sheriffus Startet 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2015 Hei! Jeg har en Draco 1700TL med Volvo Penta AQ140 og 280 drev. har fått ett problem med sjøvannskjølingen. ved turtall over 3000 ca, så smeller koblinger fra hverandre og sjøspruten står i motor-rommet. har hatt ute varmeveksler og gjort den ren, ser ut så det er god sirkulasjon i den. blåste også med trykkluft gjennom røret som går ut av varmevesksler og videre til oljekjøler? og deretter ut gjennom eksos.. men blåse fult trykk gjennom og det boblet godt i sjøen. Noen som har vært borti dette? Kan tilføye at den henter sjøvann inn under båten og ikke gjennom drevet, kan det hende den får for mye vann ? MvhJørgen Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Nei, den vil bare suge til seg det den trenger. Slik fungerer den konstruksjonen med sjøvannspumpe. Heller at det er brukt feil O-ringer hvis det er eneste tettingen ved koblingene. Kan også være at du har en fortetting ett sted, slik at det bygger opp seg trykk. Eller at du har voldsomme motorvibrasjoner som kan riste opp ting? Kan sikkert være en rekke ting til, få se om andre kommer med mer innspill Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Er vel sikkert ikke 100% pakkningene osv... prøvde å stripse det røret som hoppet ut mest, og da begynte det og pipple ut av troppen til sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hvis jeg husker riktig er sjøvannsfilteret en svakhet på disse motorene. De sprekker i den ene innfestningen (plastikken får en sprekk) og dermed får du en lekkasje. Kjøp nye pakninger til å begynne med for rørene. Se nøye over sjøvannsfilteret for å finne ut av hvor det lekker. Sprekk i innfestningen for ett av rørene eller utett pakning på toppen av filterhuset. Start med å fikse disse tingene, se hva som skjer etter det. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hvor finner jeg pakknings sett til sjøvannskjølingen ? Vannet kom fra troppen, skrudde bedre til og det så ut som det ble dett. Men er ikke trygg på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Her kan du bestille deler og reparere . Når en ting er iorden er det noe annet som ryker.Har 2 stk. AQ 145 a og har nesten blitt smårar av disse. Men..... det går an å få det til å fungere. Tipper du har problemer med "flow" av sjøvann gjennom oljekjøler dersom din motor er utstyrt med en slik.Da blir det et helvetes trykk. Ellers kan det være smart å sjekke eksosmanifolden i utløpet og topplokket ved sylinder nr.4. Eksosmanifolden må avmonteres og du trenger nye pakninger i beste fall. http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE?fix=fix Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Sjøvannsfilteret må sitte riktig plassert. Har du sjekket det? Skal sitte mellom to spor. Blir lokket på sjøvannsfilteret varmt når motor har driftstemperatur? Det skal det ikke bli. Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hvor mye styr er det å få ut oljekjøler for å rengjøre denne? Sjøvannsfilteret sitter rett i. Ble tett når jeg skrudde lokket bedre. Varmt blir det heller ikke. Tror fortsatt det er for mye trykk i systemet, har ikke turt og kjørt noe særlig enda.. At disse motorene gjør folk litt smårare kan jeg godt sjønne......... Takker for svar godtfolk ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Lett å få ut oljekjøler, men du må huske på nye pakninger da du monterer, ellers vil det lekke olje der. Men spørsmålet er om du ikke ville tjene på å kjøre systemrens i hele systemet, sette på en sirkulasjonspumpe, la rensen sirkulere av og til og drive på slik i ett par dager. Da får du renset skikkelig opp i systemet på sjøvannsiden. Er oljekjøler tett, har du garantert tilløp til fortettelse andre steder med. Finnes flere tråder innpå her hvordan man kjører systemrens og lar det virke. Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Kunne jo prøvd systemrens, men høres spennende ut og ta den ut :D må jeg tappe olje av motor osv for å ta den av ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Nei, du behøver ikke å tappe oljen. Men legg noe papir under. Noe klin blir det når du fjerner oljefilter. Du må bruke lang 28mm pipe for å få løsnet bolten i senter. Ikke alle som har eller selger denne. Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Kjenner ikke denne motoren men som Viking 28-79 sier så ville jeg kanskje også sjekket eksosmanifold? Har vært borti at eksosmanifold/riser har rustet nesten helt igjen der hvor sjøvannet kommer ut i eksosen. Om en kjører systemrens og det er der problemet ligger vil dette ikke hjelpe på problemet da en ikke sirkulerer noe i manifold/riser. Er det mulig å kople fra slange el. tilsvarende der sjøvann går inn på manifold/riser? Hvis så kople fra der og rigge slange over bord og starte og ruse motor for å se om det da er høyt trykk. Bør gå bra i noen sekunder uten kjøling av eksosen. Bør kanskje tette sjøvannsinnløpet i manifold/riser med en våt fille eller tilsvarende for å unngå å få for mye eksos i motorrom. Kan jo også ev. hvis mulig prøve å kople fra sjøvann inn på oljekjøler og rigge overbord med slange og ruse motor og se. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Til info så koster ny manifold 3000.- SEK på drevdelar.se Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Hadde eksosmanifoilen av før jeg satt ut i vår. Den var litt rusten inni, å fikk staket opp en del, så den bør være god "flow" gjennom. Tror jeg må ut med oljekjøler å sjekke denne. Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Da var også oljekjøleren rengjort, denne var ikke fult åpen. Men når jeg passerer 3000 rpm begynner det å sprute vann fra lokke til sjøvannsfilteret. Filteret sitter rett i, og mener lokket er helt igjenskrudd. Bør vel ikke være så mye trykk som lages i sjøvannsdeln at det spruter ut der det kan ? Eneste jeg kunne tengt meg nå er hvis noe nytt har løsnet i eksosmanifoilen slik at detblokkerer utløpet. Men ser mørkt på å ta ut eksosmanifoilen igjen... Værtfall med motor i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.