Jump to content

Plugganode VP

jada

Recommended Posts

Når jeg skrudde ut pluggen for å skifte anoden, så viste det seg at en stor del av anoden ble liggende igjen inne i "hullet". Delen er så stor at jeg ikke får den ut, og den gjør at jeg ikke får skudd inn pluggen med en ny anode montert på. Har forsøkt å knuse den, men til ingen nytte.

Hva gjør jeg nå :confused:

- Kan jeg bare kjøre (uten ny anode påmontert), og vente på at anode-delen løser seg mer opp?

- Kan jeg forsøke å dytte den videre innover :rolleyes: eller kan den der gjøre noe skade, tette igjen kjølekanaler e.l. ??

- Finnes det noe som kan løse den opp raskt og effektivt??

Redigert av jada (see edit history)

Dette er dessv. et vanlig problem.

Så lenge den ligger løst kan det ta svært lang tid før den tæres opp.

Ville gjort "alt" for å fått den ut igjen....

Sitter den så fast at du klarer å bore et hull i den? Isåfall går det kanskje an å få den ut med en konisk uttrekker.

metoden avhenger av hvor den sitter.

Jeg "mistet" en i et MS-3 gear ifjor, fikk den ut ved å bruke stakefjær fra motsatt ende.

En grunn til at de knekker er at man bruker feil type, de finnes i forskjellige lengder. Er den for lang kan den knekke under montering.

For min del gjelder det anoden på motoren. Jeg kjenner den løse delen med fingeren, og det virker som om det er ganske romslig innenfor plugghullet. Anode-delen er helt løs, men altså for stor til at jeg får pirket den ut. Har fått ut noen småbiter, men altså ikke den siste store biten. Tenkte at den kanskje var porøs og forsøkte å knuse den ved å bruke en skrutrekker, men til ingen nytte (foreløpig). Er jo også litt redd for å ødelegge gjengene i plugghullet.

Jeg har nok heller ikke brukt feil type. Anoden er til min motor, og har alltid brukt tilsvarende. Men det finnes kanskje kvalitetsforskjeller. Mener at jeg har kjøpt mine hos Maritim.

Tja, den gripearmen gjør kanskje ikke nytten før biten er liten nok til å komme ut gjennom plugghullet.

Jeg regner med at biten blir liggende der den er, selv om den er løs. Den har nok ligget slik en stund, for det var ikke noe som fulgte med pluggen ut. Gjengehullet i pluggen var helt tomt, som om anoden skulle ha vært skrudd ut. Kanskje jeg får tak i en mindre sinkanode til å sette i pluggen, evt. bearbeide den nye jeg har, slik at jeg får den inn selv om den løse biten ligger der inne.

Ja, det er nok såvidt plass for den i hullet, selvfølgelig, men den har lagt seg på plass like på nedsiden av hullet, og er såpass stor i forhold til hullet at det er vanskelig å få plass til noe som kan ta tak rundt den. Kanskje en smal og tynn sak med etpar små mothaker på hadde gjort at den kunne trille opp og ut av hullet?? Anoden sitter på høyre side av motorblokka, og går litt på skrå oppover. Forholdsvis trangt å komme til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...