Jump to content

Legg ut bilde av din Sunwin 14!

Benjamin98

Recommended Posts

Hei trenger litt tips til min sunwind 14. Hva jeg kan gjøre og evt motor. Og legg ut bilde av din sunwind morsomt å se hva folk gjør med båten.

Jeg har min 80 modell med mariner 30hk 1990-1995modell langstammet men akterspeilet er bygd opp. Har lest att båten skal gå i 30knop med 30 hk min måler 25-26knop med iphone gps. Vet ikke om denne gpsen måler helt nøyaktig. Har kun 20l bensin og 71ah batteri og meg på 80kg. Noen tips? Eller bør jeg bare hive på en 40hk?

Tips til hva jeg kan gjøre inni båten? :)

Takk for svar

Kommentar fra moderator: Tittel er endret, Sunwind til Sunwin.

bilde

bilde

bilde

bilde

• 3 uker senere...

En av mine båter http://www.seljeseths.net/baat.html er en 1979 Sunwin med 1980 Yamaha 40DE som jeg kjøpte og pusset opp i 2005.

Mht fart så stemmer det vel ikke så dårlig med 25 - 26 knop med 30 Hk på denne båttypen når jeg får såvidt over 30 knop med 40 Hk. Med 33 % mer hestekrefter får jeg da tross alt bare 15 - 20 % mer fart. Men det er jo vanlig at farten ikke på langt nær øker like mye som økningen på krefter på motoren.

Her er et par bilder av min Sunwin (siden du etterspør det :lol:  ). Litt info (og flere bilder) finner du om du vil under linken over dersom du klikker på bildet av Sunwin'en.

DSC03755.JPG

DSC05345.JPG

Du liker fargen ja... ikke rart ;)  Det finnes noen hvite og røde Sunwin rundt omkring også ...og om jeg ser bort fra de jeg bare har sett på bilder og kun regner med de jeg har sett rundt om i Norge har jeg sett 1 rød og 2 hvite. Jeg tror gul var den vanligste fargen på disse båtene, men må legge til at jeg ikke har sett flere av gule Sunwin enn 4 heller da ...og da har jeg regnet med min egen som en av de 4 :giggle:

Redigert av Helge (see edit history)

Her er et bilde av "dashbordet" i min Sunwin som kanskje kan være til inspirasjon på godt og vondt :giggle:   

Jeg har "kun spandert" på denne gamle Sunwin'en den gamle svart/hvitt (gråtone) kartplotteren (m/ekkolodd) som fram til 2007 stod i min Skipsplast 655. Har nå "fargeplottere" i begge Skibsplastene.

Under følger en kort forklaring til hva de de blå tallene jeg har lagt inn i bildet markerer:

1. Bensintankmåler (28 liters tank)

2. Voltmeter (separate ledninger tilbake til batteripolene)

3. Powertrim/tilt-indikator

4. Turteller

5. Rød bryter (med lys) for varmevifte til vindskjermen foran førerplassen (duggfjerner)

6. Blå bryter (med lys) for vannpumpen nede i hekken

7. Gul bryter (med lys) for lanterner

8. Tretrinns tenningslås (m/nøkkelen i på bildet)

9. Elektrisk choke på båtens Yamaha 40DE

10. Dødmannsknapp/snor

11. 12 V strømuttak (sigaretttennerformat)

12. Bryter (opp/ned) for CMC powertrim/tilt

13. Varmevifte plassert delvis skjult bak kartplotter

14. Kartplotter/ekkolodd

15. Kartbrikkeleser/holder

DashB.jpg

Her er mitt nå, ikke så mye men holder har til lanterner,lys inni båten også skal jeg montere lensepumpe senere,ekkolodd men voltmåler og temp måler :)også 12v utak. Skal ha båten som prosjekt mot ny året. Da skal jeg legge med led strips innibåten,male den hvit inni,teak gulv osv osv er masse småtteri. Bare kom med forslag hva jeg kan gjøre :)

bilde

Mht fart så stemmer det vel ikke så dårlig med 25 - 26 knop med 30 Hk på denne båttypen når jeg får såvidt over 30 knop med 40 Hk. Med 33 % mer hestekrefter får jeg da tross alt bare 15 - 20 % mer fart. Men det er jo vanlig at farten ikke på langt nær øker like mye som økningen på krefter på motoren.

enig , etter mine observasjoner så øker gjerne farta % vis halvparten så mye som motorstyrken øker 

.. og gamle fartsangivelser fra tida før GPS var gjerne litt mer generøse, og må nok av og til tas med en klype salt  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...