Jump to content

Hvor tungt skal det være å vri et ror?

Helgejohansen12

Recommended Posts

Jeg har en Plattegatter på 21 fot. Siste tur i fjor røyk Hydraukikk slangen til styringen. Lurer på hvorfor det skjedde, men tenkte at nye slanger, pumpe og sylinder ville fikse problemet, men før jeg kjøper dette ville jeg prøve å snu roret for hånd. Båten ligger på vannet så jeg løsnet roret fra sylinderen å vrei roret for hånd, dette var veldig tungt. Lurer derfor på om noen vet hvor tungt dette pleier å være? Og hvis roret mitt sitter for hardt, hvordan får jeg fikset dette når den ligger på vannet?

jeg løsnet roret fra sylinderen å vrei roret for hånd, dette var veldig tungt.

No er det snakk om hydraulikk, og dermed svært kort "rorkult" Med ein rorkult av ei anna lengde vil nok følelsen bli ein annen. Eg reknar med at båten låg rolig, uten motorkraft når dette blei prøvd, og då syns eg likevel ikkje at det skal kjennast veldig tungt. Med dette sagt, - med eit rorutslag, og eindel motorkraft akterover, kan det bli ei utfordring å halda roret.

Hvis roret ditt har nylonlager er det nokså vanlig at disse sveller ut etter en tid i vann.På seilbåten vår skiftet jeg rorlager for 7år siden,disse hadde da litt slakk. I løpet av disse årene ble roret tregere og tregere, helt til jeg nesten ikke greide å dreie roret med rattet som har en diameter på over en meter.Det hører med til historien att jeg slo en halv time med en 16 kg slegge for å få ut greiene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...