Jump to content

mercedes om636 Starter ikke,svak diesel pumpe?


siik

Recommended Posts

Holder på og prøve og få start på en Mercedes om636 diesel. Har luftet og konstatert att den får diesel og att dysene ikke er tett, men motor nekter og starte.  Har og skjekket att alle glødeplugger er i orden...


 


Og noen som vet hva den svarte hendelen på "dashbordet" har for funksjon? Med en vaier som går til en hendel nær diesel pumpen..


 


Den gir ett lite "tegn" på att den vil starte og da lukter det diesel røyk som kommer ut innsuget.. Se om jeg får lagt inn en film senere.


Noen gode råd mottas med stor takk.


 


 


Mvh Tommy.


Redigert av siik (see edit history)
Link to post

Hvordan vet du at glødingen fungerer?

 

Hvordan vet du at den får innsprøytning?

 

En kompresjonsmåler for diesel koster en god slump penger.

En sylinderlekkasjetester koster småpenger og forteller deg langt mer om motorens tilstand.

 

Hvordan selv bygge en "cylinder leakdown tester" finnes på nettet om man googler litt.

Adapter for å anslutte kan lages av en avdanket glødeplugg.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post

Du skal ikke se bortifra at kompresjonen er dårlig fordi motoren er "tørr I sylindrene"

 

Du vet at injektorene forstøver fint og at gløding virker.

 

Før du bruker en tusenlapp på lekkasjemåler bør du gjøre følgende:

 

Foreslår at du tar ut glødepluggene og gir hver sylinder noen gode pump med motorolje.

Kjør motoren på starteren med pluggene ute slik at overskudd av olje blåses ut. Gjenta gjerne operasjonen et par ganger før glødepluggene monteres. 

 

Har du tilgang til strøm foreslår jeg at du broker varmluftpistol direkte I innsuget og gassen på full speed.

Dette I tillegg til full gløding. Kompresjonen skal være dårlig om motoren ikke starter da. Når motoren får gått litt vil den sannsynligvis komme til hektene igjen.

 

Dette er en forkammermotor som er 100% avhengig av fungerende glødeanlegg for å komme igang når den er kald.

Link to post

Etter diverse testing av både komptest og bruk av lekkasjemåler.

 

Fikk jeg forskellige tall på komptest,og ved bruk av lekkasjemåler kom det luft ut av der du fyller på olje.

 

Så da har jeg tatt av toppen og funnet ut att en ventil lekker ganske mye,kan det vere nok til og ikke få start?

 

Var en av de mindre ventilene,inntak?

Link to post

Kjenner ikke spesifikt denne motoren, så dette er generelt. Kommer det luft ut av oljepåfyllingen så har vanligvis ikke dette noe med ventilene å gjøre. Da vil lufta komme ut gjennom innsuget eller eksosen. Så jeg gjetter på at denne ventilen kun er en tilleggssak, dessverre.. Veien fra toppen av stempelet til oljepåfyllingen er mest trolig via stempelringene.

Link to post

Kan godt være at wd40 gjør jobben. Dieselens rense og løse-effekt har jeg inntrykk av har blitt dårligere med årene. Etter hvert som utslippskravene har blitt strengere synes jeg den effekten har blitt dårligere...

Men det er egne meninger, kan godt være at det vil gjøre susen.

Men går motoren rundt nå, og har den vært startet etter at den satt fast? Selv om du har bevegelse mellom stempel og sylinder, så kan ringene fortsatt sitte fast i stemplene og gjøre en dårlig jobb.

Ville kikket nøye på sylinderveggene også for å se om de har skader etter evt fastrusting.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...