Jump to content

Sotnedslag fra brann på Bygdø, båter i Frognekilen tilgriset

Kaskazi

Recommended Posts

På morgenen I går brant en villa ned på Bygdø. Sammen med tungt regn la sot fra brannen seg på båter som ligger i Frognerkilen. Det kan være flere hundre båter som er rammet av sotnedslaget. Soten er svært vanskelig ¨å fjerne,og krever rensing av gelcoat. tilsvarende gjelder båtpresenninger. Har du båt i Frognerkilen er det lurt å gjøre en sjekk. Meld ev. fra til forsikringsselskapet.

Jo takk.. :sad:  Var nede på båten tirsdag og tok siste finish før ferien. I går onsdag, var jeg nede for å legge på nytt sengetøy osv. Synet som møtte meg var ikke gøy!! Helt nedklint med sot. Lå til og med noen kullrester etter brann i cockpit. Sot på skrog, der jeg har brukt voks, gikk greit av. Områder med antisklibelegg må nok rubbes for å bli bra. Har ikke fått sett på seil enda, men frykter det som vil møte meg. Vil anbefale alle å ta en vask før solen får tak skikkelig tak. Da tror jeg det blir enda mer problematisk å få det bra. IKKE gøy med slikt rett før feriestart

Redigert av Trykkern (see edit history)

Har du egen erfaring med dette produktet? Vi har en Saga27 hvor både jeg og fruen sitter inne i båten og røyker. Og når vi vasker innvendig, gelcoat, teak, polstrede vegger og tak, blir kluten utrolig gul av nikotin og tjære. Så et middel spesielt beregnet på dette hadde vært supert. Og det ser ut til å være et ganske så drøyt produkt.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Løfter spørsmålet til Lars H en gang til: Er denne sotrensen fra flugger trygg til bruk på gelocat? Noen som har førstehåndserfaring eller kan gi et kvalifisert utsagn her? Ønsker ikke å gjøre vondt verre :/

Godt spørsmål. Jeg har lest igjennom produktblad, og det finnes ingen advarsler der. Sot- og nicotinrens inneholder natriumhudroxyd, som er et etsende stoff.

Er det noen her som kjenner til om dette stoffet gir problemer med påføring på gelcoat?

Nei, har ikke prøvd den selv. Men etter hva de fortalte meg i butikken så skal ikke denne gjøre særlig skade. De hadde i hvertfall ikke noe nevneverdig å komme med. Men som med mange vaskemiddeler så skal man vise varsomhet.

Men skal man feks vaske vinduer på kalesjen, sett en prøve først. Det samme gjelder plastvinduer. Har snakket med en som restaurerer en brannskadet båt i disse dager. Han kunne anbefale denne på det varmeste på gelcoat. Dette har gjort underverker for restaureringa. Lukta forsvinner til og med. Lukt er jo ofte det største problemet med brannskade uansett hva som har brent.

Selv skal jeg bruke denne i motorrommet etter den gamle Vetusen som satt der. Alt er svart og lukter sot.

Lars H: jeg røyker selv i båten i blandt når jeg tar meg en pils eller to, men aldri med kalesjen lukket. Både du, jeg og andre vet hvor surt det lukter på sikt. Ville prøvd denne med en forsiktig blanding du enkel kan gå over det meste med fuktig klut. Godlukt i båten løfter båtens inntrykk og turen blir koseligere:-)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Kjære deg Kjetil1. Det er jo ikke det som er saken her er det vel? Kan ikke du starte en tråd vedr den brannen da?

Værre er det det vel ikke? Her snakker vi om et produkt som kan fjerne sot, ikke årsaken til det som forårsaket sot.

Trådstarter nevnte hvorfor det kom sot slik at andre også kan se til båten sin. Snakk om å elske å spore av tråden...

Jeg kan bekrefte at det er sotnedfall. Ligger på brygge i fb1860, nærmest Skarpsno, og båten hadde et tynt sotlag over det hele, pluss tykke render med sot som hadde rent ned fra havnepresseningen.

Men alt lot seg vaske av med en våt svamp, ikke behov for noen form for rengjøringsmiddel. Så dagens bad ble en svømmetur rundt båten, og nå ligger vi nyvasket og fine i flott kveldssol.

For andre med båt i området er det sikkert lurt å få av sotet asap, så det ikke fester seg alt for godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...