Jump to content

Windy Ghibli eller Khamsin ?

Aenarion

Recommended Posts

Som så mange andre så drømmer jeg og større (og raskere) båt en gang i fremtiden.  :pray:  Men man blir jo litt skremt når man leser enkelte skrekkhistorier om motorer og drev som sluker tusenlapper fortere enn diesel. En ting er uansett sikkert, jo mer man kan gjøre selv, jo snillere blir regningen.

Det som virkelig overrasker meg når jeg leser denne tråden er hvor lite servicevennlige enkelte båter er. Biam´en min har ett ganske trangt motorrom, men det virker jo som rene drømmen sammenlignet med hvordan sap_2000 beskriver 35 Kamshin. Lurer på hvor mange 1000-lapper som flyr avgårde unødvendig pga dårlige arbeidsforhold for mekanikeren og ekstra jobb som må gjøres bare for å komme til (flytte/ta ut motorer f.eks)?
En ting er ihvertfall helt sikkert: Såfremt min økonomiske situasjon ikke forandrer seg særdeles dramatisk til det bedre, så blir neste båten en båt med god tilgang til de tekniske installasjonene slik at mest mulig kan gjøre selv, fortrinnsvis uten at motorer må ut eller flyttes på! :cheers:

(Redigert for skrivefeil)

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Skjønner ikkje korfor en skal svartmale inboard diesel/Drev berre for det en sjølv har hatt en uheldig episode. Andersb hadde en Goldfish med dmax og mercruiser drev, absolutt ikkje en windy . Tidlige dmax hadde jo en del issues med, spesielt de trange ventilklaringene gjer dei følsome for varmgang. Og dei mercruiser dreva på nesten 400diesel hk med saftig moment er jo å be om trøbbel. en kan ikkje sammenligne vedlikeholdskost mellom en Ferrari med en BMW Dat .En hører om nokre Volvo d6 med havari, men eg trur der er betydelig overvekt av dei som ikkje har havari sjølv om då dei nok ikkje er like flinke å skrive om det. Greit der finnes mandagsmotorer og dårlige installasjoner, men det får være måte på svartmaling.

Det det bunner ut i er vel, opp til 24-25fot outboard over det og diesel inboard er tingen.

Er ikke svartmaling, er bare fremlagte reelle erfaringer. Rart at ingen i mitt båtmiljø er strålende fornøyde med sine innboard, med unntak av to stk som har Mercruiser 120hk, som det er masse tvilsomme rykter rundt. De holder som bare det uten noen form for kostnader utover service. Og de blir tynt da motor er liten.

Lingefan

Nå er drt ofte slik at man hører oftere fra dem som plages og er misfornøyde enn dem som har ett problemfritt båthold. Ett lite eksempel på det er faren min som hadde en Bella 650 med KAD32 med duoprop-drev i 9 år uten det minste problem eller utgift ut over normalt, nøkternt vedlikehold.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Skinnprosjekter.no i Holemstrand skulle ha ca 15' for å trekke om alle puter i Nirrox på min Nimbus 30S. Ca 10' i Sunbrella

Jeg kjøpte skikkelig Jotun såpe brukte et par timer på å vaske de skikkelig. De var innsausa i flere år med solkrem og annet morro. Både såpa og stoffet imponerer meg. Putene er fra 2007

1436865613.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har en Tornado 31, 99 mod, med 2 kad 32 motorer, årlige serviceutgifter for min del ligger på 15-20 000.- da er jobben utført på merkeverksted.

Alt av puss, polering og normalt vedlikehold gjør jeg selv, båten ligger innendørs om vinteren.

Fordelen med 2 motorer veier opp for litt dyrere vedlikehold, tenker da på sikkerhet og lettere å legge til kai.

Sitter aldri nede i bøten min, selv om man kan gjøre det. Er mye hyggeligere å sitte i cockpit under kalesje. Men det hadde kanskje vært annerledes om vi hadde en ekstra lugar i tillegg til spisebord nede, F eks Khamsin. Zonda har riktig innredning slik jeg ville hatt en daycruiser uten ekstra lugar. Fungerer perfekt til weekendturer og evt en ukes tur for to.

Lingefan

Noen som vet omtrent hva det vil koste å trekke om putene til grå niroxx og grått antireflex dash i en ghibli ?

Jeg har fått sydd nye puter og kjøpt nye cockpit stoler i år til min W9800, 26K for alle puter ute inkl ileggsputer til solseng. Nytt skum i putene. Cockpit stoler fra seasit kom på 13k +frakt. Lekkert!

Forøvrig ville jeg absolutt vurdert scirocco. Den finnes også med hardtop. Ghibli syns jeg blir for liten og lett, Tornado liker jeg ikke lay-out'en på da uteplassen blir dårlig utnyttet.

Forøvrig: hvis du ikke kjører mye og er redd for vedlikeholdskostnader så finnes flere av disse båtene med bensinmotorer. Du kan regne med dobbel drivstoffregning men nesten gratis vedlikehold. Billig å kjøpe er de også!

• 2 uker senere...

Er vel litt hva man lærer seg eller er vant med.

Veldig stor forskjell i vekt, så du må kunne kjøre skikkelig. Men det er enda lettere med 2 motorer og baugpropell enn en motor og baugpropell om man lærer seg det skikkelig, så det skal i utgangspunktet være nokså likt.

Personlig vurderte jeg en 40 Bora for stor for meg å kjøre alene, selv om det går helt fint. Problemet er dersom du går ut for å fortøye og vinden tar tak og ingen står ved roret for å styre baugpropell eller gassene, da er 6,5-7 tonn Khamsin mye tyngre å trekke i enn 2,5-3,5 tonn Ghibli/Zonda.

Min Marex Estremo er ca Ghibli-størrelse og det går lekende lett i vind opp til ca kuling pga baugpropell. Med en gang baugpropellen er for svak opp mot vinden kan det være litt mer krevende.

Er man to som kan båt og båtknuter slik at en alltid står til rors går det lekende lett med alle båtene.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Nå er igrunnen baugthruster overflødig på en sånn båt, du har to drev, moderat vekt og lite vindfang. Allikevel har vel så godt som alle Khamsin'er pysevisp montert. Det er en vanesak å legge til alene men de båtene det her er snakk om er vel noe av det enklere å greie alene. Jeg pleier å ha et tau festet i styrbord midtskips kryssholt og når jeg legger til er det enkelt å enten kaste denne over en pullert eller å hoppe i land fra cockpit med tauet i hånda. Båten er jo åpen og fin. Vekten gjør båten passe treg i bevegelsene og ved mye vind kan jo baugwinchen brukes til å forhale fortøyningene.

Helt til maskineriet, baugpropellen eller elektronikken svikter...

Min båt hang seg opp i revers for et par år siden, nylevert rett fra Volvo verksted som hadde byttet variere og aktuator. Det gikk bra fordi den veier under 3 tonn. Men jeg hadde nok ikke klart å stoppe 7-8 tonn alene med bare bena på samme måten...

Ikke spesielt kult hvis baugpropellen henger seg opp heller, da i en retning uten å slutte å gå...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Å manøvrere en båt handler om trening, trening, trening. Ta det med ro og lær deg båten å kjenne.

Jeg kommer fra 42 fot med IPS til 30 fot med drev og baugpropell. Det er stor overgang :yesnod:

Med IPS kan man i prinsippet ignorere vind og strøm. Det er bare å dra på med hovedmaskinene og kjøre akkurat dit man vil - med dm nøyaktighet. Jeg kjørte Bitteliten V alene. Det  vanskelige var egentlig å få fortøyd i tide ettersom båten er tung å hale inn for hånd om den driver av litt - men jeg lærte meg en teknikk på det også ved å legge tauene på en spesiell måte som gjorde at jeg raskt fikk tak i de fra brygga

Da jeg hadde Windy 37 opplevde jeg aldri det som problematisk å håndtere den alene

Med høy 30 foter med drev og baugpropell må jeg tenke og ta hensyn til vind og strøm. Ble tatt av vinden inni trang havn på søndag. Var ikke noe vits i å kjempe mot været - bare å utnytte vind/strøm til det beste og velge en annen løsning. Det ble en ekstra 360 graders vending inni havna - men det gikk bra.

Når jeg manøvrerer i havn bruker jeg så og si aldri mer enn tomgangsturtal. Det er så mye krefter i motoren at et litet klikk inn med gearet så flytter båten seg markant i den retningen jeg ønsker (eller ikke ønsker :wink:)

Lingefan har nok behov for å få ut litt frustrasjon - det skjønner jeg :yesnod: Hva med bobil? :wink:

Jeg hadde etterhvert blitt ganske skeptiske til LaSa slik Lingefan beskriver det. Jeg hadde nok søkt en "seccond opinion" på motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...