helt helsekost for en del moderne motorer... (D-serie etc.) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Spør i kjelleren hva hun liker isteden for å gå rundt å lure. Evt heiser vi bare de hvite flaggene, hvis hun slår seg vrang. Evt truer med å bytte henne inn i en grønn en... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hva er forskjellen på en "sommermarina" og "der fiskebåtene fyller", og hva er "bra diesel"? Der jeg ferdes er det dårlig med fyllestasjoner for fiskebåter. Fiskerne her østpå fyller"avgiftsfrie" diesel eller farget diesel som kalles anleggsdiesel er ihht EN-590 som er den typen diesel en båtmotor skal ha. "sommermarina" er de som bare er åpene litt på sommeren og kan ha mye rart på tanken. Det er ofte(st) MGO som leveres fra større bunkersanlegg. Jeg tenkte på de mindre fiskeskøytene her østpå de fyller "avgiftsfrie" diesel eller farget diesel som kalles anleggs-diesel. MGO er det et vestlands fenomen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shaggylaggy Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 I dag fyllte jeg anleggsdiesel til 11.55kr literen, og vanlig diesel til 11.10kr. Literen... burde vært større forskjell, og ikke minst motsatt vei... Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 I dag fyllte jeg anleggsdiesel til 11.55kr literen, og vanlig diesel til 11.10kr. Literen... burde vært større forskjell, og ikke minst motsatt vei... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Det har vært skrevet mye om dette det siste året med ref til linker fra Norsk Petroleuminstitutt osv. Ta et søk, på bla.a tråden med noe med "Oksenøya Marina" i tittelen. Fiskerne her østpå fyller"avgiftsfrie" diesel eller farget diesel som kalles anleggsdiesel er ihht EN-590 som er den typen diesel en båtmotor skal ha. Jeg har etterlyst det før, men vil gjerne se et offisielt dokument på at Anleggsdiesel (eller noen av de andre fargede produktene for den saks skyld) har EN590... Den er nok bedre for vårt bruk enn Autodiesel som står oppført med EN590 da den ikke har BIO innblanding (FAME), men det er ikke det dreier seg om. Her er linken ti bransjestandaren fra NP. http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf les spes fotnotene under hvert produktark. Produktarket for annleggsdiesel er på side 12. Finner ikke noe om EN 590 der. Står klart og tydelig den ikke er tilsatt FAME i likhet med de andre fargede produktene. På side 10 er Autodiesel hvor det klart står EN590 og innblanding av FAME, noe jeg tror er en av forutsetningene for EN590 standarden av såkalt miljøpolitiske hensyn. Støtter ikke blindt anbefalingen om å fylle der fiskebåter og andre større yrkesfartøy tanker uten å først forvisse seg om at det ikke er MGO som selges om man har en moderne Common Rail eller Pumpedysemotor. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (redigert) På side 10 er Autodiesel hvor det klart står EN590 og innblanding av FAME, noe jeg tror er en av forutsetningene for EN590 standarden av såkalt miljøpolitiske hensyn. Støtter ikke blindt anbefalingen om å fylle der fiskebåter og andre større yrkesfartøy tanker uten å først forvisse seg om at det ikke er MGO som selges om man har en moderne Common Rail eller Pumpedysemotor. Nå er det du som trekker inn større yrkes-fartøy og de bruker MOG. Små fiskerene har samme motorer som vi har og velger stasjon med omhu for å være sikker på kvaliteten. Nå har både Statoil og Esso bekreftet at anleggsdiesel og grønn marinediesel er fra same tanken. Og ikke minst VOLVO måtte krype til korset og erkjenne at marinedieselen var godt innenfor EN590 standard. Redigert 7.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (redigert) Jeg skrev " -uten å først forvisse seg om at de ikke er MGO som selges" Jeg burde ha skrevet bunkersanlegg der også større yrkesbåter tanker. Mye av de stedene på Vestlandet bl.a. hvor fiskebåter, større yrkesbåter og fritidsbåter fyller side om side. Tankstedet på flekkerøya utenfor Kr Sand var et eksempel på det. Horder av fritidsbåter på vei mellom øst og vest tanket der såvell som fiskebåter og andre yrkesbåter. Men spurte man innehaveren, som jeg gjorde en gang, var han helt åpen på at det var MGO. Jeg tipper 95%+ av fritidsbåtene ikke spurte. Nå er det visstnok stengt for fritidsbåter. Ang anleggdiesel så er vi helt enige om at det er den beste for oss med båt og spes nyere motorer pga fraværet av FAME, men jeg har aldri sett ett eneste offisielt dokument som viser den er i henhold til EN590. Antagelig pga det jeg skrev i forrige post med at autodiesel skal ha BIO-innblanding for å redde verden. Og det er poenget. Motorimportørene i Norge må slutte å skrive EN590 i dokumentasjonen de leverer med motorene sine så lenge den ikke finnes her i landet på farget diesel på marinaer. Og marinaene burde få opp et ark på pumpa som sier klart og tydelig hvilket produkt som selges. Produktarket fra NP for eksempel. Redigert 7.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Poseidon Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Jeg kjørte i sin tid tankbil og leverte diesel, bensin, veiolje, traktorparafin, osv. til alle mulige slags kunder. Disse fem produktene: Autodiesel Diesel Solar Fyringsolje 1 Fyringsolje 2 tappet vi alle fra samme tut og fra samme tank.Disse fem var altså nøyaktig det samme produktet, med fem forskjellige priser - kun avhengig av hva kunden bestilte Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hakkannen Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Ting var enklere før Fikk tappet parafin av en tank med fyringsolje til hus (eieren skulle fjerne tanken), heiv oppi litt totaktsolje og dieseldyrbiocid og tappet det rett i tanken i båten. Var riktignok vinterstid dette, så parafinen gikk vel stort sett i dieselkaminen, den varmen var ekstra god - den var gratis Men om jeg skulle ha startet opp motoren er den såpass gammel at jeg tviler på at den hadde merket forskjell i forhold til vanlig diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 @ SAP 2000 Vi har 8 motorer tilsvarende din Cummins (355 og 425hk utgaver) i drift som tidvis fores med MGO. Har så langt i løpet av tre års yrkesbruk ikke fått noen negatvie tilbakemeldinger på det. Vi har skifta et par tilførselspumper, men kan ikke se noen grunn til å skylde på MGO for den svikten. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Vi har to genset. med Volvo Penta Tamd162 som har gått 100% på MGO. Den eine maskina har rundt 45000 timer på seg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) @ SAP 2000 Vi har 8 motorer tilsvarende din Cummins (355 og 425hk utgaver) i drift som tidvis fores med MGO. Har så langt i løpet av tre års yrkesbruk ikke fått noen negatvie tilbakemeldinger på det. Vi har skifta et par tilførselspumper, men kan ikke se noen grunn til å skylde på MGO for den svikten. Hvilken svikt?De motorene du nevner, er det de eldre 6BT eller nyere QSB med Common Rail? Uansett sier vel alle fabrikanter av CR motorer at man skal holde seg langt unna MGO. Det er vel stengt tatt heller ikke lovlig å selge til fritidsbåter har jeg hørt...? Jeg har kjørt på det før med andre båter og sett hvor mye det soter i forhold. Vil ikke ha det, enkelt og greit. CR dysene er vel ikke helt glad i det over tid, og den elektriske høytrykkspumpa fra Bosch har jeg hørt koster i størrelsesorden 25-30 store til motoren jeg har, så interessert i at den også har det best mulig :-) Har ikke sett noen tilførselspumpe før høytrykkspumpa på min motor, men jeg kan godt ha oversett noe. Nevnte pumpe starter med tenningen og lufter finfilteret av seg selv hvertfall. Redigert 9.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sigurd Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Pumpene tok rett og slett kvelden. Den ene etter ca 4-500 timer, den andre vet jeg ikke. Sitter litt bedritent til. Du kjenner den med fingrene øverst bak plata inn i akterkant bak intercooleren på bb side. Motoren starter greit og klare ca 1500rpm med kun høytrykspumpa, men jeg er ikke sikker på om ECUen får nok kjøling på denne måten. Ja, motorene er nymotens QSB common rail. Faktisk så nye at de var blandt de siste Nogva kunne skaffe før produksjonen ble stoppet. Mener bestemt å ha sett av bilder at din Cummins er identisk. Det lar seg vistnok gjøre å skifte lavtrykspumpa uten demontering av annet utstyr, men pga dårlig tilgjenglighet i motorrommet tok jeg ut intercooleren med dieselkjøleren og løste ut plata pumpa sitter på pluss løsnet diverse dieselrør og slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.