Kaskazi Startet 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2015 På morgenen I går brant en villa ned på Bygdø. Sammen med tungt regn la sot fra brannen seg på båter som ligger i Frognerkilen. Det kan være flere hundre båter som er rammet av sotnedslaget. Soten er svært vanskelig ¨å fjerne,og krever rensing av gelcoat. tilsvarende gjelder båtpresenninger. Har du båt i Frognerkilen er det lurt å gjøre en sjekk. Meld ev. fra til forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Slik ser en nypolert båt ut! Redigert 9.Juli.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Bare å vaske med denne så går det bort: http://flugger.no/Maling/Rengjoering/Sot_og_nikotinrens(FLUREN%2049).aspx Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Jo takk.. Var nede på båten tirsdag og tok siste finish før ferien. I går onsdag, var jeg nede for å legge på nytt sengetøy osv. Synet som møtte meg var ikke gøy!! Helt nedklint med sot. Lå til og med noen kullrester etter brann i cockpit. Sot på skrog, der jeg har brukt voks, gikk greit av. Områder med antisklibelegg må nok rubbes for å bli bra. Har ikke fått sett på seil enda, men frykter det som vil møte meg. Vil anbefale alle å ta en vask før solen får tak skikkelig tak. Da tror jeg det blir enda mer problematisk å få det bra. IKKE gøy med slikt rett før feriestart Redigert 9.Juli.2015 av Trykkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Jeg skl kjøpe en kanne med Flugger sot og nikotinrens i dag og gyve løs. Prøvde med stort hell å benytte Meguiars PlastX. Den fjernet soten veldig effektivt, men en liten flaske koster kr 150, og det vil gå med en god del for å rense hele overbygget.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Hvor i Frognerkilen er dette? Jeg har begge båtene liggende helt innerst og tar meg en tur i dag for å sjekke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Skarpsno båtforening ved Skarpsno stasjon. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Noen som vet om Dronningen er hardt rammet? Vil kanskje anta det da vi ligger nærmere brannstedet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Bare å vaske med denne så går det bort: http://flugger.no/Maling/Rengjoering/Sot_og_nikotinrens(FLUREN%2049).aspx Har du egen erfaring med dette produktet? Vi har en Saga27 hvor både jeg og fruen sitter inne i båten og røyker. Og når vi vasker innvendig, gelcoat, teak, polstrede vegger og tak, blir kluten utrolig gul av nikotin og tjære. Så et middel spesielt beregnet på dette hadde vært supert. Og det ser ut til å være et ganske så drøyt produkt. Lars H. Redigert 9.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Flugger sot- og nikotinrens innkjøpt. Kr 104 for en liter som skal blandes ut med 9 liter vann.Blir spennede å se resultatet i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Løfter spørsmålet til Lars H en gang til: Er denne sotrensen fra flugger trygg til bruk på gelocat? Noen som har førstehåndserfaring eller kan gi et kvalifisert utsagn her? Ønsker ikke å gjøre vondt verre :/ Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Løfter spørsmålet til Lars H en gang til: Er denne sotrensen fra flugger trygg til bruk på gelocat? Noen som har førstehåndserfaring eller kan gi et kvalifisert utsagn her? Ønsker ikke å gjøre vondt verre :/ Godt spørsmål. Jeg har lest igjennom produktblad, og det finnes ingen advarsler der. Sot- og nicotinrens inneholder natriumhudroxyd, som er et etsende stoff. Er det noen her som kjenner til om dette stoffet gir problemer med påføring på gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Og som også sagt, gir dette problemer på vinyl/skai og lakkert/oljet treverk? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Nei, har ikke prøvd den selv. Men etter hva de fortalte meg i butikken så skal ikke denne gjøre særlig skade. De hadde i hvertfall ikke noe nevneverdig å komme med. Men som med mange vaskemiddeler så skal man vise varsomhet. Men skal man feks vaske vinduer på kalesjen, sett en prøve først. Det samme gjelder plastvinduer. Har snakket med en som restaurerer en brannskadet båt i disse dager. Han kunne anbefale denne på det varmeste på gelcoat. Dette har gjort underverker for restaureringa. Lukta forsvinner til og med. Lukt er jo ofte det største problemet med brannskade uansett hva som har brent. Selv skal jeg bruke denne i motorrommet etter den gamle Vetusen som satt der. Alt er svart og lukter sot. Lars H: jeg røyker selv i båten i blandt når jeg tar meg en pils eller to, men aldri med kalesjen lukket. Både du, jeg og andre vet hvor surt det lukter på sikt. Ville prøvd denne med en forsiktig blanding du enkel kan gå over det meste med fuktig klut. Godlukt i båten løfter båtens inntrykk og turen blir koseligere:-) Redigert 9.Juli.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Da er Flügger sot-og nikotinen testet. Fungerer meget bra. Har vasket gelcoat og utvendig, ubehandlet teak. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Natriumhudroxyd, er ikke det natriumkarbonat, dvs kaustik-soda/plumbo? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 En villa brenner ned. Ikke en eneste spør eller tenker på de som mistet hjemmet sitt. Bare oppfordring til å få gang på eventuell forsikringssak pga skitten båt. Nei, det er jammen fælt med sot på båten... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Kjære deg Kjetil1. Det er jo ikke det som er saken her er det vel? Kan ikke du starte en tråd vedr den brannen da? Værre er det det vel ikke? Her snakker vi om et produkt som kan fjerne sot, ikke årsaken til det som forårsaket sot. Trådstarter nevnte hvorfor det kom sot slik at andre også kan se til båten sin. Snakk om å elske å spore av tråden... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Tror det var en byggeplass. Mao. knappest et "hjem". Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Bra det funket Kaskazi. Ser frem til å teste det selv. Sitér dette innlegget Link to post
oslolosen Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Jeg kan bekrefte at det er sotnedfall. Ligger på brygge i fb1860, nærmest Skarpsno, og båten hadde et tynt sotlag over det hele, pluss tykke render med sot som hadde rent ned fra havnepresseningen. Men alt lot seg vaske av med en våt svamp, ikke behov for noen form for rengjøringsmiddel. Så dagens bad ble en svømmetur rundt båten, og nå ligger vi nyvasket og fine i flott kveldssol. For andre med båt i området er det sikkert lurt å få av sotet asap, så det ikke fester seg alt for godt. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) Min båthar også bra med sot, jeg ligger på skarpsno bøyehavn. Min båt er ikke så ille, men andre båter på samme brygge ser ille ut. Det blir litt jobb ser jeg :-( Redigert 11.Juli.2015 av Horst Bulau (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.