Jump to content

overhalte drev fra Drevservice as, erfaringer?

kibo

Recommended Posts

Jeg har ikke kjøpt drev der, men ringte om en utfordring med mitt drev. Svart kjapt og greit og det stemte det han sa (dobbeltsjekket)

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 7 år senere...

Hei.

Vil bare sende en anbefaling av firmaet, og spesielt driveren Ingvar.

Har et DPH-A drev fra 2005, gått 1300 timer på D6 350hk. Jeg bestemte meg i sommer for å nullstille drevet nå i høst, det er mye belastning på singel drev(båt ca 7000kg) med D6 350hk.

Demonterte drev og sende det til Drevservice.no, avtalte med Ingvar at jeg ville ha en full gjennomgang av alle deler i drevet, og alt som var slitt skulle byttes.

Fikk tilbake bilder og pristilbud på hele jobben, her skulle alle lager og tetninger byttes, i tillegg var propellakselen skjev og div andre ting. Jeg gikk for full pakke, og drevet blir nå som som nytt å regne. 

Fikk bilder av oppbyggingen av drevet, og god service underveis.  Kan anbefale dette firma på det varmeste.901063395_DSC08925(1).JPG.6b7a8bedfb4bef2d86afce2431864003.JPGDSC08920.JPG.e8a017964f16fbbe33d3c186b33e3f71.JPGDSC08931.JPG.48155c5108dd2054ec6bfe445c1f31fd.JPGDSC08932.JPG.49c29764800a53d914e4db067a92753e.JPGDSC08933.JPG.6ea586d456b8f638c10837959c6e96ad.JPG

Redigert av Scand 360 dc (see edit history)

Dette stemmer godt med mitt inntrykk av firmaet, fint å høre. Det er jo stort sett kun denne de arbeider med så da må man vel kan kalle de for eksperter.

Drevet ditt representerer nok sikkert et ganske gjennomsnittlig DPH-drev med hensyn på tilstand/gangtimer.

Går det an å spørre hva du antar jobben kommer på i kostnader for en slik totalgjennomgang/fornying? Var tennene på tannhjulene i vinkelgearet i undervannshuset i en slik forfatning at de blir benyttet videre eller byttes disse?

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Dette stemmer godt med mitt inntrykk av firmaet, fint å høre. Det er jo stort sett kun denne de arbeider med så da må man vel kan kalle de for eksperter.

Drevet ditt representerer nok sikkert et ganske gjennomsnittlig DPH-drev med hensyn på tilstand/gangtimer.

Går det an å spørre hva du antar jobben kommer på i kostnader for en slik totalgjennomgang/fornying? Var tennene på tannhjulene i vinkelgearet i undervannshuset i en slik forfatning at de blir benyttet videre eller byttes disse?

Ja alle tannhjulene blir benyttet videre, de var i god stand.  Det som dro opp litt på kostnadssiden, var at propellaksel måtte byttes med ny, og knute universalledd ble byttet med et brukt som var vesentlig bedre en mitt.

Ser man bort fra disse to elementene, kommer hele pakka på ca 43 lapper. inkl frakt Sandefjord- Ålesund tur/retur.

Da er det brukt 1,5 time på demontering og bilder, og 17 timer på oppbygging, ny shimkalkulasjon, sandblåsing av kontaktflater mot kon og rengjøring av hus. Drevet blir også trykk, vakuumtestet, fylt med olje og kjørt i benk.

Scand 360 dc skrev for 2 timer siden:

Ja alle tannhjulene blir benyttet videre, de var i god stand.  Det som dro opp litt på kostnadssiden, var at propellaksel måtte byttes med ny, og knute universalledd ble byttet med et brukt som var vesentlig bedre en mitt.

Ser man bort fra disse to elementene, kommer hele pakka på ca 43 lapper. inkl frakt Sandefjord- Ålesund tur/retur.

Da er det brukt 1,5 time på demontering og bilder, og 17 timer på oppbygging, ny shimkalkulasjon, sandblåsing av kontaktflater mot kon og rengjøring av hus. Drevet blir også trykk, vakuumtestet, fylt med olje og kjørt i benk.

Det var ikke så galt sett i betraktning årene som har gått siden dette var nytt. Snakker man havari så løper fort kostnadene veldg mye høyere.

Så får du vel 1 års garanti på jobben også antar jeg. Fornuftig forebyggende tiltak.

Ja han gir det er 1 års garanti. Tiltaket er gjort som forebyggende ja, drevet er jo en slitedel, så dette er rett å slett for å vite hva jeg har, og at det øker sannsynligheten for problemfrie sesonger fremover. Kunne sikkert ha kjørt en stund til med drevet, men tror det lønner seg å ta denne innvisteringen før det smeller. Det er jo tross alt 17 år gammel.

Nei det sa han ikke noe om. Kommer sikker litt an på bruken, og hvilken båt og motor dette sitter på. Men lager og div var slitt på mitt drev, det er mye krefter i sving her.

Tror Båtmagasinet gjorde en tilsvarende overhaling etter ca 2500 timer på sin Targa 27, men det er vel på en lettere båt, med mindre motor tror jeg.

Det er jo mye penger selvfølgelig, men i min installasjon(båt/motor/drev) er drevet det svakeste punktet, så en slik gjennomgang og overhaling ønsket jeg å ta nå.

Jeg har drevkjøler, så varmgang osv har ikke vært et tema, jeg behandler også drev og motor med varsomhet. Jeg har også byttet gimbal lager som sitter i transom nå, det var også ganske slitt.  Det er også litt trygt når proffe har sett over hele drevet, og byttet det som er vurdert som slitt, gir en god følelse når båten siger ut fjorden neste år.....

Har en kjenning som jobber i et skyssbåtfirma. De har båter med 2 x D6 400 og DPH drev. Motorene kjøres stort sett hele tiden på 3000 RPM. Og da byttes drevene etter 2000 t. De har ekstra sett med drev så de som tas av blir sent til gjenoppbygging og står klar til neste båt skal ha drevbytte. Han sier drevene da er like gode som nye når de får de tilbake. Spurte han om drevdusj noe han sa var bare tull og ikke noe de brukte på skyssbåtene til tross for at de ofre går 5-6 t uten å slakke ned på 3000 RPM. 

D6 400 har vel DPH-C drev, noe forsterket tannhjul på disse tror jeg. Drevdusj er sikker ikke nødvendig, men jeg syns det er det på vår installasjon. Men at det melder seg et behov for en gjennomgang etter 1500 timer en gang, er sikkert en ok tanke. Ikke sikkert det må gjøres mye med drevet da, men det vet man ikke før noen som har greie på dette åpner å ser.

Jeg har også hørt at 1700-2000 timer er ganske vanlig på DPH drev før overhaling der de er benyttet på Targa 37/44 til litt mer yrkesbruk såfremt de kjøres med fornuft, varmkjøres før belastning, følger oljeskiftintervallene etc. Da har de ikke havarier mellom overhalingene.

Konsistensen på olja man tapper av forteller jo mye om hva som evt. er i vente.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...