Jump to content

Innkjøp av vindgenerator

Steini

Recommended Posts

Heisann.

Har i dag 2 stk 100w solcelle panel ombord, og kunne tenkt meg å få litt meir strøm ombord når veret ikkje er egnet for solcellepanel.

Båten bruker me stort sett heile året. Det som trekker mest er self kjøleskap, og dieselbrenner når det er kalde dager. Ellers går det litt under ankring når ein også har kartmaskin og instrument på.

Har 500 ah agm batteribank til forbuk. Alt av lys er byttet ut til LED.

Har vert å surfa ein del rundt på nettet etter tips og råd ang vindgenerator. Men dei fleste testa eg har lest er ganske gamle.

Så tenkte eg sku høyra med dåke her på forumet med erfaringer med vindgenerator.

Har sett på ein del forskjellige generatorar og har sånn halveis bestemt meg for rutland 914i.

Nokon som har nokre formeiningar om valget av vindgenerator? eller andre tips og råd?

Jeg tror man godt kan ha begge deler, spesielt under seiling (best på kryss) er vindgenerator bra, støyen blir delvis borte i bølge og vindsus. Skulle du ligge i en uthavn det generatoren bråker for mye og du er redd for at andre iriterer seg kan man stoppe den.  Norge har mye dagslys men ikke alltid sol.

Har hørt at LE-300 vindturbin skal være støysvak men har ikke egne erfaringer. Litt større rotor enn 914 men veier mindre, etter det jeg har lest.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...