Jump to content

Oppkobling av 77-mod Mariner 28HP ledningsnett.

andkl91

Recommended Posts

Hei!

Har fått tak i en Mariner 28HP båtmotor fra 1977. Jeg har fått hjelp til å bytte diverse deler så den snart er klar for en testrunde.

Problemet er at hverken jeg eller noen jeg kjenner er 100% sikre på hvordan ledningene skal kobles. Det har vært en 6-pins connector på den, men har ikke instrumentpanel denne kan kobles på lenger.

Det er totalt 6 separate ledninger som pr nå er koblet opp på motoren:

Svart - jord

Grønn - kommer fra toppen av motorblokk så antok dette er tach connector.

Hvit - Kommer fra spole på forgasser så antar dette er til elektrisk choke.

Brun - Går direkte til coilen.

Rød - Går til starter -> splitter i to hvorav den ene går til spennings regulator, den andre skifter farge til gul-ledning og går ut av motoren.

Gul -  Koblet sammen med den røde som forklart over.

Ellers er det fra motorblokk 2 røde ledninger som går til spenningsregulatoren. Dette er vel fra båtens dynamo?

Hovedspørsmålet mitt da er hvordan jeg skal koble det opp mot starteren, choke-bryteren og dødmansknappen?

Lagt ved noen bilder for å se ting enklere. Kan legge ut flere hvis det trengs!

bilde

bilde

bilde

Har også denne knappen/føleren som jeg er usikker på hva gjør? Er koblet med to ledninger som nå går i loop.

bilde

bilde

Håper noen tar seg tid til å svare :) Og beklager for dårlig båt-terminologi.

veldig fin til å være 77 mod :) kjenner ikke denne spesifikt, men ut fra erfaring med andre yamaha (som denne egentlig er)...:

av de første 6 ledningene du nevner så er oftest :

rød = +12V fra motor/batteri

gul = +12V  fra tenningslås 

grønn = vekselstrøm fra lys/ladespole (og som brukes til turteller) 

loopen du nevner kan være sperre for at motoren ikke skal kunne startes i gir

Det er ikke dynamo på disse motorene , men det ligger forskjellige spoler under svinghjulet som gir strøm til lading + til tenning 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...