Lingefan Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Relevans for tråden har det kanskje ikke, men trådstarter lurte på håndterbarhet. Den er konge på alle båtene så lenge alt fungerer :) Takk for sympati, men for ordens skyld er kun i det siste den ligger hos La-Sa i håp om at ting skal ordne seg. Båten har hovedsakelig vært hos to (tre) ulike Volvo verksteder siden 2012. Fint å få utløp for litt frustrasjon også, men det viktigste er at andre eiere og potensielle kjøpere får vite hvordan jeg opplever å ha Volvo Penta D6 som behandles pent, selv om det forhåpentligvis ikke er representativt for så mange av de. Redigert 29.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Greit nok det Lingefan - men du trenger ikke skrive det i alle tråder du deltar i Om vi alltid skal ta høyde for at noe kan svikte (enten det skyldes dårlige mekanikere eller mekanisk svikt) er det nok best å ikke være på vannet. Redigert 29.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Om man skal ta høyde for at alt låser seg i gir hver gang og baugpropellen henger blir det litt noia. Du henger ikke begge maskinene samtidig i gir. Ref IPS vs drev, ja klart drev er ikke IPS, men ved å kjøre riktig sving/vinkel på drevet, samt bruke maskinene riktig sammen med litt baugpropell klarer man kjøre nesten sidelengs uten å bevege seg veldig mye forover eller bakover, men er trening trening trening. Er det supersterk vind direkte fra er det klart man må være litt rask med tau alene, men pleier jo ordne seg, Legge til i båsen sin selv i ganske kip vind pleier ikke være noe issue, men klart skal du legge der du ikke helt vet hvordan det blir med tauføring og vindretning er det jo ingen vinner å være alene, men har kjørt såpass mange år, og mye alene at det stortsett alltid ordner seg. Er man VIRKELIG bekymret har man jo fjernkontroll på f.eks. baugtruster, og du får lett ettermontert hekktruster. f.eks Zonda vet jeg flere har hekktruster da du jo bare har en maskin. En rask "dry run" med prøve på å legge til for å se hva som blåser hvor, og hva man må kompensere for pleier jo være en vinner selv om noen kanskje ser på deg og forventer du tar det på første forsøk alene. Som sagt før 2 diesel maskiner som gires ut og inn samtidig som man svinger er helt topp! At det er ganske god avstand fra center drev til drev gjør også at man får styrt baugen mye. F.eks. med outboards som står tett og har lav tomgangs hastighet må man jobbe mye mer for å dra effekten av 2 maskiner ved tillegging. Jeg pleier alltid legge til med hovedmaskiner/sving/giring/drev som middel for styring, men har baugpropellen i tilfelle noe går ut av kontroll, skal sies at den ble særs lite brukt.Har Kjørt både ghibli, zonda, khamsin, av de 3 er khamsin uten tvil fantastisk mye bedre å legge til med, Lagget til volvo penta ut og inn av gir er litt irriterende når man har kjørt mye bravo drev og mekanisk, men er bare noen turer tilvenning så er man i mål og timer det. Tror jeg utelukkende har hatt båter med 2 maskiner tja.. siste 9-10 år? Koster mer, men pleier ha litt uflaks med ditt og datt jeg og, så verdt det ;) Jeg er også bekymret for når båten til lingefan skal ut, jeg har flere dates/damer på tur som ønsker å benytte seg av do-fasilitetene båten hans tilbyr når vi ligger side om side i middagsbukta. :) Redigert 29.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.