fjaeran Startet 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2015 Hvilken propell vil fungere på min Askeladden 525 med en 140hk Suzuki ? Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
ibizafan Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 balistic 13,5 x24 xl Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Tør du har så stor motor på da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fjaeran Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Ja, satser på at det går bra.. Vekten er mindre enn den motoren jeg hadde.. Momentet i 115hk og 140hk regner jeg med ganske likt 24 blir ikke for mye pitch ? Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) Går helt sikkert bra, produsenten har som regel alltid lagt inn litt slingsringsmonn vedr. motorisering. Og det er jo stort sett samme motor som DF115 i utgangspunktet. Hvilken motor hadde du før da? Om noen kan svare eksakt på pitch tviler jeg på. DF140 har jo dessuten et smalere fullgass turtallsområde enn andre motorer så den er litt mere kresen på korrekt propell og evt. motorhøyde. Redigert 11.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fjaeran Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Hadde en Mercury 100 hk EFI 4T Brukte da en 3 bladers 13,25 med pitch på 19 Hadde også en på 17", men brukte den på 19. Fikk ikke maks turtall med 19, men gikk fint opp i plan. Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Hvilken årsmodell DF140 har du nå da? De skiftet jo girutveksling på den i 2006 var det vel. Tidlige modeller hadde 2,38:1 utveksling men fra 2007 fikk den 2,59:1 (samme som DF115). Mercury F100 hadde vel 2,33:1 utveksling såvidt jeg vet. Gjelder både den på 1,6 liter (yamaha blokk) og 1,75 liter (verado blokk). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fjaeran Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Har ikke... Får til uka regner jeg med... Blir en helt ny.. 2015 modell Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) 24 pitch burde funke. Antar du skal ha stålpropell? Mulig at 23 er best hvis propellen har noe særlig cupping (stål). Tipper toppfart på ca 44 knop og omkring 6000 rpm, men er jo bare en måte å finne det ut på i praksis. Jeg vurderte også en ny DF140A som erstatning for min Honda 90 som jeg solgte i fjor. Men kom fram til at det var såpass mange ting som talte for å velge den nye Mercury F115 isteden at det ble den da. Jobber litt hos Mercury/Suzuki forhandler så slik sett var det kun de to motorene det stod i mellom. Fant bl.a. følgende fordeler med den nye Mercury F115 i forhold til DF140A: - lavere pris - lavere vekt - større sylindervolum - nyere konstruksjon - enklere konstruksjon med færre deler, bl.a. kun 8 ventiler og enkel overliggende kam - enklere vedlikehold, bl.a. er ingen ventiljustering nødvendig - klar for Smartcraft digital instrumentering/info (syns den funker bedre enn Suzukis SMIS). - lavere støynivå - girutveksling 2.07:1 gjør at jeg kan bruke en stålpropell jeg hadde fra før Fartsmessig tipper jeg det skiller kun ca 2 knop på disse motorene, siden DF140 ikke er kjent for å yte 140 hk i praksis. Har en relativt lett 18 foter som faktisk er godkjent for 140 hk (skal greie 45-46 knop med DF140). En test viste at Mercury F115 hadde bedre akselerasjon og ca samme toppfart som en Optimax 125. Håper på 42-43 knop uten altfor mye testing av propeller. Skal igang med montering til uka. Redigert 11.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fjaeran Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 For min del, så koster DF140 mindre enn 115 EFI.. Og det er nok grunnen for at jeg ikke tar mercury igjen..SmartCraft hadde nok vært å foretrekke, spesielt med combo Lowrance HDS.. men er ikke så viktig.. 0.056 cc.forskjell i syl.volum er ikke så mye.. To takter er uaktuel, samme hvor "bra" de er.. Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) 20 cc forskjell er det, men det er ikke mye nei 2064 mot 2044 cc. Klart om du får en DF140 rimeligere enn F115 så er det et logisk valg. Bakken Motor og noen flere tar vel ca 94.000 for F115. Listepris på DF140A er vel 110.000. Redigert 11.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 navette s540 med 115 hk 41,6 knop målt på gps med balistic 24 p Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 tre knop mer med 140 kontra 115 hk Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
abbor Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Suzuki er nå på tredje generasjons digitale instrumenter. De hadde først de runde SMIS som egentlig var Lowrance LMF-200 og 400,i fjor kom noen firkantede instrumenter som ikke ser veldig elegante ut, men nå i år har de kommet med en fin serie som bygger på nye Simrad IS35. http://www.thehulltruth.com/7528709-post55.html Kombinasjonen Suzuki og Lowrance HDS er ideell, Suzuki engine interface er laget av Lowrance og det trengs en Lowrance eller Simrad plotter for å kunne oppdatere software. Sitér dette innlegget Link to post
fjaeran Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 er de nye instrumentene firkanta eller runde ? Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 (redigert) Mere info her http://www.thehulltruth.com/boating-forum/674022-update-new-suzuki-color-gauges.html#b De er kvadratiske utvendig men passer i runde hull 83-86 mm ser det ut til. Dessverre blir de trolig ganske kostbare men man trenger jo ikke så mange da .... http://www.internationalmarineservice.com/Suzuki-Color-Display-C-10-p/suz-990c0-00c10.htm Men det er kanskje disse her som er de aller nyeste.. nå ble jeg sannelig forvirra. http://www.maritimejournal.com/news101/power-and-propulsion/suzukis-full-colour-gauge http://www.suzuki-marine.co.uk/marine/about/news/suzuki-introduces-new-multi-function-gauge/ Redigert 13.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fjaeran Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Vet ikke helt hvordan det vil ta seg ut med firkanta display... Men... er jo fancy da.. Så spørs om gadgetfaktoren er så høy at utseende blir så viktig :D Sitér dette innlegget Askeladden 525 excel. midlertidlig motorløs.. Link to post
Teerex Svart 24.August.2015 Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 (redigert) navette s540 med 115 hk 41,6 knop målt på gps med balistic 24 p Vedr. Navette S540: Jeg hadde første prøvetur søndag med min nye Mercury F115 og den virker som en sterk og bra motor med gunstig støynivå og forbruk. Under innkjøringen fikk jeg 42,5 GPS-knop på noe ugunstig flatt hav, og ca 5700 rpm med samme 4-blads stålpropell som jeg brukte på min forrige motor (Honda 90). Med bensin fra i fjor på tanken (riktignok med bensinkonserveringsmiddel i) samt kun ca 1 times gangtid (full gass er tillatt i korte perioder under innkjøringen). Så antar at 43 knop går uten problem med ny bensin, innkjørt motor, og mere normale krusninger på havflaten Men over 40 knop er egentlig i grenseland for skroget, det begynner pendle noe hvis det kommer små bølger inn fra skrå.... Så jeg velger ikke propell ut fra toppfart men ut ifra optimale marsjfartsegenskaper. Redigert 24.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Hvordan gikk det med motor og propell, ble det noe fart på sakene? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.