Jump to content

Prisen for å ha/bruke båt.


880

Recommended Posts

Regnestykke på en skjærgårdsjeep jeg har eid i 5 år og nylig solgt:

 

2005 mod Coaster 16 med 2005 mod Yamaha F60:

Eid 2010-2015. Brukt ca 200 timer. Fikk en gunstig pris ved kjøp og gjorde faktisk noen få kroner på den ved salg.

Kostnad med båtopplag (kr 0,-), båtplass (kr 0,-), forsikringer (tilsammen kr 12.500,-), drivstoff snittpris 15kr/literen og forbruk snitt 7liter/time (21.000kr), servicer til sammen kr 14.000.

Båtkostnad pr time ble på denne båten kr 202,50. Eller kr 8.100,- pr år. Det må jeg si er meget bra!

 

 

Regnestykke 2008 mod Ibiza 20 Touring med 2008 mod Suzuki DF150.

Båt skal ikke selges og tar derfor antatt verdi med i prisen for verditap. Regner verditap til kr 120.000 ut fra tilsvarende båter på finn.no.

Båt gått 480 timer/7 år.

Opplag/service/klargjøring i 7 år: totalt ca 126.000kr.

Forsikring: ca 35.000kr.

Drivstoff 480 timer snitt ca 16 liter/time snittpris 15kr/liter: 115.200kr

 

Dvs totalkostnad pr år: kr 56.600.

Kostnad pr time: kr825 pr driftstime (man har jo noen timer i båten uten at motoren er i gang også må man huske på :) )

Dette er heller ikke så aller verst.

 

 

Regnestykket på Marexen tør jeg ikke ta her inne helt enda...!

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Min oversikt ser slik ut for siste året med vår Nidelv 28 - 1987-modell. NB! Har man en litt eldre båt er det gjerne en del ting som ryker, og som koster penger...batterier, ankervinsj, flapser, toalett osv. Shit happens (hele tiden).

  • Leie av båtplass: kr 11 500,- i året. Bergen. Kommersiell marina.
  • Vinteropplag: kr 0 for min del (båten lå ute hele året), men i "min marina" koster dette fort 7-10 000 inkludert opptak.
  • Opptak og utsetting av båten: kr 2500,-. Utrolig dyrt i de kommersielle marinaene i Bergen.
  • Årlig service på motoren: kr 2000,-. Utførte dette selv og dette er bytte av dieselfiltre, anoder, drivreim, olje og oljefilter og impeller.
  • Forsikring: kr 3500,-
  • Drivstoffkostnad: 70 timer pr år med snittforbruk på 10 l pr time skulle gi en kostnad på ca kr 7000 kr. 
  • Diverse utgifter (shit happens): kr 15 000,- (Dette er avhengig av hvor mye en kan fixe selv, men for vår del har det hvert år vært minst denne summen)
  • Kapitalkostnad: kr 9900,- (kapitalkostnader for et lån på kr 300 000 over 10 år - kun renter er tatt med - rente= 6 % - renter fordelt utover alle årene i snitt)
  • Totale kostnader: Kr 37 900,-

mvh Bergen Dørk

Link to post

Regnestykke på en skjærgårdsjeep jeg har eid i 5 år og nylig solgt:

 

 

Kostnad med båtopplag (kr 0,-), båtplass (kr 0,-), .

 

 

Kostnad ved opplag og båtplass totalt kroner null niks og ingenting siden den ligger ved egen brygge på hytta som muligens kostet, eller er verdt bittelittegranne? Dette er en diskusjon hvor man kan få akkurat det svaret man ønsker seg virker det som?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Siden eg ikkje fører noe rekneskap på båtbruken, så får eg prøve å estimere litt.

Har en Scand 550 med en Mercury 135 hk 2-takter.

 

  • Estimerer eit gjennomsnitlig drivstofforbruk på 25 liter i timen og tipper eg bruker båten 50 timer i året. Med en bensinpris på 15 kroner, så blir det ca 18000.-kr årlig.
  • Har ikkje forsikret båten enda på grunn av problem med registrering, men holder på med den prosessen. Har fått pris på forsikring på ca. 600,-kr pr. år
  • Som nevnt i andre punkt, så er ikkje båten registrert enda, men det vil komme på 200,-kr pr. år i årsgebyr.
  • Leiger båtplass i Ålesund for 3000,- pr. år.
  • Årlige kostnader for service, stell og oppgradering av båten, 5000,-kr. pr. år. Gjør alt selv.

Dette blir en total kostnad på 26000,-kr. årlig for min lille 18 foting. Ouch.. tror eg fortsetter å ikkje føre rekneskap på båten.  :sweat:  :sweat:  :sweat:  :sweat:

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post

Kostnad ved opplag og båtplass totalt kroner null niks og ingenting siden den ligger ved egen brygge på hytta som muligens kostet, eller er verdt bittelittegranne? Dette er en diskusjon hvor man kan få akkurat det svaret man ønsker seg virker det som?

 

Jeg regner også disse som null i mitt tilfelle, da jeg uansett ikke ville selge eller leie ut bryggen som har tilknytning til huset jeg bor i. Om jeg skulle bli lei av båt, vil jeg likevel vedlikeholde bryggen for å bruke den som badeplattform, så båthold fører ikke til tap av inntekter eller ekstra utgifter når det gjelder båtplass.

Link to post

Fasiten for båtkostnader kan variere voldsomt fra båt til båt (størrelse, alder mm) og fra person til person avhengig av hvor man bor i landet osv osv.

 

Her er fasiten for 2014 for min 2001 Skibsplast 655:

 

  • Leie av båtplass: kr 0,- i året. Ligger på egen blåse på egen strandrett med hus helt nede i sjøkanten.
  • Vinteropplag: kr 3500 (Denne båten er en av tre i et naust jeg leier plass i.)
  • Opptak og utsetting av båten: kr 0,-. Båten står på sin egen henger som vinsjes ut av naustet.
  • Service på motoren annethvert år: Regner da kr 3200,- for 2014 som er halve av det jeg betalte i 2013.
  • Forsikring: kr 3800,-
  • Drivstoffkostnad 2014: 36 timer med snittforbruk på 19 l pr time ~ kr 10200 kr. 
  • Diverse utgifter: kr 900,- noen få gjestehavngebyr i 2014
  • Årlig verdifall: Aner ikke!!!
  • Totale kostnader for i fjor var derfor: Kr 21 600,-   når jeg ser bort fra årlig verditap på båten
Link to post

Båtregnskapet er veldig enkelt. Jeg bruker alt jeg har, og om det blir for lite må jeg låne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Å sette opp en "fasit" som avisa gjør blir litt enkelt. Det er ekstreme forskjeller, avhengig av hvilken situasjon/båt man er i. Med om man bruker båten ekstremt lite som er forutsetningen for regnestykket så blir det dyrt...

 

For min egen del er regnestykket ca dette:

 

Båtplass inkl vinteropplag: 4500

Opptak og utsetting av båten: kr 1 000,-

Årlig service på motor: 1000,-

Forsikring: kr 5000,-

Drivstoffkostnad: 300 liter: kr 3500,-

Diverse utgifter (fendere, tau, bunnsmøring, olje): kr 500,-

verditap båt: 5000,-

Totale kostnader: Kr 20 000,-

 

Og dette er inkl verditapet.

 

Folk bruker mye mer på båt, men det som er nødvendig er ikke så mye mer enn dette.

 

Så langt har jeg ca 25 bruksdager, og det forventes å øke utover sommeren ??

 

Alternativet er langt dyrere, med hotellovernattinger m.m som man slipper på tur i båt ??

 

Kk

Link to post

Har ikkje orka å lese alle innlegga, men for meg er arbeidet med båt gjennom heile året like kjekt som sjølve bruken. Skulle eg berre hatt båten for å bruke den nokre få veker i året hadde eg leigt meg båt! Soleis er samanlikninga med sydenturar lite interessant for meg, sameleis samanlikninga med bubil/campingvogn av samme grunn. Den dag eg ikkje gidder stelle med båten sel eg den og legg inn årane, i dobbel forstand. Men me er alle forskjellige heldigvis.

Link to post

Har solgt båten og tatt pause, men kostnadene for en ganske ny seilbåt på 42 fot så sånn ut i fjor:

Havneplass:   16800.- (Østfold)

Vinteropplag   12000.- inkl spyling løft opp og ned og lån av støtter

Forsikring:        8200.-

Motorservice:   5200.-

Riggsjekk:        3500.-

Diesel              1400.-

Havneleie     10 000.-

 

Totalt            57 100.-

 

Hadde ingen reparasjon eller ettersyn av seil, men året før kostet det 5500.-.

Må nok legge til ca 120 000.- i investeringer for oppgradering av all elektronikk ombord, samt redningsdrakter og seilklær etc.

I tillegg taper båten seg ca 100 000.- (båt til 1,5 mill) i året.

 

Det koster MYE penger å eie & bruke en større båt, liten vits å hevde noe annet. Økonomisk er båt en mild katastrofe for de som har dyre båter, men det er ingen overraskelse for noen, og de fleste går "all in" selv om bakteppet er noe svart. Jeg hevder fortsatt at det var verdt det, kona er nok bare delvis enig. Kostnadene for min forrige båt (snekke på 28 fot) var en brøkdel og tapet på salget minimalt. Det er fullt mulig å være på sjøen uten å være millionær, men skal du ha en nyere og større båt er det nok en fordel... :thumbsup:

Redigert av Pause (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...