Jump to content

Lage øye på fast fortøyningtau av flettet type?

Fantino

Recommended Posts

Måtte ha noen nye faste tau i båsen og gikk for sånne lekre flettede (med kappe og kjerne, vet ikke korrekt betegnelse) med kause i ene enden. Men hvordan lager jeg best et øye i andre enden? En slank knute som ikke sklir? (Og som jeg ikke kan - ennå..). Blir ikke veldig elegant å bare doble og slå knute i alle fall.. Og noe spesialspleising har jeg slått fra meg etter å ha sett på kjernen.

De gangene jeg har spleiset flettet tau med kjerne har jeg fjernet strømpa der jeg spleiser. Da er det enkelt (og går fint med strikkepinne). Skal en spleise hele tauet må en først legge kjernen inni kjernen, så må en ta strømpa og flette den gradvis inn i strømpa. Dette er ikke lett å få pent. Jeg bruker stort sett pålestikk nå. Vurderer å spleiese tau på fenderne for å ha noe å gjøre på overseilinger.

Jeg lærte meg øyespleisen ved hjelp av akkurat den oppskrifta du linker til. Bytt ut de dyre spleisenålene med passende strikkepinne. Mindre enn halv diameter av spleisenål. Fest tauet stramt rundt pinnen med elektro-tape. Avslutt taping framme for å unngå "mothaker". Første forsøk på et øye blir sikkert ikke vakkert, men det kommer seg fort. Topp tidsfordriv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...