Jump to content

Prisen for å ha/bruke båt.

880

Recommended Posts

http://www.nrk.no/norge/batsalget-gar-sa-det-suser---dette-bor-du-tenke-pa-for-du-kjoper-1.12439758

Som artikkelen sier koster det å nyte båtlivet.

Andre artikler jeg har lest tidligere er det ikke dyrere med båtliv enn hytteliv, her tror jeg hytteliv var dyrest.

Sydenturer er nok billigere, men for meg ikke et tema. 

Så selv om media syntes båt er dyrt (noe som sikkert stemmer) er jeg komfortabel med båtlivet :clap:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Alle fakta kan vrenges i alle bauger og kanter.

Syndetur koster 495,- for flyet, men så kommer skatter/avgifter/hotell/mat/drinker/parasoll/badeleker/fyllutdetjegharglemt og plutselig er du på 25.000

Samma hva det koster, men jeg ligger på et utgiftsnivå som ligger under det det hadde kostet å gå til psykolog. Båtlivet gir meg ro i sjelen utavenannenverden :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Mener de 46.000 er verdt det, du kan såklart spare deg mye på listen som;

• Leie av båtplass: kr 15 000,- i året (Oksenøya marina Fornebu) Du kan evt ha fortøyning, kanskje ikke populært men spare iallefall 15.000,-
  • Vinteropplag: kr 10 000,- Det er ikke nødvendig 
  • Opptak og utsetting av båten: kr 1 000,- Hvor finner de disse prisene? 
  • Årlig service på motoren: kr 5000,-
  • Forsikring: kr 5000,-
  • Drivstoffkostnad: 300-400 liter: kr 5000,- Bare 5000? wow
  • Diverse utgifter (fendere, tau, bunnsmøring, olje): kr 5 000,-
  • Kapitalkostnad: kr 5000,- (2 % tapte renteinntekt på kr 250 000,-) Hva menes det her?
  • Totale kostnader: Kr 46 000,-

Som han ovenfor meg sier, alt kan bøyes og vrenges.. Den lista fra NRK er jo øusa inn med alt de kan.. 

hehe.... tilsvarende regnestykker kan man jo sette opp for alt - det er svært lite som lønner seg.

Noer her på baatplassen har tidligere sagt at man alltid på huske på at båtpenger er en valuta som har en verdi på kun 10% av norske kroner. Jeg syntes den er god, og selv om den norske sommeren innimellom gir meg en tanke om at jeg heller burde tatt meg en iskald dusj der jeg samtidig sto og rev i stykker tusenlapper, så er det godt å være ute i båten.

Utover det vil jeg tro at forbrukerøkonomene i bankene ikke er bestevenner med utlånssjefene.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Helt ærlig, tror ikke NRK har så feil. Hvertfall ikke hvis vi prater båter på 30"+. Enig i at årsleie for båtplass og vinteropplag er mye (men ikke lagrer man inne), de andre prisene er vel noe underpriset til del. Drivstoff er antakelig mer riktig å si 10-15000,- bruker man båten litt. Jeg kan med hånden på hjertet si at min båt koster ikke noe under 50.000,- i året, men jeg liker å oppgradere båten, bytte ut ting, bygge om etc. Selv om jeg gjør alt dette selv, er det ikke gratis.

En annen sak er gleden dette gir, mentale avslappingen på fjiorden etc. Dette mener jeg veier opp for de pengene og den innsatsen jeg bruker på båten.

Ellers er vel dette temaet drøftet 100 ganger nå i andre tråder og konklusjonen spriker alltid veldig, selv blant båtplassen brukere.

Man kan ikke sette en pris på hobbyen sin.

Noen kjøper ei flaske vin til flere tusen, ja gjerne hundre tusen kroner, andre kjøper golfutstyr for 20-30 000,-

En annen jeg kjenner brukte 25 000,- på 5 gullfisker, og enda mer på en dam å ha de i.

Alle er gærne mtp. på hva de bruker pengene på, men hva skal jeg si, som sikkert har brukt 350 000,- kroner og uendelig med arb.timer på ei 30 år gammel snekke jeg kanskje får brukt 30-40 dager i året?

Jo, fordi JEG VIL, OG KAN, og det gjør at jeg føler meg vel.

Hvorfor pokker skal jeg jobbe ræva av meg og tjene penger, hvis jeg ikke skal kose meg med de??

Penger som ikke gjør tilværelsen lettere/bedre har ingen verdi.

Hadde jeg hatt råd til hus/hytte ved sjøen , hadde jeg hatt det...båt er en god erstatning.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det koster å leve, og man kan ingenting ta med seg når alt er over.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg synes de treffer ganske bra, kanskje litt lavt...

Jeg bruker ca 6000kr i året i drivstoff og det totale båtholdet ligger rundt 40000kr.

Men jeg har ikke kapitalkostnader og gjør alt av arbeid og service selv...

At folk som vurderer båt blir gjort oppmerksom på at det koster mer enn bare innkjøp og drivstoff synes jeg er fornuftig.

Men dette er informasjon som ikke bør publiseres offentlig slik at kona ser det før båten er kjøpt inn og hun også er bitt av basillen :-) 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Regnestykket ser ikke så hakkende gærnt ut, ihvertfall ikke for oss innerst i Oslofjorden... (Prisene her er noe borti natta vanvittige!). Jeg slipper unna med 10.000 til båtplass og 4.000 til vinteropplag (leier privat og tar opplaget på Kambo).
Legg til oppussing og ting som går til hellvette på ei gammel snekke (dynamoen takket for seg på lørdag :headbang:) så drar det seg fort litt til selv med liten båt... :crazy:

Men en ting er ihvertfall helt sikkert: På tross av utallige timer med svette, bannskap og skruing, så er det bortenfor enhver tvil at den gamle plastbalja reduserer sykefraværet mitt og bidrar til lavere blodtrykk (i snitt i det minste, det er noen heftige spiker på den grafen innimellom :giggle: ) og dermed bedre helse! Om jeg skulle bry meg med noen form for totaltregnskap, så vil jeg si at båten bortimot betaler for seg selv i ren helsegevinst!

Når sant skal sies så gir jeg (for å si det på godt nordnorsk) en god faen i totalregnskapet. Båt er viktig for meg og gir meg mye glede og mange opplevelser som ikke kan verdsettes uansett hvor mange siffer man prøver å sette på dem. Gleden ved å kaste fortøyningene og sette kursen ut fra havnen, enten med en destinasjon i kikkerten eller bare for å putre litt rundt på fjorden for å kose seg, kan ikke måles i penger. Så lenge jeg har råd til båt uten å gjøre så alt for store oppofringer så kommer jeg til å ha båt!

Båt er mer enn en hobby, det er en livsstil. Jeg har hatt båt eller tilgang på båt i hele livet mitt og kan ikke på noe vis se for meg hvordan jeg skal klare meg uten. Hvis økonomien min en gang skulle gå så til de grader i dass at jeg ikke kan holde på ei lita snekke engang, så kommer jeg til å kjøpe meg en liten robåt, om så ei lita seiljolle! Ut på fjorden skal jeg, så enkelt er det bare!  :jollyroger:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har to båter og synes dette temaet er veldig ubehagelig :wink:

Men jeg vil likevel fortsette å ha to båter. For meg er båtholdet en avkobling i seg selv. Jeg teller ikke båtturene eller overnattingene, men holder meg beskjeftiget året rundt med båtrelaterte gjøremål. For tiden har jeg en liste med innpå 100 punkter jeg skal ta meg av, både nødvendige og helst unødvendige. Som relativt oppegående pensjonist ville jeg ikke bytte et sekund med mange av mine jevnaldrene som "nyter" livet på tomgang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bruker nok mere enn regnestykket, særlig på diesel som er desidert høyeste utgiftspost for meg. Bruker båten ca 200 timer i året og sikkert 100 ganger så prisen pr tur blir ikke så gal. Båten gir masse glede.

Har 2 biler som brukes til og stå i kø med som gir meg masse utgifter og 0 glede. Det er heller sure penger.

Alt koster, tror ikke noen kjøper båt uten og tenke over at båtplass/ båthold og evt reparasjoner koster.

Forferdelig ubehagelig tema dette her. Jeg var så uheldig å ha den siden fremme idet kona gikk forbi, kommantarene lot selvsagt ikke vente på seg. Hun var ikke sen om å nevne den nye ankervinsjen som jeg ikke får til å montere og andre "unyttige" ting til båten. Endte opp med å bestille ny markise til heimen for å få fred, ca 20000 koster det. :smiley:

Det regnestykket NRK her setter opp er realistisk og seriøst, men det er stor forskjell på de som har båt i båtforening og de som benytter kommersielle marinaer (som mange av oss må) når det gjelder pris for båtplass og opptak. 

Har du en båt på 28-32 fot, så koster båtplassen her i Bergen også raskt 12-16 000. Opptak/utsetting koster fort fra 2-4500 kr. Så prisen her er vel heller under det normale (igjen hvis vi ikke snakker om en båtforening).

I båtforeninger er det dugnad. De "timekostnadene" skal jo være med for pkt 1 og 2, om utgiftene skal kunne sammenlignes. 6 timer dugnad må kunne stipuleres til 3000 kr. Dette "slipper" jo de som har båt i kommersiell marina. 2 nattevakter i tillegg, må fort kunne regnes om til ytterligere et par tusen kroner.

Regnestykket til NRK er derfor i overensstemmelse med det flere av oss må forholde oss til for å ha båt, men alt kan ikke måles i penger så som herlige turer på sjøen, gode samtaler og venneforhold i havnen, solnedgang i uthavn, motorproblemer (hmfff...) osv.

Og samtidig er det vel typisk med slike diskusjoner her på Båtplassen ikke er lett å føre på et saklig nivå, da en mener at det er to typer utgifer: Utgifter (transparent i familien og overfor kona) og utgifter til båt (det snakker vi ikke om).  :wink:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Nå elsker jo media slike artikler der man roper varsku for ting som allerede er godt kjent - det koster å leve og kose seg. Det er riktignok fint å gjøre folk oppmerksom på (spesielt dersom man er førstegangskjøper) at det er mer kostnader enn selve investeringen, men jeg synes at den stadige negative vinklingen av et hardbarket økonomisk regnestykke med to streker under svaret som angir hvorvidt dette er fornuftig eller ei begynner å irritere meg litt.  

Drar man økonomien ut i et samfunnsøkonomisk perspektiv så har man jo de kjente kost-nytte-analysene -- Er nytten større enn kosten, så er det bare å kjøre på. For de aller fleste her på forumet skulle jeg tro at dette også er tilfellet - som noen allerede har vært inne på over her. :yesnod: Ser man på alternativkost her (nå snakker jeg for min egen del) - så ville jeg uten båt mest sannsynlig brukt mer penger på å dra ut med venner på restaurant, ta en pils på uteservering osv. med dertil økte kostnader. Så det er ikke slik at om jeg ikke hadde hatt båt så ville jeg ha hatt alt det båten koster til overs når regnskapet gjøres opp. Med litt godvilje har jeg kommet til at min alternativkost ved å ikke ha båt er såpass høy at å ha båt er det eneste riktige for meg. I tillegg er nytten > kostnaden. Ergo, mitt totale regnestykke er faktisk ikke så halvgæli - med eller uten to streker under svaret. Så mer samfunnsøkonomi i båtkostnadsartikler i media! :flag_bp:    

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Vel, vel. Skal man legge kost-nytt til grunn og "nytte" er noen en føler, mener, opplever; slik som livskvalitet (som jo er viktig for alle), så vet jeg ikke om jeg ville brukt det analysebegrepet i det hele tatt. Det er jo strengt tatt kost-nytt NRK snakker om, dvs at bruker du båten et begrenset antall ganger pr år, så blir kost-nytten et svært dårlig regnestykke, Ja, båten ligger bare der og pengene "renner ut". Nytten må altså være en verifiserbar, empirisk faktor. Tror du må legge mye godvilje til og ha en et ledelse eller et styre som virkelig har inntatt mye champagne og kaviar, for å få godkjent et slikt oppsett. He, he.  :rolleyes:

mvh Bergen Dørk

Start med en million til hytte eller en båt. Båten faller med 5 til 10 prosent i verdi i året mens hytta øker med 5 prosent i verdi i året. Drifts og vedlikeholdsutgiftene på en båt er langt høyere enn for en hytte. Etter ti år har du en båt verdt 400.000 (?) eller en hytte verdt 1,5 millioner samt årlige driftsugtifter på båten som ligger 10-15.000 høyere enn for hytta. Tallene kan sikkert diskuteres, men den generelle retning på verdi og utgifter er nok indikative vil jeg tro. Og så får den enkelte gjøre opp med seg selv og sin egen lommebok hva de ønsker, vil og verdsetter for det finnes det intet matematisk riktig svar på vil jeg tro?

Og når man reiser hjem fra "hytta" hvor det var 30 grader og solskinn for å bli møtt av 15 grader og regnvær så vet jeg at ferieboligen for vår del aldri vil bli en båt, men et sted med båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Joda, Bergen Dørk, du har rett i det. Selvsagt vil nytte være et særdeles relativt og subjektivt begrep fra person til person (og land til land), og det er ikke så lett å si noe som helst om verdien på det, annet enn at det jo har en verdi. Men det er nettopp det som er poenget mitt - alt kan ikke vurderes utelukkende ut i fra det man kan fremvise av en kvittering eller i form av realisert verdifall ved videresalg av båten. Og ja, jeg skjønner at det er kost-nytt, men som jeg skrev innledningsvis, så begynner jeg bare å kjenne litt frustrasjon over at det alltid skal være den samme vinklingen, bare fortalt av en ny økonom (selv om jeg alltid er generelt glad over båtrelaterte saker i media! :smiley: ). Med det sagt, så snakket jeg jo også for mitt eget vedkommende gjennom et lite hjertesukk over "negative" økonomisaker - mer fremsnakkingssaker i stedet. :thumbsup:

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...