siik Startet 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2015 (redigert) Holder på og prøve og få start på en Mercedes om636 diesel. Har luftet og konstatert att den får diesel og att dysene ikke er tett, men motor nekter og starte. Har og skjekket att alle glødeplugger er i orden... Og noen som vet hva den svarte hendelen på "dashbordet" har for funksjon? Med en vaier som går til en hendel nær diesel pumpen.. Den gir ett lite "tegn" på att den vil starte og da lukter det diesel røyk som kommer ut innsuget.. Se om jeg får lagt inn en film senere. Noen gode råd mottas med stor takk. Mvh Tommy. Redigert 10.Juli.2015 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 (redigert) Feil post Redigert 10.Juli.2015 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/11-6126cd0df1.jpg På dette bildet er diesel tilførselen på min motor ca lik bilde B.. Skulle det ikke vert mer som en stråle bilde A? Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Svart hendel er sannsynligvis stopphendel. Viktig at den går helt tilbake (den kutter drivstofftilførselen) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 er det noe slags filter inni diesel pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_2845.jpg Mangler den delen som jeg har tatt en rød ring rundt. har den noe og si for og få start? Kommer ihverfall masse diesel røyk ut derfra. Lånt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Eventuelt noen som vet hva den delen heter? Fant en på ebay som kostet 10 euro.. men 48 euro i frakt,nei takk. Men stod selvfølgelig ikke hva den heter... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) "Dingsen" bak dynamoen synest være oljeseparator for veivhusventilasjon og har nok intet å gjøre med at du ikke får start. Skal motoren kunne starte må den ha kompresjon, innsprøytning og fungerende gløding. Batteri og startmotor må også være I orden slik at motoren får tilstrekkelig "cranking speed" Redigert 11.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Batteri og starter er topp, da gjenstår det bare og skaffe meg en kompresjon tester. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Sjekk at stopper går helt tilbake (antageligvis den svarte hendelen). Trykk den helt inn og sjekk at armen på pumpa samtidig går helt tilbake mot stopperen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 (redigert) Hvordan vet du at glødingen fungerer? Hvordan vet du at den får innsprøytning? En kompresjonsmåler for diesel koster en god slump penger. En sylinderlekkasjetester koster småpenger og forteller deg langt mer om motorens tilstand. Hvordan selv bygge en "cylinder leakdown tester" finnes på nettet om man googler litt. Adapter for å anslutte kan lages av en avdanket glødeplugg. Redigert 12.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Hvis d kommer dieselrøyk ut fra veivhusventilasjonen er d noe som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Jeg har hatt ute glødepluggene og koblet de opp i "friluft" og de gløder som bare det. Hatt av dysene og sjekket att det kommer diesel ut av de.(innsprøyting?) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-2000028233/ Kan eg bruke denne? Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Måtte bare dele denne,beste måten og finne top dead center! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Du skal ikke se bortifra at kompresjonen er dårlig fordi motoren er "tørr I sylindrene" Du vet at injektorene forstøver fint og at gløding virker. Før du bruker en tusenlapp på lekkasjemåler bør du gjøre følgende: Foreslår at du tar ut glødepluggene og gir hver sylinder noen gode pump med motorolje. Kjør motoren på starteren med pluggene ute slik at overskudd av olje blåses ut. Gjenta gjerne operasjonen et par ganger før glødepluggene monteres. Har du tilgang til strøm foreslår jeg at du broker varmluftpistol direkte I innsuget og gassen på full speed. Dette I tillegg til full gløding. Kompresjonen skal være dårlig om motoren ikke starter da. Når motoren får gått litt vil den sannsynligvis komme til hektene igjen. Dette er en forkammermotor som er 100% avhengig av fungerende glødeanlegg for å komme igang når den er kald. Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Har ikke tilgang på strøm,men det med motorolje skal testes. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 En skibrenner gjør samme nytte som varmluftpistol. Den kan dog ikke settes rett I innsuget da den da vil brenne opp oksygenet som motoren trenger for å starte. Flammen må holdes en 20 til 30cm I fra. Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Etter diverse testing av både komptest og bruk av lekkasjemåler. Fikk jeg forskellige tall på komptest,og ved bruk av lekkasjemåler kom det luft ut av der du fyller på olje. Så da har jeg tatt av toppen og funnet ut att en ventil lekker ganske mye,kan det vere nok til og ikke få start? Var en av de mindre ventilene,inntak? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Kjenner ikke spesifikt denne motoren, så dette er generelt. Kommer det luft ut av oljepåfyllingen så har vanligvis ikke dette noe med ventilene å gjøre. Da vil lufta komme ut gjennom innsuget eller eksosen. Så jeg gjetter på at denne ventilen kun er en tilleggssak, dessverre.. Veien fra toppen av stempelet til oljepåfyllingen er mest trolig via stempelringene. Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Ja var det eg mistenkte og,har satt stemplene godt inn med mye wd40 over natten. Burde kanskje nevnt att motor satt fast når jeg fik den,mest sannsynlig i nettopp stemplene.... Eller er det noe annet jeg kunne prøvd og satt stemplene inn med,diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Kan godt være at wd40 gjør jobben. Dieselens rense og løse-effekt har jeg inntrykk av har blitt dårligere med årene. Etter hvert som utslippskravene har blitt strengere synes jeg den effekten har blitt dårligere... Men det er egne meninger, kan godt være at det vil gjøre susen. Men går motoren rundt nå, og har den vært startet etter at den satt fast? Selv om du har bevegelse mellom stempel og sylinder, så kan ringene fortsatt sitte fast i stemplene og gjøre en dårlig jobb. Ville kikket nøye på sylinderveggene også for å se om de har skader etter evt fastrusting. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Att motoren "satt fast" som du skriver er en vesentlig opplysning ja. Dette sammen med dieselrøyk ut av veivhusluftingen tilsier at stempelringene dine sitter fast og ikke tetter. Har vanskelig for å tro at dette ordner seg uten å ut med stemplene..... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 (redigert) Du skriver intet om du gjorde som foreslått I #16. Det er neppe noen tvil om at du nå må ut med stemplene for full renovering. Honing, nye stempelringer, kanskje nye rådelager i samme slengen samt en overhaling av topplokket. Redigert 19.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Du bør skru av toppdekselet å sjekke ventilbevegelsene. Vintilene kan ha satt seg og da hopper noen ganger ventilstengene ut av stilling. Motorolje i sylinderene er et must.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.