Sjøboden Startet 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2015 Hei! Jeg var her på forumet en del i fjor sensommer/høst, da jeg bestemte meg før å kjøpe seilbåt. På et tidspunkt bestemte jeg meg for å vente til våren, og plutselig var det sommer. Dette er ikke noe som må skje umiddelbart, men kjøper gjerne noe i sommer. Bor delvis og har båtplass i Bodø. Etter mye leting, diskusjon osv har jeg kommet frem til at det ganske enkelt ikke er verdt det å kjøpe båt som ligger veldig langt unna, da jeg ikke kan seile båten til Bodø selv (helt fersk). Jeg ser derfor etter båter i Nordland og Troms. Har registrert noen selgere som er villig til å seile båten til Bodø f.eks. I begynnelsen tenkte jeg å kjøpe noe veldig billig (20.000 - 50.000). Da evt Albin Vega eller Maxi 77 e.l. Idag, med tanke på at sted og frakt av båt er viktig, har jeg innsett at jeg mæ være villig til å gå opp i pris. I den forbindelse tenkte jeg å høre hva dere mener om denne (relativt ukjente?) seilbåten: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=59773442&q=Bod%C3%B8%2Bgladiator&sort=1&ref=fas Godt kjøp? Grei pris? Jeg finner lite info om denne båten. Planen er å ha den i noen år, først for små turer, så senere ned til Middelhavet. I tillegg er jeg interessert i generelle tips, folk som evt vil seile båt kjøpt lengre unna sammen med meg, eller Finn-lenker til spesielt gode kjøp. Alt av interesse! Egentlig er den til 220.000 kr noen hakk for dyr akkurat nå, men ting lar seg finansiere på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Den båten såg ikkje så verst ut. På gamle båtar er det viktig at motoren er skifta. Det kostar fort 80-100 000 kr. Sjå båten, og finn ut om du likar den. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Takk for svar! Finner ingen info om hvilken motor det er i båten, men har mailet selgeren om det. Den er forsåvidt 13 år gammel denne motoren også. Men om den har fått mye omsorg kan den vel fremdeles duge? Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Wauquiez Gladiateur 33 er ikke en ukjent båt, bare ikke så vanlig i Norge. 13 år er ingen alder om motoren har fått normalt stell. Blå motor, hvilket merke kan det være? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Sole 33 sier eier. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Dette er et meget godt kjøp. Det er en meget solid havseiler, som du kan ferdes på havet i, også under tøffe forhold. En kamerat har maken båt liggende i Levanger. Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
sunnmøre Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Har også oppfatning av at dette er ein god og solid båt. Vart rekna for å vere ein kvalitetsbåt. Ikkje så mange i Norge, men mange i Frankrike naturleg nok. Søk i internasjonale forum, så vil du få fleire tankar kring denne båten. Les du fransk, vil du finne mykje informasjon. Las ein gong at enkelte båtar har hatt problem med innfestinga til røstjerna. Trur det er ein jernplate som er innstøpt i skroget som i enkelte tilfelle har rusta. Enkelte har opplevd at det har kome misdanning/ rustdropar gjennom skroget. Dette går sjølvsagt an å fikse, som det meste NB! Dette er etter hugsen. Las det i eit engelsk diskusjonsforum for ein del år sidan... Båten du linkar til ser elles fin ut. Motoren er heilt grei, så sant han har fått ettersyn. Ser ut som eigaren har stelt måten fin, gjort mange oppgraderingar, så truleg vil dette vere eit trygt kjøp. Trur eg Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Legg merke til at båtmerket blir skrevet på to måtar. På fransk: Wauquiez Gladiateur 33 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Tusen takk for svar! Dette hjelper veldig mye. Jeg har per dags dato et par alternativer i en mye lavere prisklasse, type 60.000. Jeg tenker det også kan være et sted å begynne. Men da blir det altså utfordringer i forhold til hjemhenting av båt. Er også interessert om dere vet av noe til salgs i Nordland eller Troms, eller skal selge noe selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59307667&searchclickthrough=true Er det noen som har kommentarer til denne? Det frister litt å gå for en billigere båt også. Denne kan jeg bruke til å lære meg å seile, før jeg kjøper en større og bedre båt for langtur senere. Eller kan denne også oppgraderes til å brukes på langtur? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Jeg solgte min Gladiator nå i våres. Hadde den i ti år. Tung og solid. Går greit i god vind. Litt trang, passer best for et par mennesker, da slipper en å reie opp salongen. Det er en stikkøye. Styringa er uorginal og tar nok mye av plassen i cocpiten. Ta kontakt hvis det er noe mer jeg kan hjelpe med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Takk for info, Allan. Båten blir nok brukt mest av meg alene, eller en person til. Jeg ser imidlertid at den ikke har autopilot (Gladiatoren altså). Hvis jeg går for en båt i denne prisklassen vil jeg også kunne bruke den til langtur på et senere tidspunkt, og da trenger jeg autopilot. Har du noen anslag på hva det ville koste å få ettermontert dette på en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Nei ikke med den styringa. Jeg hadde rorkult og da er autopilot lettere å ordne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Ok. Da gjetter jeg at dette hadde blitt ganske kostbart. Greit å vite! Takk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 I utgangspunktet trenger vel ikke båten å være stor for langtur. -Kommer nok mye an på dine krav til komfort og plass ombord. Jeg begynte med en 29 fot som jeg fortsatt har. Men var i fjor høst en tur inne i en Albin Nova på 34 fot, og forskjellen i romfølelse var mye større enn jeg hadde ventet. Men da jeg begynte hadde jeg aldri vært i seilbåt og ante ikke om det var noe jeg ville like godt nok til å fortsette med. Hadde jeg visst hvor godt det ville slå an hadde jeg gått for noe litt større med en gang... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 (redigert) Jeg er i nøyaktig samme situasjon som du var. Det siste året har jeg hatt konstant lyst til å prøve seiling -- men aner ikke om jeg kommer til å like det eller fortsette med det. Derfor føles det litt mye å bruke over 200.000 kroner på det. Sånn sett føles det fornuftig å gå for en båt i god stand til kanskje 50.000, og jeg har sett mange av dem, også da båter med forholdsvis ny eller overhalt motor. I begynnelsen tenker jeg at båten vil bli brukt i helger for å lære meg basics, da sikkert med hjelp fra noen som kan å seile. Det som på motsatt side frister med å kjøpe Gladiatoren har med utvalg å gjøre. I løpet av et år har man ikke mange båter i denne prisklassen i Bodø. Slår jeg ikke til på denne båten kan det fort bli enda et år til neste mulighet. Et alternativ jeg ikke har nevnt enda er å kjøpe en trailbar seilbåt med senkekjøl. Da kan jeg ganske enkelt ta en helgetur og hente båten hvor den nå skulle befinne seg i Norge. I forhold til helgeturer og muligheter for å kjøre inn på grunt vann synes jeg senkekjøl høres praktisk ut. Men jeg har hørt at kjølen gjerne bråker veldig? Og hvilken innvirkning har det på seileegenskapene til båten? Kan man krysse Atlanterhavet i en båt med senkekjøl? Det er så mange spørsmål og faktorer, og jeg er så utrolig glad for at dette forumet eksisterer! Redigert 7.Juli.2015 av Sjøboden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Løysinga med rattstyringa var noko av det eg heller ikkje likte så godt på denne Gladiatoren. Trur at denne cockpiten fungerer betre med rorkult. Personleg så er eg heller ikkje så glad i storseilskjøte rett ved nedgangen til lugaren. Dette kan truleg enkelt ordnast med eit auge i cockpitdørken bake ved rattet om båten har skikkeleg kick på bommen. Å montere ny løygang kostar sjølvsagt meir. Både rattstyring og storseilskjøte fungerer sikkert heilt fint på denne båten, så det er litt smak og behag her Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hmmmm. Jeg skal sette meg inn i hva disse ulike løsningene innebærer. Men vil dette bety at det vil bli veldig dyrt å ettermontere autopilot? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hvorfor er båten lakket? Min båt hadde krakeleringer (veldig små svarte sprekker) stort sett over hele overbygget. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Det er jeg dessverre ikke sikker på, jeg har ikke fått sett båten fysisk enda, så jeg har kun de bildene dere kan se i Finn-annonsen per dags dato. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Er det noen som har noen kommentarer til Finn-annonsen til den andre båten? Poloen, altså. Alt av interesse der også. Selger sier han er villig til å seile båten fra Vega til Bodø hvis jeg kjøper den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.