kdtran Startet 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2015 skal bytte injektorene på babord maskin men sliter litt med å få ut de gamle injektorene. Klarer å rotere dem, men ikke å trekke dem opp. Er det noen som har ett godt tips til hvordan jeg skal gå frem uten å ødelegge noe? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 De kan nok sitte en del hvis det ikke er brukt monteringspasta da de ble montert! Prøv med litt CRC for å løse opp evt. sotlag rundt brennstoffventilene. La det stå noen minutter og rikle så forsiktig frem og tilbake ! OBS! Tapp ned kjølevannet på motor !! Hvis du er uheldig så kan kobberhylsen følge med når injektoren trekkes og du vil kunne få kjølevannet rett på stempelet ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Havlengt Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 punkt 1: tapp ned kjøleveska. - VP har spesial-ters for å ta ut dysene, då sikrar du at koparhylser og stålforing blir ståande på plass. - du kan enkelt laga ein slag-ters som du skrur nedpå gjengene på tippen av dysa. men då risikerer du at hylser og foringar kjem med opp. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Fikk det til ? Dysene har nok ikke vært rørt på de 12 årene /1400 timene motoren har gått, så de satt litt, men jeg kikket på klaven som holder dysene på plass, og oppdaget at de har en utforming som gjør at dersom en snur dem opp ned og entrer dem innpå injektorene fra " feil" side så virker de dom en kile når en slår på enden av dem. OK, så må jeg investere i en ny klave, men injektorene kom uskadd ut og jeg har fått meg ett verktøy til å gjøre jobben på styrbord motor også. Nå bærer det avgårde til Bjordal og Madsen for å kvitte meg med noen båtpenger .... ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Bare en liten kommentar siden dette leses av andre som og vurder å løsne dysene. Husk på å gjøre skikkelig reint rundt alle dysene før du løsner noe som helst. Støvsuger f.eks. fjerner det meste. Etter hvert som man løsner hvert enkelt dyserør setter man på egnete plastplugger over gjengepartiet så ikke noe som helst kan ta veien ned i toppen på dysene. Når rørene er fjernet står de som en trakt og smårusk finner lett veien nedi. Det skal så ufattelig lite til før dysene ikke er 100%.Ved trykking kan de da vise feil så de må demonteres og rengjøres. Ja og pengene ruller..... Er finmekanikk dette. Når dysene er tatt opp av toppen er det og lurt å dytte noe ned i hullene så man unngår at noe faller nedi. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Gode kommentarer Gudrun. Utløpene fra høytrykkspumpen ble umiddelbart tildekket etter demontering av dyserør, og toppen ble rengjort skikkelig før jeg begynte å skru. Hullene etter dysene ble selvfølgelig også tildekket etter hvert som jeg trakk ut dysene. Selve injektorene har jeg ikke dekket til gjengene på, men det er fordi de er så slitte at de må ombygges uansett. Har ligget en stripe av uforbrendt diesel etter båten de siste gangene jeg har vært utpå.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.