Jump to content

Volvo penta AD41P, hvordan får en ut injektorene?


kdtran

Recommended Posts

De kan nok sitte en del hvis det ikke er brukt monteringspasta da de ble montert!

 

Prøv med litt CRC for å løse opp evt. sotlag rundt brennstoffventilene. La det stå noen minutter og rikle så forsiktig frem og tilbake !

 

OBS! Tapp ned kjølevannet på motor !!

Hvis du er uheldig så kan kobberhylsen følge med når injektoren trekkes og du vil kunne få kjølevannet rett på stempelet !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Fikk det til ?

Dysene har nok ikke vært rørt på de 12 årene /1400 timene motoren har gått, så de satt litt, men jeg kikket på klaven som holder dysene på plass, og oppdaget at de har en utforming som gjør at dersom en snur dem opp ned og entrer dem innpå injektorene fra " feil" side så virker de dom en kile når en slår på enden av dem. OK, så må jeg investere i en ny klave, men injektorene kom uskadd ut og jeg har fått meg ett verktøy til å gjøre jobben på styrbord motor også.

bilde

bilde

Nå bærer det avgårde til Bjordal og Madsen for å kvitte meg med noen båtpenger .... ?

Link to post

Bare en liten kommentar siden dette leses av andre som og vurder å løsne dysene.

 

Husk på å gjøre skikkelig reint rundt alle dysene før du løsner noe som helst. Støvsuger f.eks. fjerner det meste. Etter hvert som man løsner hvert enkelt dyserør setter man på egnete plastplugger over gjengepartiet så ikke noe som helst kan ta veien ned i toppen på dysene. Når rørene er fjernet står de som en trakt og smårusk finner lett veien nedi.

Det skal så ufattelig lite til før dysene ikke er 100%.Ved trykking kan de da vise feil så de må demonteres og rengjøres. Ja og pengene ruller.....

Er finmekanikk dette.

Når dysene er tatt opp av toppen er det og lurt å dytte noe ned i hullene så man unngår at noe faller nedi.

Link to post

Gode kommentarer Gudrun.

Utløpene fra høytrykkspumpen ble umiddelbart tildekket etter demontering av dyserør, og toppen ble rengjort skikkelig før jeg begynte å skru. Hullene etter dysene ble selvfølgelig også tildekket etter hvert som jeg trakk ut dysene.

Selve injektorene har jeg ikke dekket til gjengene på, men det er fordi de er så slitte at de må ombygges uansett. Har ligget en stripe av uforbrendt diesel etter båten de siste gangene jeg har vært utpå..

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...