Fantino Startet 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2015 Måtte ha noen nye faste tau i båsen og gikk for sånne lekre flettede (med kappe og kjerne, vet ikke korrekt betegnelse) med kause i ene enden. Men hvordan lager jeg best et øye i andre enden? En slank knute som ikke sklir? (Og som jeg ikke kan - ennå..). Blir ikke veldig elegant å bare doble og slå knute i alle fall.. Og noe spesialspleising har jeg slått fra meg etter å ha sett på kjernen. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) Enkelt og greit å spleise selv. Fins en bråte oppskrifter på nettet både på norsk og engelsk. Søk på doubble brided splice og liknende. Forøvrig noe dritt som fortøyning uten avlastning da tauet har veldig lite strekk ved belastning. Redigert 8.Juli.2015 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Så litt på det men fikk kvelningsfornemmelser. Klarer å spleise vanlig (3 slått det heter?) tau, men det går treigt gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 får du i det heletatt spleisa sånt tau som du har kjøpt? tror det er for viderekomne++ men du kan med fordel lære deg pålestikk og bruke dét, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Det er mulig å (øye)spleise et slikt tau, men det er ikke lett og krever spesielt utstyr. Det enkleste er å høre med en seilmaker. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Spesielt utstyr?? Jeg lånte en passende strikkepinne av mor da jeg lagde min første øyespleis Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Pålestikk er nok det enkleste når du ikkje kan spleise slikt tau. En pålestikk sklir aldri. Spesielt utstyr?? Jeg lånte en passende strikkepinne av mor da jeg lagde min første øyespleis På flettet tau eller vanlig 3 slått tau? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Flettet med kjerne. I stedet for å stikke tampen inn i ei spleisenål taper du tauet utenpå en strikkepinne. Like bra, bare billigere. Mors utvalg av strikkepinner er ubegrenset. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Her er en side som viser fremgangsmåten: http://bagateller.com/?p=272 Her er en type spleisenåler: https://www.maritim.no/spleisesett-selma#.VZ5I6ZOqqko Det finnes andre spleisenåler som trekker fremfor å dytte, fant ikke det i farten. Kanskje Doodelbugger kan poste en bildeserie på hvordan han spleiser flettet tau med kjerne med en strikkepinne? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 De gangene jeg har spleiset flettet tau med kjerne har jeg fjernet strømpa der jeg spleiser. Da er det enkelt (og går fint med strikkepinne). Skal en spleise hele tauet må en først legge kjernen inni kjernen, så må en ta strømpa og flette den gradvis inn i strømpa. Dette er ikke lett å få pent. Jeg bruker stort sett pålestikk nå. Vurderer å spleiese tau på fenderne for å ha noe å gjøre på overseilinger. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Jeg lærte meg øyespleisen ved hjelp av akkurat den oppskrifta du linker til. Bytt ut de dyre spleisenålene med passende strikkepinne. Mindre enn halv diameter av spleisenål. Fest tauet stramt rundt pinnen med elektro-tape. Avslutt taping framme for å unngå "mothaker". Første forsøk på et øye blir sikkert ikke vakkert, men det kommer seg fort. Topp tidsfordriv. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Enig at det er gøy å spleise, men har to-do liste lang som et år med ny båt. Blir nok pålestikk hvis det er konsensus om at det er den beste snarveien! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Jeg har med hell brukt takling på mine fortøyningstau, da jeg har ett tau jeg ikke klarte å få noe dreis på å spleise (flettet). Det er kanskje ikke så elegant som en spleis, men vesentlig finere enn knute. TA Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Kjøp Selma spleise nåler, og du fikser det. Har spleiset øye i alt fra fenderliner til fortøyningstsu. Er faktisk en veldig morsom syssel. Robline er veldig ok å spleise. Spleise øye til kause som blir helt tight er kult når alt er nøyaktig gjort. Lykke til. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.