SnorreF Startet 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2015 Har blitt montert ny(brukt) aq 151Motoren ha korekt kompresjons forhold 11,5Ny stift, coil, plugger, ledninger, forgasser..Etter montering og justering skyter motoren i forgasser. Ingen fin lyd.Har gått over alt!! Mener jeg.Tenker, kamaksel.? Kan det være tidligere eierhar montert uegnet kamaksel.?Noen synspunkter. Noen som har en kamaksel.?Takk.. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig AQ 151 problem! hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hei. Hadde en slik motor en gang og var periodevis plaget med skyting,spesielt når det vart bølger og slikt samt kaldstart.. Jeg solgte båten med info om feil til ny eier og han fant ut att det var en membranen i forgasser som var sprukket. Når det var fikset var motoren helt ok. Nå vet jeg ikke hvordan disse forgasserne er innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
SnorreF Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Takk for svar. Kjøpte helt ny Forgasser. Ikke gått 1 minutt. Kan jo selvfølgelig være noe galt med den. Men syntes det hadde vert rart. Den gamle motoren var råtten innvendig. Full av vann. Er denne motoren jeg har brukt kammen fra når jeg mariniserte den nye. Derfor jeg mistenker kammen. Ser fin ut. Men usikker på om det er for båt bruk. ny marine kam koster 3000,- greit nok det. Hadde jeg bare vist med sikkerhet at dette var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Veldig ofte har skyting med feil tenning å gjøre. Sjekk og trippelsjekk at alt er riktig rundt tenningen, stiftåpning, tenningstidspunkt etc. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Når eg hører om skyting i forgasser, tenker eg for høg tenning og/eller for mager innstilling av luft / bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Minnes at det finnes varianter av forgassere som har litt forskjellig grunninnstilling. I sin tid fant jeg alle nødvendige manualer her på baatplassen. Vet ikke om manualene ligger der lenger. Husker at jeg slet litt med skyting i forgassere / ugrei gange før jeg fikk justert inn forgasserene. Feil kamaksel burde ikke resultere i denne type problemer. Hvis jeg husker rett er marinekam og k-kam tilnærmet det samme. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Sjekket innstillingsmerker på veivaksel og kam? En tann feil kan gå på enkelte motorer, men det vil ikke gå særlig fint.. Feil plassering av tennpluggkabler er en annen klassiker. Er alt det i orden, ville jeg sjekket tenningstidspunkt. Greit å ha sjekket basic Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hvis den skyter i forgasser når du gir gass kan det være aksellerasjonspumpen som ikke fungerer (regner med at den har en). Hvis kamakselinnstillingen er feil kan den også skyte men da skulle den og mangle kraft. Har du sjekket tenningen (timingen)? Disse motorene har jo en "mellomaksel" som drives av kamreima og som driver bla fordeler og bensinpumpe mm. Hvis kamaksel eller regreim er byttet kan denne mellomakselen ha kommet ut av stilling. Da kan en få "skyting" Ellers skyter slike motorer gjerne pga for lite bensin eller lav tenning - alt begge. Feil kam (bilkam) burde gi mye oommpp! på lavt turtall og mindre på topp. Dvs gi bra bunndrag og mindre på topp samtidig som muligheten for "skyting" burde reduseres om alt annet er i orden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Torsen67 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Sikker på at du ikke har vann i bensina eller gammel bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Hankøterna Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Hei SnorreF. Har du fått løst problemet? Jeg var igjennom samme greie som deg for noen år siden etter full overhaling av identisk motor. I min iver etter å få en så strøken motor som mulig lakkerte jeg blokka og noen løse komponenter. Problemet som da oppsto var at jeg ødela jordingen mellom fordeler og blokk/motor, som igjen resulterte i svak/gul gnist på pluggene. Hver gang jeg prøvde å gi på ble det mye skyting og smelling da den svake gnisten ikke klarte å detonere den økte bensinmengden korrekt. Løsning: ta ut fordeleren ( husk å sette et lite merke for korrekt tenning ) og puss grundig under fordeler og på blokka rundt bolten som holder de sammen. Hvis du samtidig sjekker alle dysene i forgasserne, så burde du samtidig bli kvitt problemet med pumping med gassen ved kald motor. Jeg var veldig nære å lage moring av hele greia da jeg etter sikkert en ukes skruing endelig fant ut av det. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 På en båt jeg hadde for endel år siden, monterte jeg elektronisk fordeler på AQ151A. Ble en helt annen verden, startet på første forsøk og gikk helt jevnt. Link til innlegg; https://baatplassen.no/i/topic/68867-elektronisk-tenning-123ignition-til-vp-aq151a/?p=981531 . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.